heb soms problemen voor te starten met mijn xm automaat uit 95’ als je met een automaat in versnelling staat dan start hij niet, soms heb ik hetzelfde als hij in p of n staat, als ik dan even met de automaat hendel over en weer ga dan start hij terug, iemand een idee waar ik moet zoeken, een contact proper maken, enzo ja dewelke ?
xm 21td 95’





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Dat contact is een hele dure €€€€€€€€ schakelaar op de bak
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
dus geen relais ofzo, en is dat contact op de bak proper te maken, of alleen vernieuwen ?
xm 21td 95’
Ik heb positieve verhalen gehoord over schoonmaken. Daarbij schijnt het verhaal vooral met warm weer voor te komen…
Xsara Coupe
en als je hem nu gewoon loskoppelt, en je gebruikt altijd je rem bij het starten, moet toch kunnen contact er gewoon van tussen laten ?
xm 21td 95’
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
dirkjec5 schreef:en als je hem nu gewoon loskoppelt, en je gebruikt altijd je rem bij het starten, moet toch kunnen contact er gewoon van tussen laten ?
Enig idee hoe de rem op een XM werkt?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
als je de motor start kun je toch op de rem staan ?of zie ik iets over het hoofd?
xm 21td 95’
Aan de baksteun zit idd een meervoudige schakelaar, deze kan versleten zijn of moet misschien opnieuw afgesteld worden. Verder lijkt het me geen goed idee om te starten terwijl de automaat daadwerkelijk in de versnelling staat, ze maken zo’n beveiliging niet voor niets.
Groetjes Erik!
Een xm haalt zijn remdruk uit het hydraulische systeem Na lange tijd stilstaan is er geen druk meer in het systeem en werken je remmen dus ook niet meer. Afgezien van de handrem dan…
Xsara Coupe
Tenzij je een paar keer pompt voor je start
Eh, nee… Druk weg dan is t ook echt druk weg Volgens mij wil een paar keer pompen dan niet helpen…
De auto zal dan ook volledig plat liggen. Daarom heeft een xm ook de handrem op de voorwielen en een pedaal om te remmen Is in geval van nood een goede mechanische override…
Xsara Coupe
Klinkt zeer logisch
Mijn excuses voor de fout.
Al heel lang geleden dat ik nog eens in een XM gezeten heb, nog van voor de tijd dat ik zelf mocht rijden
Bij een ZX is het alleszins wel zo dat als je een paar keer pompt, je genoeg druk kunt opbouwen om fatsoenlijk te remmen. Maar misschien is dit dan weer omdat de handrem op de achterwielen grijpt. Want er moet altijd een fail-proof systeem zijn. (drive-by wire is dus nog toekomst )
Een zx bouwt het remsysteem druk op door het pedaal in te trappen. Bij een xm zit het remsysteem op het hydraulisch systeem. En dat systeem wordt op druk gebracht door de hydraulische pomp en verliest langzaam druk bij stilstaan…
Het zijn 2 totaal verschillende systemen
Xsara Coupe
Dat wist ik al, maar dacht dat er misschien bij de XM nog een secundair circuit was voor noodgevallen.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Die schakelaar onderbreekt de stroom naar de startmotor, daarom draait de motor niet rond als je wilt starten.
Heeft dus niks met het rempedaal te maken, je kan hem gewoon starten zonder de voet op de rem in P en N. In R,D,1,2 en 3 doet hij dus niks.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
en als je die schakelaar er tussen uit laat start hij dan altijd of helemaal niet meer ?
xm 21td 95’