



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Damn scary!
Ik heb es regelmatig woorden met de xm, maar als ze me dat ooit flikt slaag ik haar!























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
zijn die veerschotels dan appart te vervangen?
Niet dat de mijne al roesten,maar je weet nooit!




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
en wat kost zo’n zaak?
Bij m’n type 2 break roest het daar ook al behoorlijk. Vervangen schijnt niet heel lastig te zijn, paar uurtjes werk heb ik begrepen.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja,ok! maar wat is er te vervangen dan? enkel die schotel of moet gans die wiptechniek er uit?
Alleen die veerschotel vzv ik begreep. Volgens de monteur die bij de sleutelmeeting van de XM club aanwezig was, is het een paar uur werk. En om dat te doen zou wel de hele veerpoot losgemaakt moeten worden.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een veerschotel vervangen is een spreekwoordelijk fluitje van een cent hoor.
Waar je eerst ff op moet letten is dat je de goede vervanger hebt. Vergis je er niet in want er zijn er verschillende. Dunne en dikke lhm leiding. en 16 en 18 mm veerpoot.
Vooral dat laatste ff op letten… IJs vergiste zich erin en kon in totaaal 4 poten lostrekken…
Maak het systeem drukloos!
Haal je wiel eraf, dat weet iedereen wel te doen.
Draai je pokuhpokkuh stang met beleid los, beleid want als je het rubber molt kun je die ook vervangen…
Neem een GROTE platbek schroeven draaier en voel achter de veerpoot bij het fussee. Daar voel je een spleet. Die spleet moet je een beetje opwringen met die schroevendraaier. Iets anders kan ook, als je maar kunt wrikken.
Nu is het een kwestie van op de rand van de fusse tikken, het is niet je moeder dus… maar wel graag met beleid.
Uiteraard heb je het retourslangetje van de poot ook ff losgemaakt…
Zodra je merkt dat de poot losbegint te komen uit de fusee. Kun je vast de 4 boutjes van de veerschotel losmaken en de grote bout op de veerpoot een paar slagen losmaken.
De poot komt nu los en dan kun je de veerschotel er zo uit halen.
De veerpoot ff leegmaken in het voorraadvat bij de weg… die zit ws vol met lhm…
LET ff op de manier waarop het stoprubber op de poot zit…
De veerschotel die je terugstopt ziet er netjes uit als..
het rubber bovenop netjes rondom nog vast zit.
Je onder dat rubber geen geroeste troep voelt.
Het rubber onderop geen scheurtjes rondom vertoont.
Oh ja..
als je de boel weer terug zet, vet dan de onderkant van de poot ff in met kopervet ofzo. Dan gaat tie er nu makkelijker in en misschien later ook weer uit
Wat handig kan zijn is een “moordenaar"Die kun je namelijk goed gebruiken om de pokkuh stang weer vast te zetten. Dat boutje bovenop gaat namelijk mee draaien.
Doe echter, als je deze gebruikt WEL een goede lading pleepapier om het rubber heen. Dan blijft dat ook weer heel als je de moordenaar erop zet.
have fun..
oh ja…
de bol moet er af
op de poot zit onderaan een soort verdikking, die moet precies SOEPEL tussen de fusee spleet vallen, dan weet je dat de poot weer goed zit.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Overigens heb ik eens ergens gelezen dat dit probleem voornamelijk optreedt bij type 1 Xm’s. De nieuwere types hebben een andere oplossing die minder kans op doordrukken heeft.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc




Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Hoe kan ik zien welke diameter 16 of 18 er nodig is?
Is dit afhankelijk van het type(1 en/of 2) en uitvoering(2.0, TCT of diesels)?
Kan ik deze diameter zien of meten zonder iets te demonteren?
Ik heb inmiddels begrepen dat de dikte van de LHM-leiding te maken heeft met wel of geen Hydractive.
Mijn veerschotels wil ik namelijk ook vervangen in verband met het roestmonster.
Ik heb een TCT uit ‘99 en ik kan goede schotels uit een sloper 2.5TD(jaar onbekend) halen.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Schotels uit een 2.5td moeten volgens mij wel passen. Maar ook bij de xm’s heeft citroen een beetje het: pak maar wat er in het rek ligt principe toegepast…
Kap open en dan zie je een zwart plastic dopje op de veerpoot zitten. Dit er even afhalen en je ziet een schroefdraad met bout. Hiermee zit de poot in de schotel. Makkelijkste is om die even op te meten, weet je precies of het gelijk is
Een 2.5td heeft net als een 2.0 TCT altijd hydractive, dus dat van die dikke leidingen zal wel goed zitten!
Xsara Coupe
Schroefdraad moet toch 18mm zijn?
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Officieel wel, maar ik ben ook al een v6.24 tegengekomen met 16mm schotels en poten En zoveel moeite is het niet om even te meten, meten is weten!
Xsara Coupe




Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Super,
Bedankt voor jullie vlotte reactie.
Kan ik vanavond de diameter van mijn schroefdraad opmeten.
Meten is weten, en om een paar uur voor niks te sleutelen is zonde van de tijd.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)




Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Dat ziet er angstwekkend uit zeg!!! Ik hoop dat ik er vannacht niet van ga dromen.
Zoals jullie misschien gelezen hebben ( ) ben ik op zoek naar een XM Type 1. Ik had al gehoord van het rotte-veerschotel-probleem, maar ben niet zeker waar dat te constateren. Op de foto’s ziet de schotel-houder (zogezegd) er niet heel beroerd uit. Is het onder de motorkap waar te nemen (waar de schotel doorsteekt) of moet je onder de auto? Zo ja, waar dan op te letten?
(Ik geef zo nog even een update in mijn zoektocht-draadje)






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Dit issue is op het Duitse citroen forum een van de meest besproken zaken, alsof het daar veel meer voorkomt dan hier.
Is het de Duitse grundlichkeit, of wat anders dat ze hier zo bang voor lijken? Er staan in die topic echt heel angstwekkende plaatjes van helemaal schoon lijkende rubbers die toch zomaar doorknallen..
Bovendien krijg ik van dat forum de indruk dat gevaar voor doorschieten niet is te diagnostiseren en bovendien dat het erg moeilijk is om de rubbers preventief te vervangen…
Wat is de kennis over dit fenomeen hier op het forum?? Er rijden hier toch genoeg XM’s rond met veel jaren en veel kilometers?
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):