1 van de 2
 1 2 Volgende > 

de familiale story
voorlopigniels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

Gepost: 19 augustus 2008 07:08 PM

verhaaltje om te lezen tijdens werktijd:

Zo nu en dan moet er weer eens groot onderhoud aan de CX worden gedaan. Zo besloot ik een maand of twee geleden mijn 2200 blok met 2000 bak (grapje van vorige eigenaar) te vervangen voor een ander blok met 2200 bak. Mijn huidige blok had nogal wat kuren: olie lekages, giertjes, zoemetjes en nog een lekke koppakking. Het ruilblok dat al meer dan een jaar klaar stond hoefde alleen maar afgemonteerd te worden (keerringen, ditributie) en ik kon weer rijden. Het blok dat ik klaar had liggen zo volgens de vorige eigenaar goed zijn….....

Helaas bleek na montage dat de gemonteerde bak een beetje (erg)versleten was, gierend de auto weer op de brug op weg naar poging twee. Gezien de naderende auto met caravan vakantie dan maar mijn goed werkende 2000 bak er terug op en het probleem later nog eens oplossen. Dit mocht niet zo zijn, het nieuwe 2200 blok wil deze bak niet accepteren en na een paar honderd meter loopt het diferentieel vast. (montage fout bij keeringen tpv aandrijfassen, vulring toch aan de andere kant?) Uiteindelijk bij van der Laan een goede 2200 bak gevonden (dank EJ) deze het weekend voor de vakantie werderom in een dag ingebouwd (dank Steven R) (dit was dus de derde keer dat het blok eruit ging) Goed rijdend en schakelend al een mes in de warme boter een paar vrolijk kilometers gereden en dan tot de conclusie gekomen dat er veel olie via het carter lekt…........twee dagen voor de geplande auto+caravan vakantie.

volgend weekend ga ik poging 4 ondernemen. Blok gaat er wederom uit, en er gaat uiteindelijk weer iets in, wat weet ik nog niet. Misschien wel een diesel ofzo…....

Wat is Citroen rijden toch geweldig.

Niels

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 augustus 2008 07:15 PM
  [ # 1 ]

Leuk verhaal. Nog even en je kan blind blokken in- en uitlepelen.
Succes dan met poging 4. We hebben hier nog wel een 25 diesel liggen.  Wink

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 19 augustus 2008 08:32 PM
  [ # 2 ]

Dat zijn zure ervaringen! Ik heb ook zo een keer een blok gekocht ‘absoluut goed’ en ‘kmstand van de auto was 2 ton’ (twas een dieselblok), maar dat blok bleek ook goed gaar te zijn.
Door mijn eigen stommiteit had ik het wel eerst 1.5 jaar ‘op de plank’ laten liggen, dus kon niet heel veel meer maken tegen de verkoper…

Succes en ik hoop dat 4x scheepsrecht is ofzoiets!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 19 augustus 2008 11:23 PM
  [ # 3 ]

Shit zeg, mooi balen!!
Denk je wat goeds in handen te hebben…not.
Veel succes (en geluk?) met hopelijk voorlopig je laatste poging!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 20 augustus 2008 12:00 AM
  [ # 4 ]

Hee Niels,

Eindelijk op het forum… je bent nu iig extreem goed in blokken in en uitbouwen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 20 augustus 2008 02:57 AM
  [ # 5 ]

Mijn lief heeft al voorgesteld dat Niels snelkoppelingen maakt voor zijn blokken.  Laughing

Profiel  

voorlopigniels
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 augustus 2008 06:02 PM
  [ # 6 ]

EJ: Wendela heeft me vorige week overtuigd om ook maar eens op het forum te gaan kijken.

Wendela: het voordeel van het vaak in-en uitbouwen van je blok is dat alle boutjes lekker snel los gaan. Mijn auto schrikt er zo van dat hij de garage in moet dat spontaan alle bouten losspringen!

Heeft iemand wellicht nog een idee waardoor er (te veel) olie uit mijn carter kan lekken?  De pakking is nieuw (spiksplinter), de raakvlakken zijn zeer grondig ontdaan van vuil en de boel is goed aangedraaid. Een monteur bij van Bemmelen in Delft melde me gisteren dat overdruk in het blok niet waarschijnlijk is.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 20 augustus 2008 06:17 PM
  [ # 7 ]

Waar lekt-ie dan precies. Kan je een foto maken?

Profiel  

voorlopigniels
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 augustus 2008 07:19 PM
  [ # 8 ]

foto maken gaat fff niet er staat een SM op de brug. Maar hij lekt aan de achterzijde van het blok aan de kant van het vliegwiel door/langs de aansluiting van carterpan op het onderblok. (isda duidelijk)

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 20 augustus 2008 07:20 PM
  [ # 9 ]
voorlopigniels schreef:

foto maken gaat fff niet er staat een SM op de brug. Maar hij lekt aan de achterzijde van het blok aan de kant van het vliegwiel door/langs de aansluiting van carterpan op het onderblok. (isda duidelijk)

Het is niet je oliedrukzender die lekt?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

voorlopigniels
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 augustus 2008 08:01 PM
  [ # 10 ]

nee, ik zie het er bij de pakking uitkomen. Als ik de boel schoonmaak en de motor stationair laat draaien gebeurt er nix, pas al ik een rondje rij (en het blok dus meer druk opbouwd) komt er olie uit.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 20 augustus 2008 08:11 PM
  [ # 11 ]

Even kijken hoor, als je stationair loopt, geen lekkage… als je rijdt - wel… ook al is overdruk dan onwaarschijnlijk… je zou toch zeggen dat dat het is… hoe gaat het met de carterontluchting… is die open of heeft een of de andere grappenmaker die dichtgemaakt omdat er anders troep in de carburateur komt? Anders even zorgen dat de carterontluchting niet verstopt zit en met zo’n klein open luchtfiltertje carburateurvervuiling uitsluiten…. maar ja… als ie het alleen als je rijdt er uit perst bij de carterpakking… dan blijft toch alleen overdruk over?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Profiel  

voorlopigniels
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 augustus 2008 08:34 PM
  [ # 12 ]

Waar zou de carterontluchting dan moeten zitten?

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 20 augustus 2008 08:38 PM
  [ # 13 ]

Bij zo’n renault carb ding zit ie toch op de slang van het luchtfilter naar de carb?

Je moet ook niet van die Douvrin CX’en hebben Wink. Die zijn maar raar…

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 20 augustus 2008 08:50 PM
  [ # 14 ]

Precies. Gewoon een diesel erin gooien.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 20 augustus 2008 10:54 PM
  [ # 15 ]

Lekker laten zemelen; Douvrin’s zijn prima motoren.

Ontluchting zit op kleppendeksel, en met een slangetje met T-stuk op zowel carb als luchtfilter.
De oliedruksensor zit aan je distributiezijde achter op het blok nèt onder de motorsteun (rechts dus), en daar lekt hij niet.
Als hij aan de andere kant lekt (vliegwiel/ versnellingsbakzijde) dan kan het zijn dat je keerring eruit ligt, of je hebt inderdaad te hoge carterdruk.
Hoe is de compressie?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook