Hallo, ik heb een trekhaak op de kop getikt die zou moeten passen op mijn CX (serie 2, berline). Bestaande uit:
1) rechthoekige eindplaat die achter de bumper komt met 2 scharnierende bevestigingspunten voor de triangel met kop en 2 aangelaste schuine buisjes.
2) triangel met kop op stalen plaat
3) 2 gebogen beugels met gaten aan de uiteinden en 1 in het midden
4) strip voor in de kofferruimte waar de uiteinden van de beugels aan komen met bouten door de koffervloer.
Nu stuit ik bij montage toch wel op vreemde zaken die mij doen twijfelen of ik wel het goede type heb. Er moet nogal wat worden aangepast lijkt mij. Er is al eerder op het forum aandacht aan besteed maar de foto’s zijn er niet meer. Hopelijk kan iemand mij advies geven. Zie de foto’s via de link: http://picasaweb.google.nl/freek.hofker/TrekhaakCxSerie2?authkey=qJq-2XH5gT0
Groet, Freek
De trekhaak voor een serie 2 verschilt van die voor een serie 1… en om het nog ingewikkelder te maken: die voor een berline is ook weer anders dan voor een break.
Misschien even navragen bij de fabrikant. Als het een Trefina is heb je geluk: ze kunnen je nog een montagehandleiding leveren (http://www.trefina.nl).
Succes.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Daarom twijfel ik juist: omdat ik in de knoop kom met de bevestingspunten van de kunststof bumper en de bumper zelf krijg ik het vermoeden dat deze toch voor de stalen bumpers is bedoeld. Kan iemand dit beoordelen nav de foto’s? Ik zou hier erg mee geholpen zijn!

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zie PM Freek; bij het zien van de foto’s werd het me al snel duidelijk…je hebt een serie I trekhaak.
balen…
‘Spirit of avant-garde’
Hoi Pascal,
Dit is inderdaad vreselijk balen : een dag slijpen en schuren en 30,- aan verf en slijpschijven. Terwijl de verkoper na mijn vragen bleef volhouden dat het een type 2 is…
Plan was ook om hem dit weekend te gebruiken.
Freek

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Voor de duidelijkheid:
dít is een (gestraalde en vers gespoten en van nieuwe bouten voorziene) trekhaak voor een Berline Serie II:
Je ziet de triangel, en de aangeboute verticale plaat met lagersbussen..
en de kopplaat die in de lagerbussen hangt..
en op de plek waar nu twee bouten zitten komt de demontabele trekhaak, maar dat verschilt per fabrikant..
En nee: deze is niet te koop, maar wordt na de herstellaswerkzaamheden (3 x woordwaarde) onder ‘Maya’ gelepeld…sorry.
‘Spirit of avant-garde’
Je hebt groot gelijk Schitterend stukje werk!
Nu ik nog…
Freek,
Als je wil kan je de trekhaak om komen ruilen bij mij voor een S2.
Ik moet dan wel even onderzoeken of ik er ook echt een hab staan!
Niels
er zijn bij mijn weten toch verschillende trekhaken geleverd? waaraan kun je zien of het serie 1 of 2 is?
ik heb onder serie 2 break al 4 verschillende gezien de afgelopen tijd….
CX GTi Turbo 2 - All Black
trekhaak serie 1/2
hallo
je kunt gewoon een serie1 haak onder een serie2 auto monteren
je moet allen een stukje uit je bumper zagen ter groote van de breedte van de trekhaakbevestiging
je ziet hier nagenoeg niets van om dat de trekhaak dit stookje weer afsluit
voordeel is dat je de kogel dichter achter de achterstedwarsbalk danwel bumper zit
dit werkt goed voor de getoonde trekhaakfoto’s eerder vermeld
z.g.n. franse /orignele citroen trekhaken
zijn naar mijn mening ook beter en sterker dan de ned/belg fabrikaten
succes
Franse trekhaken zijn meestal flink overbemeten inderdaad.
Van de Ned. fabrikanten moet je gewoon een Brink hebben, die zijn ook goed sterk.
volgens mijn ervaring zijn er 3typen franse haken voor de serie 1 en verm ook voor serie2
verder zijn er2 belg /3ned [brink trefina en tobo?]
en natuurlijk westfalia duitsfabrikaat
dus bij elkaar al 9 voor serie 1 en voor serie2 ook 9 dat is al 18 verschillende en er zijn er vast nog wel een paar
het hele trekhaak gedoe en daaraan gekopelde vermelding trekgewicht op het kenteken bewijs is nogal verwarrend en min of meer een sootje
cx mag volgens rdw 1300kg geremd !
in duitsland 1800 kg [nee is geen typfout de 3 en 8 ]
ik meen toch te durfen stellen dat de tuv meer verstand van autotechniek heeft dan de knullige rdw
vermoedelijk heeft dit te maken met de capaciteit van de handrem
die is natuurlijk niet instaat zo’n 3600kg op 12procent of zo te blokeren
maar volgens mij heb je die in ned amper in duitsland e.a. landen des te meer
met mijn ds al netzo’n slordig rdw verhaal
in de documentatie van citroen [rep boek instructieboekje etc] staat duidelijk
1800kg met doorlopend remsysteem met inachtneming van het totaal treingewicht
hebben wij geen boodschap aan meneer
het volgende kunnen wij voor u doen
als er een type plaatje in de auto aanwezig is waarop het gewicht van het samenstel staat vermeld [bij citroen p.t.r. ] mogen wij terug rekenen
maw
mijn ds break met lpg is 1515kg
de ptr is 3620
het verschil is 2105kg is de toegestane max geremde aanhang massa
chapeau rdw
trouwens ik vond nog zo’n inleg vel[ was vroeger van toepassing nu dus vermeld op het kenteken] van een cx 79 toen was het max aanh gewicht 1500kg
Ik heb vanavond wat CX’en met trekhaak bekeken en van de 4 serie 2 auto’s hadden er 2 een trekhaak waarbij een stuk uit de bumper is gehaald. Je ziet hier inderdaad niets van zoals Algra al opmerkte. Ik vermoed dat dit toch serie 1 trekhaken zijn die vroeger gewoon door professionals onder deze serie 2 auto’s zijn gemonteerd. Dit kan niet allemaal hobbywerk zijn geweest. Bij een auto zag ik dat de beugeltjes (die bij mij niet passen) vervallen waren en dat de strip die ik bij andere auto’s op de koffervloer zag nu met de bouten aan de schuine buisjes was bevestigd. Kortom: ik ga toch maar verder met de trekhaak die ik nu heb. Hij is in ieder geval oerdegelijk en enorm zwaar.
Overigens heb ik op internet na enig zoeken de montage handleiding gevonden van de Westfalia trekhaak:
http://www.citdoks.de/anleitung.php?cr_id=97
De hoofdsite http://www.citdoks.de/ bevat overigens een schat aan zeer interessante reparatiehandleidingen van allerlei voorkomende werkzaamheden aan cx’en en andere citroens.
algra schreef:mijn ds break met lpg is 1515kg
de ptr is 3620
het verschil is 2105kg is de toegestane max geremde aanhang massa
je neemt natuurlijk wel een marge voor je eigen gewicht en evt bagage, maar ik ben het wel eens met de strekking van je verhaal.
Feit is wel, ik heb een GS, die is krachtig genoeg om een aanhanger van 1,5 ton te trekken. T gaat wel niet heel snel maar goed genoeg. Echter de remmen zijn zodanig onderbemeten daarvoor dat je het echt niet wil. Als je een noodstop moet maken ben je nergens.