hallo iedereen,
bij de apk kwam aan het licht dat een rubber hoesje van een van de stuurkogels is gescheurd.
Ik zie dat onderdeel niet op cx-basis.de staan. Weet iemand of dit nog te krijgen is?
Verder een klein scheurtje in een van de aandrijfashoezen. Nu heb ik een 35 mm dop om de moer van de aandrijfas los te draaien, dus ga proberen om het probleem zelf op te lossen. Uit ervaring weet ik echter dat er behoorlijk wat kracht nodig is om die moer los te krijgen. Weet iemand misschien waar je een handig verlengstuk kan kopen die op zo’n dop past? Ik denk dat je een arm van minimaal een meter lang nodig hebt, maar mijn gereedschappenwinkel heeft ze niet
Ten slotte: waar kan ik het beste een Ligarex-setje kopen om die aandrijfsashoes weer vast te maken?
Verder complimenten van de keurmeester, die mijn fraaie CX bijna niet terug wou geven:)
Dank alvast.
Gijs (Athena 1980)
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
Gewoon een wringijzer erop en een lange pijp. Anders heb je nog benen waarmee je kunt stampen.
Als je andrijfashoes gescheurd is, moet ie vervangen worden. Als ie los zit, maakt het niet uit en zet je em gewoon weer vast.
Die ligarex-dingen kun je bij Van Bemmelen halen in Delft. (oké, is wel uit de richting, maar van hun weet ik het)
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
die stuurkogelhoesjes kun je bij elke goede automaterialenhandel halen.
voor ligarex zijn er ondertussen ook alternatieven die je met een goede moniertang (“nijptang”) kunt monteren, scheelt je zoeken naar een ligarextang.
De meeste eendespecialisten/CX specialisten zullen je echter wel aan zo’n set kunnen helpen. porbeer Gert de Jong in Aalsmeer maar eens.
CX GTi Turbo 2 - All Black





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Of Chyparse in Almere.
net even met Carfix gebeld (Citroën&Peugeot;-onderdelengroothandel in Amsterdam…dacht ik toch).
“Nee meneer, wij doen geen CX-onderdelen, wij doen alleen Franse auto’s”
Het roest en is altijd kapot. Franser kan niet.
Ze hadden er gewoon geen zin in. Jammer, in het verleden goede ervaring gehad met dit bedrijf.
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
gkuijper schreef:net even met Carfix gebeld (Citroën&Peugeot;-onderdelengroothandel in Amsterdam…dacht ik toch).
“Nee meneer, wij doen geen CX-onderdelen, wij doen alleen Franse auto’s”
Het roest en is altijd kapot. Franser kan niet.
Ze hadden er gewoon geen zin in. Jammer, in het verleden goede ervaring gehad met dit bedrijf.
Ze hadden er idd geen zin in , ligarex en CX ashoezen staan gewoon in hun prijslijst
Evan schreef:die stuurkogelhoesjes kun je bij elke goede automaterialenhandel halen.
voor ligarex zijn er ondertussen ook alternatieven die je met een goede moniertang (“nijptang”) kunt monteren, scheelt je zoeken naar een ligarextang.
Mijn ervaring met deze alternatieven is niet zo goed, ligarex zit toch altijd beter vast. Ik heb ook al eens een noodreparatie gedaan met een dikke goed passende ty-rip. Heeft er erg lang op gezeten…...
Voor het losdraaien van de bout aandrijfas gebruikte ik voorheen een stuk uitlaatpijp van 1,5meter. Let erop dat je deze bout weer lekker strak aandraaid, deze bout bepaald de voorspanning van je lager.
Een ligarextang en bandjes en oogjes kun je ook bestellen via citroworld:
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=257
Voor mijn stuurkogelhoesje had de automaterialenzaak geen alternatief. Er zijn veel universele hoesjes, maar bij een CX zit er aan de kant van de fusee een brede ring waar het hoesje op vast zit. En daar past geen universeel hoesje op, tenzij je de grootste maat neemt, maar dan past het aan de andere kant weer niet (op de stang zelf).
Ik heb wel nog een gebruikt hoesje van een sloper, maar als ik dat ga monteren, kan ik volgend jaar waarschijnlijk weer opnieuw beginnen.
Iemand een alternatief? Bestaan er passende (universele) hoesjes, en waar kan ik die vinden?
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Quinton Hazell QG1053. Twee voor iets meer dan een tientje.
hoi Wendela,
waarschijnlijk bedoel jij de ashoezen (die heeft mijn automaterialenzaak al), maar ik zoek de hoesjes voor de spoorstangkogels.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dus jij bedoelt eigenlijk gewoon dit gekke dingetje?
ja, het rubbertje dat aan de kogel zelf zit, links op de foto
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk, dat je die van een sloper af moet halen. De hele stang vervangen wordt wel erg duur als het alleen om het rubbertje gaat, ja.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En daar is echt niets universeels op te vinden? (voor mijn XM wel namelijk) OK, wellicht zal de smalle kant te smal zijn. Maar als je hem voor montage in een bakje heet water doet, zal het misschien flexibel genoeg worden.
(of zeg ik nu hele gekke dingen en hebben de CX-er dit al lang eens uitgeprobeert?)