ja, het rubbertje dat aan de kogel zelf zit, links op de foto
Die hoeft niet vast gezet worden met een ligarex lintje, maar kan gewoon vastgezet worden met een elastiekje. Die wordt er volgens mij bijgeleverd als je een nieuwe koopt.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Een metalen draadveertje inderdaad. Stelt niet veel voor.
Vervelend dat je je moet behelpen met een gebruikt hoesje als je stuurkogelhoesje stuk is. Jammer dat er geen alternatief is. Met fuseekogelhoesjes is dat hetzelfde verhaal geloof ik.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Inderdaad. Vroeger kon je die nog wel krijgen, maar tegenwoordig moet je maar meteen de hele stang vervangen, vinden de fabrikanten.
Ik snap het niet helemaal, ik heb laatst bij de brezan gewoon nieuwe losse hoesjes gehaald. Hij had ze in diverse soorten en maten…...
CX GTi Turbo 2 - All Black



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Koop die Brezan helemaal leeg!
mmm het geld is op
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik snap het niet helemaal, ik heb laatst bij de brezan gewoon nieuwe losse hoesjes gehaald. Hij had ze in diverse soorten en maten…...
was dat echt voor een cx??? Het is die ring die ik eerder beschreef die een CX apart maakt. Er zijn universele hoesjes in vele maten, maar de exemplaren die ik heb bekeken passen niet over die ring heen.
Ik heb inmiddels de homokineet er af getikt en kwam behalve een hoop weggeslingerd vet een wiellager tegen waar vrijwel geen vet meer op zat )dat nemen we meteen mee natuurlijk’.
Tussen wiellager en homokineet zit er een rubberen afdichting. om die afdichting zit aan de binnenkant een veertje. Hoe dan ook, dat veertje zat los (foto). Ik heb het maar even weer op zijn plek gezet maar ben er niet gerust op dat hij daar blijft.
De functie van het veertje is mij onduidelijk. Bedoeld om de rubber afdichting strak om de homokineet te trekken? Daar is het veertje veel te slap voor, en het rubber veel te hard. Weet iemand dit?
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ja, bedoeld om de rubberen afdichting strakker om de as te trekken. Misschien is het veertje ‘op’ of is het rubber versleten/hard?
Ik zou er een nieuwe opzetten, die zijn niet zo duur volgens mij.
gkuijper schreef:De functie van het veertje is mij onduidelijk. Bedoeld om de rubber afdichting strak om de homokineet te trekken? Daar is het veertje veel te slap voor, en het rubber veel te hard. Weet iemand dit?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Gewoon een universeelhoesje die erop lijkt. Geen probleem. Daarbij worden van die elastiekjes geleverd, dus kun je em ook nog vastzetten.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
De nieuwe ashoezen en spoorstanghoes zitten er op. Nog bedankt voor de tips allemaal.
Het vervangen van het afdichtrubber van het wiellager bewaar ik voor een andere keer. Ik heb voor de stuurstang toch maar een gebruikt hoesje genomen, want wil snel door de apk, en zo’n hoesje had ik nog liggen.
Op weg naar de garage grote pech! Een fietsster stak in A’dam-Noord onverwachts en zonder te kijken over, en belandde half op mijn motorkap nadat ik vol in de remmen was gegaan. Ik heb haar zeker 2 meter voor mij uitgeduwd. Gelukkig had ze niets ernstigs. En nog gelukkiger heb ik (na het schoonmaken en in het kopervet zetten van de voorremblokken) niet vergeten om de remmen eerst uitgebreid te testen (het duurt altijd even voor de remmen weer goed werken). Had ik dat niet gedaan, dan was het fout afgelopen. Nu alleen wat blauwe plekken (fietsster) en een kras (cx).
Morgen herkeuring!
Nog een laatste vraagje: klopt het dat de voorwielen dubbel gelagerd zijn? Met andere woorden: zit er aan de kant van de remschijf nog een tweede set kogels? En zo ja, kan ik daar gemakkelijk bij door de remschijf er af te halen? Eens invetten kan namelijk geen kwaad, de lagers aan de aszijde waren zo goed als droog.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
handremkabel
bij de herkeuring zagen ze ineens iets nieuws: handremkabel L+R moeten vervangen worden (een of meer vezels van de kabel gebroken).
grrr. hadden ze dat niet eerder kunnen melden?
Nou ja, daar gaan we weer. Kabel kon snel geleverd worden via Autotechnica. Morgen of in het weekend monteren. Is dit moeilijk? Ik geloof dat je de middenconsole open moet maken? Tips wederom welkom.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
linkerkant van de middenconsole verwijderen. Dan kun je de clip lossen waarmee de kabels aan de stang van de handremhendel zitten.
Is niet moeilijk. De meeste tijd ben je kwijt met stellen aan de wielen.
CX GTi Turbo 2 - All Black


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Evan schreef:Is niet moeilijk. De meeste tijd ben je kwijt met stellen aan de wielen.
Naar ik meen, is het voor de APK toegestaan om veeeeeel remverschil tussen links en rechts op de handrem te hebben. Dus zou je het vrij vlot APK-waardig kunnen hebben.
Waarbij ik natuurlijk wil opmerken dat je er later wel even voor moet gaan zitten. Het is in dit geval tenslotte ook een noodrem.
nou we gaan weer een poging wagen. Moeilijker dan ashoezen vervangen kan het niet zijn.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978