Vanmorgen onderweg naar IJmuiden leek de koppeling van m’n wagen een paar keer niet lekker te werken, en schakelde de bak soms wat laat.
Op de terugweg schakelde de automaat helemaal niet meer, en bleef ie in z’n één hangen. Dus maar naar huis gereden om de ds te pakken, want één keer in z’n eerste versnelling met 80 km/h door de Velsertunnel vind ik wel genoeg. Gelukkig was dat het enige stukje snelweg.
Optrekken en stoppen ging trouwens zonder problemen.
Betekend dit dat de beruchte automatenkwaal nu ook mijn auto te pakken heeft? Het is een 3.0V6 uit ‘94 met 282.000 op de teller.
Is dit een beetje eenvoudig te repareren, of betekent het einde auto? Verder rijdt de auto nog wel uitstekend, werkt de lpg-g3 perfect, en werkt ook alles..























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Misschien helpt het de bak een keer te spoelen?? Of anders het bedrijfje te Limmen even te bellen voor info?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Zit er wel olie in? Zou ik ff nakijken. Bij happerende automaatbak acuut stoppen en olie checken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Die is kapot….
het is ijdele hoop dat het meevalt. Iedereen die deze kuren heeft meegemaakt bij een XM automaat weet het. Olie verversen, spoelen etc. is allemaal tevergeefs. Deze bakken gaan nu éénmaal zonder voorbode kapot, onherstelbaar. Nou ja, revisie kan altijd maar een andere bak is beter. Of koop voor 1000 euro een XM met een goede bak en transplanteer die.
Succes
Oliepijl heb ik zojuist gechecked, en die is nog precies goed (zoals altijd).
Zelf geloof ik ook niet zo in spoelen; sinds de auto van mij is (vanaf 215.000km) is de olie regelmatig ververst. Laatste keer 4.000 km geleden.
Zal maar eens met spoed gaan uitkijken naar een andere auto




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Das mooi klote. Ik had net een warm lopende motor…. Was gelukkig het Relais van de ventilatoren.
Wat kost zo’n bakrevisie eigenlijk? weet iemand dat?























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
€3000 las ik net in een ander topje!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:€3000 las ik net in een ander topje!!
Verbaasd me niks, vind ik een normale prijs.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Revisie ligt tussen de 1500 en de 2000 en dan 2 keer 2 dagen werk om het uit te bouwen en dan weer in te bouwen. Dan kom je op dik 3 mille.
Het klinkt alsof het hydraulisch brein de weg kwijt is, die is te vervangen zonder de motor en bak uit te bouwen. Hij zit namelijk bovenop de bak, onder de accu/lhm-reservoir. Kost zo’n 600 euro.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Optie van het hydraulisch brein zou wel erg mooi zijn. Hoe kun je testen of daar het probleem ligt?
De versnellingsbakolie stonk gisteren trouwens wel heel erg. Kan dat veroorzaakt zijn door een kapot brein..?





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ruikt het naar verbrande olie en was ‘ie niet meer helder rood?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
De olie was iig niet meer helderrood op m’n spierwitte doekje; eerder een beetje richting zwart/bruin met een vleugje rood erdoor. De geur vond ik lastig thuis te brengen; er zat wel iets in van verbrand, maar voor de rest gewoon flink stinkend..
In m’n orientatie naar een andere wagen kwam ik een ‘98 xmv6.24 automaat tegen, met een recent nieuwe versnellingsbak. Betekent dit dat ook de automaatbakken in nieuwere typen (4-hp-20?) problemen hebben?
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen: andere XM-V6 en gasinstallatie omzetten, toch een revisie-bak, of een compleet andere auto, en inboeten op comfort (en kosten).
Eén pluspunt voor de xm: ik weet dat de al bijna nodige kinderwagen (any day now..) perfect naast de gastank past..























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Een reden om dezelfde auto te blijven is voor mij altijd dat je met de auto die je hebt weet wat eraan gedaan is en wat er evt. aan moet gebeuren (waarom koop ik dan toch steeds zo snel een andere auto!? )... Staat tegenover dat de veel mensen het toch wel weer leuk vinden om een andere auto te kopen, dilemma’s!
Feit is wel dat je huidige XM nu geen drol meer waard is afgezien van enkele mogelijke waardevolle onderdelen.
Succes met afwegen!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik had de bak laten reviseren als je verder wil met deze XM.
Met een sloop bak weet je nooit wat je koopt en je hebt er net zoveel werk van met het demonteren en monteren.
Hetzelfde met de aanschaf van een andere XM , die heeft ook vaak gebreken.
Als je handig bent bespaar je een boel geld , anders gewoon die 2500 tot 3000 euro er tegenaan gooien , een vergelijkbare andere auto is er niet.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als de olie verbrand ruikt en niet meer helderrood is, dan zal de bak de geest hebben gegeven en hoef je het brein niet meer te checken .
Als je XM voor de rest nog goed, kun je inderdaad overwegen voor een revisie of ruilbak.
Met een nog goed werkende automaatbak van een andere XM is het altijd afwachten wanneer die de geest geeft.
Succes met het overwegen
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!