Mijn Athena heeft een econometer in vorm van een rij verschillend gekleurde LED’s boven de lunule (zo heet dat toch?). Helaas doet die het niet.
Kan iemand mij uitleggen (liefst enigszins simpel) hoe dit werkt en waaraan het kan liggen dat het niet functioneert?

Totaal aantal Berichten: 2511
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Bij de GSA (ongeveer dezelfde tijd) werkt dat op de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Er zit een drukmeter gekoppeld aan die lampjes die de onderdruk registreert. Als die afneemt ga je minder zuinig rijden en gaat een van de (of alle) lampjes branden. In de GSA heeft dat ding ook een aan/uit-knop, misschien in de CX ook?
Misschien dat de CX-kenners me kunnen corrigeren.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Heb je de lunule (zo heet dit inderdaad) al eens opengemaakt? Als je zijn “hoedje” eraf schroeft kun je volgens mij al bij de bedrading. De econometer zit bevestigd met een gewone stekker. Wellicht is die gecorrodeerd? Even voorzichtig schoonborstelen en inspuiten met contactspray kan dan helpen. Ik weet niet precies hoe het systeem werkt, maar als iets elektrisch aan een CX defect is komt het vaak door gecorrodeerde stekkers of slechte contacten.
Als de stekker in orde is kan de econometer zelf stuk zijn, ofwel hij krijgt geen informatie. Ik zou even in de boeken moeten duiken om te zien van waaruit dit precies wordt aangestuurd.
Iemand anders misschien parate kennis hierover?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De econoscoop heeft een eigen pick-up die volgens de schema’s links achter het blok moet zitten. Dus ergens bij de ruitensproeiertank. Zou een cilidervormig ding moeten zijn met drie draden.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mijn econoscope doet het ook niet, dus zal ik even mijn ervaringen delen:
De opnemer zit inderdaad op het schutbord aan de passagierszijde, en zit met een slangetje op het inlaatspruitstuk aangesloten samen met de benzinedrukregelaar. Ik heb al de lunule opengemaakt omdat ik vermoedde dat de stekker loslag, maar dat was niet zo (helaas niet gecontroleerd op corrosie).
Een ander onderdeel is de module die het signaal van de opnemer omzet in een signaal voor het instrumentenpaneel, maar ik heb die nog niet gevonden. Ik vermoed dat die achter het handschoenenkastje zit. Ik heb geen idee hoe je deze componenten zou moeten testen, er staat iig niets over in de Haynes.
Ik zal dan maar eens beginnen met het openmaken van de lunule. Er zit overigens ook een schakelaartje, kennelijk om de LED’s in of uit te zetten. Mooie mop als alleen dat kaduuk is.
Die module op het schutbord: is dat speciaal Citroën of gewoon gangbaar spul (voor die tijd)?
De oliepeilmeter helemaal rechts doet het overigens ook niet. Kan dat er nog wat mee te maken hebben?

- BX 1.9 TURD, de Euro
Sable Doré schreef:De oliepeilmeter helemaal rechts doet het overigens ook niet. Kan dat er nog wat mee te maken hebben?
Dat heeft er niets mee te maken. Als de oliepeilmeter het doet, is dat alleen de eerste seconden na starten.
Aangezien dat ding aan het schutbord een slang heeft voor vacuum, zou het kunnen zijn, dat de slang poreus is? Is tenslotte al wat jaartjes oud…. Ik zeg maar wat hoor.
De opnemer heb ik in ieder geval gevonden. Daar zit ook weer een stekkerverbinding aan die waarschijnlijk gecorrodeerd kan zijn. Toch?
Ik neem aan dat een kabel op die plek (verdwijnt meten achter het schutbord) niet zo gauw breekt of zie ik dat verkeerd?
Ook weer gauw even bekeken: de slang ziet er nog prima uit. Ik leer in elk geval bij waarvoor mijn dank.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Sable Doré schreef:Ik neem aan dat een kabel op die plek (verdwijnt meten achter het schutbord) niet zo gauw breekt of zie ik dat verkeerd?
Lijkt me ook niet, maar de CX heeft nogaleens last van massa problemen.
Het kan natuurlijk geen kwaad even de stekker te controleren op corrosie.
Ik heb het stekkercontact aan de opnemer losgehaald en ingespoten met contactspray. De hele bodem van de opnemer kwam los. Daar zitten drie draadjes aan vast. Zover ik kan zien heb ik de boel niet gemold. Je kunt de opnemer gemakkelijk uit de plastic klem halen. Aan de binnenkant van de klem zit een nok die past in een uitsparing in de behuizing van de opnemer. Door het gat kun je in de behuizing kijken. Je ziet daar een printplaatje zitten.
Ik vraag me af of opnemer en omvormer niet één geheel is?

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ergens achter je rechter lunule zit nog een module. Vraag me niet hoe die eruit ziet en of die voor of achter het schutbord zit, ik weet het niet. Maar die module zit dus tussen de opnemer en de lichtjes. Het zal toch niet zo zijn, dat de schakelaar tussen de lichtjes gewoon niet werkt?
Ik ga de schakelaar en contacten nu maar eens controleren.
De drie LED’s variëren overigens van groen via geel naar rood. Rechts naast de LED’s zit de schakelaar. Daarnaast zit nog een oranje LED. Waar dient die voor?
Hoe reageer je overigens direct op iemands antwoord zodat zijn tekst boven jouw antwoord verschijnt. Vergeef mijn domheid maar ik kom pas kijken.
Wat betekenen verder die gekleurde steeksleuteltjes links naast de reacties?
Sable Doré ,
Mocht na al je zoekwerk blijken dat toch de econometer defect is dan heb ik nog een NOS ( new old stock ) compleet met verpakking liggen voor je .
In ieder geval suc6 !
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
OK, top.
Bedankt allemaal.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Die extra oranje/rode led is voor ‘acceleration trop brutale’ volgens het boekje.