Woeaaah: het doet het weer!
Het bleek toch het schakelaartje te zijn. Schroevendraaiertje tussen de contacten en voila: licht! Ik heb voorlopig een bruggetje gesoldeerd met mijn antieke soldeerbout tot ik ergens een vergelijkbaar schakelaartje op de kop kan tikken.
Je kunt er inderdaad heel makkelijk bij als je de hoed verwijderd en het stripje direkt boven de lunule (wat een heerlijk woord) waar de LED’s inzitten losschroeft
Dat ene LED gaat inderdaad branden als je wat onbeheerst op het gaspedaal ramt. Verder brand het als je de sleutel alleen op contact zet.
Ik heb er een paar foto’s van gemaakt maar weet (nog) niet hoe ik die hier kan laten zien. Ik heb er wel eentje in mijn profiel gezet.
Nogmaals bedankt allemaal!

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gaaf, ik ga snel kijken of ik het bij mij ook weer werkend kan krijgen!
Succes. Ben benieuwd. Bij deze de foto’s (met dank aan garagestmarien voor de hulp)
Aan de verschillende schroefjes is overigens te zien dat er al eerder mee gerommeld is. Het draadje dat er zit (heb ik zelf weer gebruikt om de schakelaar te bruggen) lijkt ook niet origineel. Kennelijk is op die plaats het circuit gebroken.Dat hebben ze met het draadje opgelost.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Prachtige foto’s!
Verduidelijkt het meteen voor iedereen.
zeker mooi; waarvoor dient trouwens die grote bajonet / lamp boven in de lunule voor?
lepraque schreef:zeker mooi; waarvoor dient trouwens die grote bajonet / lamp boven in de lunule voor?
Daar heb ik eerlijk gezegd niet op gelet. Volgens mij is het geen lamp. Op de foto lijkt het vooraan te zitten maar in werkelijkheid zit het ongeveer in het midden van de module. De dashlampjes zitten netjes in een rijtje vooraan.
In Haynes vind ik hem wel terug op een foto echter zonder nadere uitleg.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
lepraque schreef:zeker mooi; waarvoor dient trouwens die grote bajonet / lamp boven in de lunule voor?
Volgens mij zit daar een groter lampje in. Schroef de boel open en kijk even.
yes, zit idd een grotere lamp in..maar mijn lamp is kapot dus toen ik de lunule open had kon ik niet zien waarvoor de lamp dient.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Verlichting van de klokken wellicht?? Is het enige dat ik kan verzinnen, maar het schema in de Vraagbaak is niet zo vreselijk duidelijk op dat gebied…
@Sable Doré: Proficiat. Mooi werk! Gelukkig toch “gewoon” een contactje.
Overigens gaat dat extra rode lampje ook branden als je met te lage toeren rijdt, dus bijvoorbeeld de bocht door met 30km/h in de 4e versnelling.
Het geeft kortom aan wanneer je onverstandig bezig bent.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:lepraque schreef:zeker mooi; waarvoor dient trouwens die grote bajonet / lamp boven in de lunule voor?
Verlichting van de klokken wellicht?? Is het enige dat ik kan verzinnen, maar het schema in de Vraagbaak is niet zo vreselijk duidelijk op dat gebied…
@Sable Doré: Proficiat. Mooi werk! Gelukkig toch “gewoon” een contactje.
Overigens gaat dat extra rode lampje ook branden als je met te lage toeren rijdt, dus bijvoorbeeld de bocht door met 30km/h in de 4e versnelling.
Tja kleurgenoot (schitterende kleur toch?), eerlijk gezegd vind ik die kerstboom voor mijn neus gewoon leuk. Ik denk niet dat ik er zuiniger of verstandiger door ga rijden. In tegendeel: om zoveel mogelijk lampjes te activeren moet ik er een heerlijke puinhoop van maken.
Zonder kul: wat er op zit moet gewoon functioneren.
La Léo schreef:
Kennelijk ben ik dan een miserabele chauffeur. De rode LED gaat telkens branden als het toerental varieert. Bijvoorbeeld als ik schakel of als ik (ietwat) accelereer. In het laatste geval gaat eerst de rode LED branden daarnaast springt het terug naar groen.
Ik neem aan dat niet alleen het vacuüm wordt gemeten maar dat er ook een link met het toerental wordt gemaakt? Hoe weet hij anders dat ik verkeerd bezig ben (afgezien van niet zuinig)?
In het electrisch schema in Haynes vind ik dat niet terug. Wel de vacuümsensor en de electronische unit (die kennelijk achter het dashboardkastje zit) en daaraan gekoppeld de LED kerstboom op de lunule.
Heeft iemand goede raad?
Ja, ik weet dat ik zeur: nou doetie het eindelijk, is het wéér niet goed.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, ik heb eindelijk ook mijn econoscope gerepareerd. Het schakelaartje en alle verbindingen naar de module waren bij mij OK, dus ik begon met wat aansluitingen van de module door te meten met behulp van het schema uit de Haynes. Het bleek dat pootje 12 en 13 via de module doorverbonden moesten zijn (allebei massa), maar dat was niet het geval:
Even solderen:
En hij doet ‘t weer! Bij mij is het overigens ook zo dat het ‘trop brutale’ lampje vrij snel aan gaat, maar vooral met lage toeren en veel gas geven. Als je langer doortrekt in de versnelling, blijft het groene lampje aan en zie je de gele en als je het heel bont maakt de rode. Mijn conclusie is dat je voor het verbruik dus beter niet vanuit lage toeren kan doortrekken ook al geeft de 2400i motor daar alle gelegenheid voor…

Totaal aantal Berichten: 205
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Fuck het “nieuwe rijden”!
is het niet “fuck” het nieuwe rijden :
CX GTi Turbo 2 - All Black
fluidphreak schreef:Zo, ik heb eindelijk ook mijn econoscope gerepareerd. Het schakelaartje en alle verbindingen naar de module waren bij mij OK, dus ik begon met wat aansluitingen van de module door te meten met behulp van het schema uit de Haynes. Het bleek dat pootje 12 en 13 via de module doorverbonden moesten zijn (allebei massa), maar dat was niet het geval:
Even solderen:
En hij doet ‘t weer!
Bij mij is het overigens ook zo dat het ‘trop brutale’ lampje vrij snel aan gaat, maar vooral met lage toeren en veel gas geven. Als je langer doortrekt in de versnelling, blijft het groene lampje aan en zie je de gele en als je het heel bont maakt de rode. Mijn conclusie is dat je voor het verbruik dus beter niet vanuit lage toeren kan doortrekken ook al geeft de 2400i motor daar alle gelegenheid voor…
Top gedaan.
Waar zit die module nou precies. Kom je er gemakkelijk bij?