1 van de 2
 1 2 Volgende > 

turbo-kleppen
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178

Gepost: 26 augustus 2008 12:54 AM

Hallo x-emmers,
Ik heb een tct uit 2000 met ruim 220.000km. op de teller en sinds een paar jaar een prins vsi gasinstalatie. Nu heb ik op aanraden van een citroëngarage de kleppen laten stellen. Zoals bekend is dit een redelijke ingreep. Kosten +/- 480 euro’s. Toch gedaan en het was nodig, zeiden ze ook achteraf. Het was echter 20.000km. geleden ook nog gedaan. Is dit niet snel?? We hebben een vrij rustige rijstijl. Of zijn de kleppen en zetels niet echt hard? Iemand ervaring?
Groeten, Manus.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 26 augustus 2008 02:03 AM
  [ # 1 ]

Beste Manus ,
Om de 20k. kleppen stellen lijkt me echt niet nodig .
Sterker nog , ik heb het bij mijn laatste 2 auto`s , BX 7 jaar en XM 9 jaar nog nooit laten doen , simpelweg omdat ik geen getik van de kleppen hoorde en verder alles goed functioneerde .
Nou lijkt me dat ook niet helemaal de juiste weg hoor , maar redelijker zou ik vinden om ze om de 100k. of 150k. te laten controleren .
Kan er in de Vraagbaak niets over vinden , wordt niet genoemd als punt om te controleren .
Hoorde je de kleppen of reed ìe duur of zo?
Heb toch het vage vermoeden dat je een oor aangenaaid is , om het zachtjes uit te drukken .
Nou , sterkte er maar mee !
Ik ben deze week ook al een poot uitgedraaid door mijn garage ( lang verhaal) , dus je bent niet de enige .
Groeten ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 26 augustus 2008 11:32 AM
  [ # 2 ]

Had de XM niet in alle motoren hydraulische klepstoters? In mijn 2.1D12 zaten die in ieder geval wel! Ik zou het effe checken en inderdaad verhaal gaan halen als je een extra oor hebt gekregen! Laughing

Wat wel kan, is dat zo’n oliestotertje eens stuk gaat of vast blijft zitten, maar dat had je dan echt wel gemerkt…...

Mochten er toch klepstelplaatjes in zitten, dan is dat inderdaad vrij bewerkelijk en niet fijn voor een voiture op LPG. Om de 20000km stellen op LPG is niet al te gek, hoor. Maar dan zit er wel een koprevisie voor je aan te komen waarbij je dan hardere LPG-waardige klepzetels zult moeten laten zetten…....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 26 augustus 2008 11:41 AM
  [ # 3 ]

Nein, de TCT heeft gewone klepstoters. Niks hydraulisch.
Klepspeling meten kan simpel, maar bij stellen moet de nokkenas los en ook de distributie

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 26 augustus 2008 09:45 PM
  [ # 4 ]
Dirk de Pirk schreef:

Beste Manus ,
Om de 20k. kleppen stellen lijkt me echt niet nodig .
Sterker nog , ik heb het bij mijn laatste 2 auto`s , BX 7 jaar en XM 9 jaar nog nooit laten doen , simpelweg omdat ik geen getik van de kleppen hoorde en verder alles goed functioneerde .
Nou lijkt me dat ook niet helemaal de juiste weg hoor , maar redelijker zou ik vinden om ze om de 100k. of 150k. te laten controleren .
Kan er in de Vraagbaak niets over vinden , wordt niet genoemd als punt om te controleren .
Hoorde je de kleppen of reed ìe duur of zo?
Heb toch het vage vermoeden dat je een oor aangenaaid is , om het zachtjes uit te drukken .
Nou , sterkte er maar mee !
Ik ben deze week ook al een poot uitgedraaid door mijn garage ( lang verhaal) , dus je bent niet de enige .
Groeten ,
Dirk

Hier maak je toch echt een denkfout. De kleppen zullen miljoenen malen op de zetels slaan en gaandeweg dieper komen te liggen. De klepspeling zal als gevolg daarvan niet toenemen maar afnemen en er komt een moment dat er helemaal geen speling meer is en dan zal de klep spoedig verbranden. Als je de kleppen lichtjes kan horen tikken is het veiliger dan wanneer je niets meer hoort.

Ik rijd met een Jaguar op LPG en moet zeker elke 5000 km de kleppen stellen. De Jaguar XK motor heeft net als de TCT de nokkenassen (twee) boven op de kop en de speling wordt bepaald door de dikte van de stelplaatjes. Dus beide nokkenassen moeten er uit en de laatste keer dat ik het deed was er op twee uitlaatkleppen nog maar een speling van 0,05 mm, terwijl dat 0.25 moet zijn minimaal.

Ik heb onlangs een Flashlube systeem ingebouwd, dat is een systeem dat loodvervanger injecteert en geen 50 euro kost inclucief een halve liter loodvervanger. Ik ben zeer benieuwd of dat het ei van Columbus zal zijn.

Profiel  

manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178

Gepost: 27 augustus 2008 12:29 AM
  [ # 5 ]

turbo-kleppen

Bedankt voor de reacties. Een aantal dingen zijn (waren al) duidelijk:
een tct heeft geen hydraulische klepstoters, kleppen gaan strakker staan en je hoort ze steeds minder tikken i.p.v. meer. Ik weet dat er weinig tct’s rond rijden met gas, dus er is weinig ervaring, maar Willem hoe vaak stel je jouw tct zonder gas? En zit er verschil in de hardheid van de diverse kleppen en koppen. Zo ja, dan zit er wellicht een keer een koprivisie aan te komen. Een tct en gas is misschien niet de ideale combi,
maar ja, je hebt een mooie auto en je wilt goedkoop tanken.
Ik hoop dat er nog ervaringsdeskundigen zijn. Groeten Manus.

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten
Totaal aantal Berichten: 1649

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 27 augustus 2008 01:46 AM
  [ # 6 ]

Tja een turbomotor op gas kan nooit goed gaan lijkt me Rolling Eyes . De motor wordt gewoon veel te heet, dat de kleppen sneller slijten is dan ook niet raar.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 augustus 2008 02:08 AM
  [ # 7 ]

Ik zie niet in waarom een TCT niet goed zou kunnen lopen op gas, de moderne LPG installatie wordt met een computer geregeld en het mengsel is dicht bij ideaal. Ik denk dat hij er prima op loopt en geen last zal hebben van oververhitting. Mijn Jaguar loopt al 32 jaar op LPG en is nog nooit heet gelopen. En eigenlijk loopt hij op LPG mooier dan op benzine.

De moderne benzinemotor loopt ook met een relatief arm mengsel vanwege een zo gunstig mogelijk verbruik en een arm mengsel wordt in feite ook te heet verbrand.

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten

- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 27 augustus 2008 02:31 AM
  [ # 8 ]

Door de turbo is er overdruk in het inlaatsysteem en dat in combinatie met gas wordt het veel te heet. De verbranding wordt met gas veel heter dan met een door de fabrikant afgesteld arm benzinemengsel.

PSA heeft voor LPG nog nooit toestemming gegeven bij een turbomotor, uiteraard geldt dit voor nieuwe auto`s maar dat zegt al genoeg.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 27 augustus 2008 03:02 AM
  [ # 9 ]
Han S schreef:

Hier maak je toch echt een denkfout. De kleppen zullen miljoenen malen op de zetels slaan en gaandeweg dieper komen te liggen. De klepspeling zal als gevolg daarvan niet toenemen maar afnemen en er komt een moment dat er helemaal geen speling meer is en dan zal de klep spoedig verbranden. Als je de kleppen lichtjes kan horen tikken is het veiliger dan wanneer je niets meer hoort.

Mee eens Han !
Maar om ze om de 20.000 km. te moeten stellen lijkt me niet de bedoeling van de ontwerpers van de XM.
Of er moet aan de motor iets veranderd zijn , wellicht toch de LPG ?
In beide gevallen , te weinig of te veel klepspeling loopt de motor slecht, vandaar mijn vraag of er klachten waren over de motor .
Zo niet is onze vriend Manus afgezet . Confused en gaan we met de hele Club naar die garage , toch? Evil or Very Mad  Twisted Evil  Twisted Evil 
Groetjes ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 27 augustus 2008 03:40 AM
  [ # 10 ]

Ik vind nergens in de manual om de hoeveel km je kleppen moet stellen, niet bij de XM en ook niet in de Jaguar manual, die bij de auto van 1969 nog steeds aanwezig is. Ik vind ook nergens in de originele onderhoudsboekjes iets over kleppen stellen.

Wel dingen als: om de *****km versnellingbakolie verversen, wiellagers smeren en dat soort zaken, maar niets over kleppen stellen.

Voor de rest vraag ik me nog steeds af waarom een turbomotor niet op LPG zou kunnen lopen, maar een hotrod met vier turbo’s wel op nitromethaan. LPG heeft een hogere verbrandingstemperatuur, maar ook een langzamere verbranding en zo gek veel heter is het niet.

Maar ik leer graag nieuwe dingen.

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2431

Gepost: 27 augustus 2008 04:05 AM
  [ # 11 ]

bekend is dat kleppen sneller kunnen inslaan in LPG auto’s.

Ik ben echter met Han eens dat het onduidelijk is wat de rationale is achter de denkwijze dat Turbo en LPG niet samen kunnen gaan. Ook al wordt het geheel dan wat heter? Ik heb meer verhalen gehoord over Turbo’s en lpg wat prima ging met een LPG injectiesysteem….

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten

- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 27 augustus 2008 04:07 AM
  [ # 12 ]
Han S schreef:

Voor de rest vraag ik me nog steeds af waarom een turbomotor niet op LPG zou kunnen lopen, maar een hotrod met vier turbo’s wel op nitromethaan. LPG heeft een hogere verbrandingstemperatuur, maar ook een langzamere verbranding en zo gek veel heter is het niet.

Maar ik leer graag nieuwe dingen.

Het is voor een turbomotor niet bevorderlijk om op LPG te lopen vanwege de hogere verbrandingstemperatuur in vergelijking met een atmosferische motor op LPG. De combinatie van overdruk met LPG (extra arm mengsel) wordt te heet in de verbrandingskamer van een turbomotor, waaronder de TCT is niet ervoor berekend. Heel de motor wordt thermisch zwaarder belast dan was berekend met o.a. als gevolg dat de klepzittingen sneller slijten.
Ook de motorolie wordt thermisch zwaarder belast en er dient dus ook een hogere grade motorolie gekozen te worden, bijv 5W40 of een 0W40.

Trouwens bij XU motoren wordt de klepspeling nooit afgesteld, omdat het goed blijft met alleen op benzine rijden. De klepzitingen zijn hard genoeg daarvoor.

In het land van de “sterren en de strepen” worden veel grotere cilinderinhouden gebruikt dan wat wij gewend zijn, die hebben “automatisch” een grotere veiligheidsmarge qua thermische belasting.
Nitromethaan wordt af en toe extra bij gespoten bij het benzinemengsel voor het extra vermogen. Zouden ze nitromethaan continu inspuiten dan blijft er ook niks meer over van de motor Arrow wordt dan weer te heet.

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten

- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 27 augustus 2008 04:17 AM
  [ # 13 ]

Turbomotoren met LPG waarbij het goed gaat zullen een lage vuldruk hebben.

Ik kijk er ook niet van op dat Citroën met de C4 Picasso enorme voordeel acties met LPG hebben, want zodra de VTI en THP motoren erin liggen (zeer binnenkort) is het over en uit met LPG.

Bij de VTI is er simpelweg geen ruimte meer om de injectoren kwijt te kunnen vanwege het valvetronic systeem. Bij de THP vanwege de hoge turbodruk….

De vernieuwde C4 met de nieuwe benzine en vernieuwde diesel motoren (als showroom/demo auto`s) is al bij de dealers afgeleverd.

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 27 augustus 2008 10:54 AM
  [ # 14 ]

Re: turbo-kleppen

manus schreef:

maar Willem hoe vaak stel je jouw tct zonder gas?

Nog nooit gedaan en ik rij continu op superplus 98.
Ik zou het wel eens willen controleren, just to be sure

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 27 augustus 2008 11:51 AM
  [ # 15 ]

Turbo gaat prima samen met gas, mits je maar een goed regelsysteem hebt. Ik zie meerdere mensen met turbo motoren die zweren bij gas.
Okee, ze sturen het gas wel zelf aan met aftermarket management systemen, maar dat turbo en gas niet samen gaan is te kort door de bocht.
Gas heeft ook een hoger octaan dan benzine, dus dat is altijd mooi meegenomen.

Ouwe mopperkont

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook