






















Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
We overwegen de aanschaf van een XM (diesel of gas) ipv de huidige leaseauto (niet nader te noemen merk ) om die privé te gaan rijden en vervolgens kms te declareren.
Ik heb de meeste dingen wel op een rijtje, het zou danwel een 2.1td danwel een gas-uitvoering met een G3-gastank worden.
Waar moet ik gemiddeld qua onderhoud een beetje op rekenen? Ga uit van een 35 à 40000d kms per jaar totaal.
Ik zat/zit zelf te rekenen met 125 à 150 euro p.m., maar weet niet of dit heel reeel is…
Iemand? Het gaat me alleen om het globale plaatje, ik snap ook wel dat als je onverhoopt je motor of je bak in de soep loopt dat de gemiddelde kosten erg gauw oplopen. Wie rijdt er meer kms in een XM en kan daar uit ervaring iets over zeggen?
bvd!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
uit ervaring kan ik melden dat die 125 per maand aan de magere kant is.
Het hangt wel af van het niveau van de wagen die je koopt. Een wagen van 1500 euro heeft een berg achterstallig onderhoud, zal ws een nieuwe koppeling nodig hebben, bolletjes.. remmen etc.
Dan is ook van belang.. welke motor.. de een is goedkoper in onderhoud dan de ander.
Ik heb een 16v met g3 nu, heb in het begin minstens 3500 erin moeten stoppen om achterstallig onderhoud weg te werken en nu .. nu is het iets van 100 euro per maand…
3500 euro achterstallig onderhoud is dan wel weer erg veel….
Mijn vorige 16v is 800 euro in een keer in gegaan en daarna 1 apk van 100 euro geloof ik… Het verschilt gewoon van xm tot xm. Heb jij al je luxe ook bij die 3500 gerekend michiel?
Xsara Coupe
Ik heb bijna 2 jaar geleden een XM gekocht voor 500 Euro en 150 Euro aan onderhoud uitgegeven. Nu had de vorige eigenaar niet bespaard op onderhoud. Kortom wat Marco zegt, hangt van XM tot XM af. Je kunt een aankoopkeuring overwegen…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Gompy ,
Dat is een boel geld wat je in de wagen hebt gestoken voor achterstallig onderhoud .
Vaak kopen mensen een goedkopere wagen en laten de duurdere
( wel goed onderhouden ) links liggen .
Gevolg is inderdaad dat men denkt een koopje te hebben maar dan komt de kater zullen we maar zeggen .
Documenten bij de wagen kunnen veel zeggen over wat er aan onderhoud is gepleegd .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
T is ook wat je belangrijk vindt dat moet gebeuren. M’n break is van m’n vader geweest. Hij heeft nooit bezuinigd op onderhoud. Dat doe ik dan ook niet. Kortom die is een stuk duurder in onderhoud..
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
bedankt voor alle constructieve reacties!
Ik overweeg absoluut een duurdere XM te kopen (vanaf 3 mille tot max toch wel 6 à 7 mille) in het kader van ‘goedkoop is duurkoop’. Het gaat waarschijnlijk een break worden van bouwjaar `98-`00.
Als ik een (aantoonbaar) goed onderhouden exemplaar koop moet ik volgens mij toch wel uit kunnen met de 125 à 150 euro max per maand aan onderhoud als ik dat zo lees…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ik heb een paar maanden geleden een XM Break V6 24v gekocht uit 2000 met 96.000 km op de teller. Altijd onderhouden geweest bij noordergraaf in waddingxveen. Toch even bij van `soest langs geweest omdat ik hem niet goed vond veren en niet duidelijk was wanneer de laatste beurt was geweest. Hydraulische olie bleek nog nooit ververst te zijn, 1 bol stuk, 2 met lage druk en nog wat zaken, zoals niet geod gebalanceerde banden. Totaal ongeveer 400 euro kwijt. Rijdt nu weer prima.
Hiervoor een break v6 uit 1995 gehad. gekocht met 170.000km, verkocht met 270.000km. gemiddeld 1000 per jaar aan onderhoud. Met name airco paar keer defect (uiteindelijk ruilcompressor), voorlager, en wat klein spul. goedkoopste auto ooit!
Daarna namelijk even een BMW 530D uit 2002. Heeft me in 1 jaar meer dan 5000 euro gekost aan reparaties. ik rijd nu zelf zakelijk een c6 en prive de ” nieuwe” xm.
Mijn belangrijkste les is dat je naar een garage gaat die echt weet wat ie doet en liefst geen officiele dealer is. officiele dealers hebben vaak een te hoog te tarief werkplaatstarief per uur, afstand tussen receptie en werkplaats vaak te groot (veel communicatiefouten) en altijd nieuwe onderdelen, terwijl ruil- of 2e hands delen ook prima kunnen zijn.
Het leven is te kort voor slechte wijn
Ha Dirk,
Veel gepost…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, ja,
Dat krijg je ervan als je toch een beetje vreemd gaat en tijdelijk BMW rijdt. Dan is er weer veel in te halen…...
Het leven is te kort voor slechte wijn
Haha, Noordegraaf, mijn oude dealer… Toch niet de meest onkundige. Maar vaak is het ook maar net wat de klant aangeeft…
Wat bij een xm 99% van de tijd verkeerd zit is de veercomputer. Brandt je hydractive lampje wel op bij contact aan?
Xsara Coupe
Altijd onderhouden geweest bij noordergraaf in waddingxveen
“dealeronderhouden” wil meestal zeggen dat de vorige eigenaar er veel geld in heeft gestopt, niet dat de auto goed onderhouden is. De meeste dealers voelen bij een klant erg goed aan dat ie zelf niks van de auto weet, en dat ze ‘m dus vaak en veel kunnen afzetten.
mmmh, wat is “duurder"bij aanschaf voor een XM?
Zelf vind ik 3000 nog aardig goedkoop, zoek ook naarstig tot een 7,5 maar vind maar bar weinig….
Betreffende onderhoud aan een 2.1 TD met 40.000 per jaar lijkt mij 125 ook een beetje weinig, onderhoudsinterval zoals opgegeven is om de 10.000km? wat dus eigenlijk kort door de bocht resulteert in 2 kleine en een grote beurt per jaar en een setje banden.
banden 500? kleine beurt 200 grote 500 = 1400 euro zonder gekke dingen zoals uitlaat, remmen, distributie en andere riemen of airco. Of ga ik nu te kort door de bocht?
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Re: Gemiddeld onderhoudskosten XM?
25trd schreef:Waar moet ik gemiddeld qua onderhoud een beetje op rekenen? Ga uit van een 35 à 40000d kms per jaar totaal.
Ik zat/zit zelf te rekenen met 125 à 150 euro p.m., maar weet niet of dit heel reeel is…
Minder dan 5 cent per kilometer is wel erg optimistisch. Misschien red je het nét als je alles zelf doet… Als je alles door de garage laat doen zal het minstens het dubbele of driedubbele worden.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
xm onderhoud
ik rij dagelijks mijn turbodiesel. Ik heb nooit gekeken per maand maar naar per jaar. Voor € 125,00 gaat het niet lukken. 40.000 km zijn vier beurten. Eén van de twee snaren, banden, en klein spul. Ga maar rekenen. Ik reken € 2500,—per jaar en als er geen grote posten zijn lukt dat.
Die 3500 is van alles geweest maar zoveel luxe zit daar niet in hoor.
De wielen waren een cadeautje, het hout, dat was het wel aan luxe dat er is bijgekomen.
De rest is technisch geweest.
“nieuwe’ veerpoten
nagelnieuwe schijven rondom met blokken
alle bollen nagelnieuw
uitlaatspruitstukbouten laten uitboren omdat ze waren afgebroken
nieuwe uitlaat
plaatwerk vervangen
nieuwe koppeling
xenon ( okay, eigen keus)
banden
beurten
veerprobleem uitlaten zoeken bij specialist
vervanging hydrablok met electroklep
riem voortijdig met spanrollen en waterpomp
Sommige zaken moesten gedaan worden, sommige zaken heb ik gedaan omdat je anders bezig blijft. Neem de bollen. Je HOEFT niet persee allemaal nagelnieuwe te nemen maar als je een veerprobleem wilt oplossen dan blijf je bezig als je denkt.. deze zal wel goed zijn…
Verder ben ik een beetje van het type “vervangen als je in de garage bent en niet wachten tot je op de vluchtstrook staat…”
Mijn xm is nu gewoon goed. Okay geen 6 pitter en okay geen airco, maar technisch is die helemaal in orde.
Nu kan ik volstaan met een gewoon beurtje als olie en filter. De radiator heeft me een signaal gegeven dat het eeuwige leven eindigend is maar het kan nog wel ff mee.
Het gegeven dat ik met 240k op de klok toch nog een g3 installatie erin stop zegt wel genoeg denk ik.
Waar het om gaat is dat de wagen in de basis gewoon goed is. En wta dat betreft kan ik absoluut zeggen dat ik een goede wagen heb gekocht. Ze heeft me nog NOOIT laten staan. gekocht met 185k in mrt 2007 en nu aug 2008 op 248k.
De stelling kan zijn dat je dan beter een duurdere kunt nemen… mwah.. ook bij een xm van 3-4000 kom je dit gewoon tegen hoor.