Re: turbo-kleppen
Willem schreef:manus schreef:maar Willem hoe vaak stel je jouw tct zonder gas?
Nog nooit gedaan en ik rij continu op superplus 98.
Ik zou het wel eens willen controleren, just to be sure
Superplus is toch meer lood(-vervanger)? dat heb je niet nodig hoor met de moderne koppen. De zetels zijn hard genoeg, ook voor de turbo toepassing. Doe het milieu en je portemonaie een lol
Ouwe mopperkont
Heldere antwoorden hier en een mooie discussie, respect daarvoor. Ik ben er niet zeker van maar mijn verstand zegt me dat als een LPG/luchtmengsel een goede verhouding heeft, dan zal ook de turbomotor daar geen problemen mee hebben. Maar sleep me er niet mee voor het gerecht.
Zoals ik zei heb ik op de Jaguar een Flashlube valvesaver kit gemonteerd. Als ik dat eerder had geweten had ik dat ook meteen gedaan want het kost geen 50 euro en aan de foto’s en filmpjes te zien helpt dat. In een Jaguar zitten vrij zachte en broze klepzetels, ik verwacht dat de TCT veel hardere zetels heeft. In ieder geval had de DS motor al dermate harde zetels dat LPG geen probleem is voor deze stokoude motor. Daar hebben we op het ID/DS subforum laatst een discussie over gehad.
Mooie discussie heren, vooral doorgaan.

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: turbo-kleppen
Matthijs309 schreef:Willem schreef:manus schreef:maar Willem hoe vaak stel je jouw tct zonder gas?
Nog nooit gedaan en ik rij continu op superplus 98.
Ik zou het wel eens willen controleren, just to be sureSuperplus is toch meer lood(-vervanger)? dat heb je niet nodig hoor met de moderne koppen. De zetels zijn hard genoeg, ook voor de turbo toepassing. Doe het milieu en je portemonaie een lol
Ik rij slechts 12000 km per jaar met die XM, tank gemiddeld 1 keer per maand een volle tank. Voor die 6 cent extra rijd ‘ie soepeler dan op euro 95
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
LPG is the low cost fuel of the future. It costs less to buy than petrol and reduces air pollution. LPG is a dry burning fuel and does not contain any wear reducing additives as petrol does. LPG enters the combustion chamber as a gas, has a far higher octane rating (112) and generates higher combustion temperatures adding extra stress to the hot and dry valves and valve seats. The lack of valve lubrication plus the higher combustion temperature of LPG often results in premature failure of exhaust valves due to a phenomenon known as Valve Seat Recession. Then the cylinder head will have to be repaired or replaced. Even hardened valves and valve seats are prone to fail due to corrosion and erosion when driving on LPG. Apart from gradual loss in power, increased fuel consumption and exhaust emission, the repair of a cylinder head is usually a major expenditure, this increases when a broken valve damages a piston or cylinder block.
Komt van: http://www.flashlube.com.au/nl/valvesaverkit/lpg_cng.html
(nee, ik heb geen aandelen)

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Maar goed ook!! Flach-lube,brengt helemaal geen soelaas om kleppen te redden!
Mijn gasboer,heeft het bewust niet ingebouwd,in mijn XM-V6.
De verbrandingstemperatuur,ligt inderdaad iets hoger dan bij superplus benzine.Maar ik ben onlangs geweest,bij de LPG instalateur,en als de inspuiting,heel goed afgesteld is,word de verbranding nauwelijks hoger.Trouwens de lambdasonde regelt toch de verbrandingstemperatuur??dus ook de inspuiting.
Ik rijd dus momenteel met Flaslube en over een paar maanden zal ik de klepspeling controleren en weet ik of het wel of niet werkt. I’ll keep you guys posted about the subject anyway.
Mocht het echt niet werken dan gaat er het een en ander via het internet richting Alkmaar en Australië, men geeft namelijk 10 jaar garantie en zegt prijzen te hebben gewonnen voor hun product.
Blooper1963 schreef:Trouwens de lambdasonde regelt toch de verbrandingstemperatuur??dus ook de inspuiting.
De lambdasonde regelt helemaal niets! Het is niets meer en minder dan een zuurstofsensor die het verschil in concentratie tussen de zuurstof in de open lucht en de uitlaat meet.
Aan de hand daarvan weet de ECU of de motor te rijk of te arm loopt en regelt zo de inspuiting bij.
Er zijn diverse turbo motoren die prima op LPG lopen. O.a. bij Volvo en Saab worden regelmatig benzine turbo’s toegepast.
De benzine Turbo CT staat niet bekend als een motor waarbij de kleppen regelmatig bijgesteld moeten worden.

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
De enige motor in de XM,was de 2.0 basismotor,welke nog regelbare kleppen had,de TCT’s hadden hydraulische klepstoters.
Voor zover ik weet heeft de TCT een bovenliggende nokkenas welke direct op de nokvolgers/klepstoters loopt en waarbij de klepspeling wordt geregeld met vulplaatjes.
De 16 kleppen motor heeft hydraulische stoters.

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Blooper1963 schreef:De enige motor in de XM,was de 2.0 basismotor,welke nog regelbare kleppen had,de TCT’s hadden hydraulische klepstoters.
De klepbediening van de TCT is hetzelfde als alle andere XU motoren, bovenliggende nokkenas met vulplaatjes (geen hydraulische klepstoters)zoals Han S al heeft opgemerkt.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Blooper1963 schreef:De enige motor in de XM,was de 2.0 basismotor,welke nog regelbare kleppen had,de TCT’s hadden hydraulische klepstoters.
Het is trouwens maar wat je regelbaar noemt. Ik noem het liever stelbaar en zoals al opgemerkt is het omdat de nokkenas eraf moet behoorlijk wat werk.
En zoals al door andere mensen opgemerkt. De TCT heeft zeker geen hydraulische klepstoters: dat was voorbehouden aan de 16v motor, de diesels en de V6-en.
Terug naar de hamvraag :Om de hoeveel km. moeten de kleppen gesteld worden ?
XM TCT Ambiance`94
Km’s zijn lastig te geven, de controlebeurt daarintegen kost niet veel tijd en zou je bijv elke grote beurt kunnen meten.
Ouwe mopperkont