



Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Bij mijn twee rijdende CX’en lijkt de koeling niet optimaal. Bij de 2400 GTi loopt de temp. meter eerst zo goed als in ‘t rood om vervolgens weer terug te lopen naar normale waarden. Lijkt alsof de fans, die het gewoon doen, inslaan en hun werk goed verrichten.
Normaal liep de temperatuur nooit zo hoog op dat er hulp nodig was van de fans. De rijwind deed zijn werk.
Thermostaat evenals radiateur en thermocontact (sensor in de radiateur verbonden met de fans) zijn gezond (allen geen jaar oud). Kan de waterpomp debet zijn aan deze klacht? Ik denk aan het niet voldoende rondpompen van kvs (dus waterpomp, hoe check je die?).
Daarnaast loopt de ambulance, 20 Douvrin, warm na een kilometer of 5. Thermostaat en thermocontact nieuw, radiateur lijkt prima en fans slaan in, maar te laat. Hier lijkt lucht de boosdoener. Goed ontluchten van deze blokken is een kunst, heb ik mij laten vertellen. Helemaal omdat ik hier te maken heb met twee kachelradiateurs (een voor het bestuurderscompartiment en eentje voor de patient/verpleger(ster)).
Gouden tips?






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vooreerst zou ik de contacten van je temperatuurmeter maar eens goed controleren .
Loopt hij echt te warm ???
heb je te veel druk op je koelsysteem ??? ( begin cilinderkoppakking )
Een andere test is gewoon je ventilators doorverbinden zodat ze altijd werken , en de thermostaat er uit .
Ook heb ik het één keer gehad dat hij op de snelweg perfect koelde en in de stad heet liep : bleek de schoep van de waterpomp te zijn die LOS op de as zat .
Motor was ooit een keer bevroren geweest , motor toch gestart en zo de schoep losgeraakt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Lees je het ‘te warm’ af van je dashboard of heb je daadwerkelijk een temperatuurmeter in het vat hangen?




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Van ‘t dashoard, bij de GTi.
Bij de ambu loopt het expasievat over (naast de hele rode lamp op het dasboard).



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Meet de temperatuur nou eens in het expansievat zelf. Ikzelf vertrouw die diverse sensor niet.




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Het rare bij de GTi is dat ik er de afgelopen twee maanden met caravan mee naar Spanje ben geweeest (ruim 3500 km) en daarna naar Rome (ICCCR). De eerste keer dat het rode vlak in de wtertemperatuurmeter werd bereikt was op dag twee van de teruweg vanuit Rome. Koude motor, kilomter of 4 gereden en toen gestopt. Tijdens controle, met draaiende motor, koelvloeistofniveau gecheckt, oke. Op dat moment slaan de fans in.
Doorgereden en de volgende dag in NL hetzelfde verhaal. WW heeft toen kvs bijgevuld en vermoedde kvs lek bij waterpomp. Dat lek heb ik niet kunnen ontdekken. Ook geen kvs verbuik geconstateerd.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Precies. Douw gewoon een thermometer in het expansievat en kijk eens bij welke temperatuur de fans aanslaan en of dat dan met je thermostaat klopt.
Laat je niet zondermeer gek maken door een lichtje maar kijk even of dat lichtje de waarheid vertelt.




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Koelsysteem is overigens afgeperst (GTI). Geen lekkage kunnen ontdekken.
Koelvloeistofverbruik is de laatste 500 km nihil. Druk in het systeem lijkt normaal.




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Oke, expansievat is de anus van je CX. Ga op zoek naar een thermometer die de menselijke waardes overstijgt.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Een probleem waar we ook lang achter gezocht hebben is de afsluitdop die veel te snel open kwam .
Dus test ( of laat het testen ) even de overdrukklep in de stop van je waterreservoir .
Bij CX basis staan ze gewoon in de lijst voor 21.30 euro
maar opletten er zijn twee modellen en verschillende drukken !!!
Walter
Meten is weten , gissen is missen




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
En doordat die dop te snel open gaat krijg je kvs verlies?






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Prestige2400 schreef:En doordat die dop te snel open gaat krijg je kvs verlies?
Ja en lekker veel , het lijkt wel of je koppakking er door is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Dat hoop ik dus niet, van die koppakking. Rookt alleen een beetje wit bij de koude start…
Bij de ambu blijkt het relais van de ventilator niet goed te zijn. Ander relais gemonteerd en het probleem lijkt opgelost. Moet nog wel een flink ritje maken om zeker te zijn.