Toerenbereik Turbo diesel I
FFB 2.5TD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 22-07-2008

Gepost: 03 september 2008 04:24 PM

Hallo, ik ben benieuwd naar het toerental dat een Turbodiesel I blok (max) draait.

Heb nu de toerenteller van de Turbodiesel II werkzaam in mijn camper met Turbodiesel I motor. Rode gebied begint volgens de teller bij 4500 RPM.

Daar kom ik toch echt niet in de buurt. 3500 is al ver zat. Daar de beide blokken dezelfde cylinderkop heb verwacht ik ook eigenlijk amper verschil.

Zit er nou hetzelfde metertje in de Turbodiesel I?

Gr. Willart.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 04 september 2008 02:02 AM
  [ # 1 ]

ja hoor zelfde meter.

als je een beetje normaal rijdt kom je inderdaad nooit aan de 4500.
zelfs 3500 is echt niet nodig.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
FFB 2.5TD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 22-07-2008

Gepost: 04 september 2008 11:38 AM
  [ # 2 ]

Ok, bedankt Erik.

Gr. Willart.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 04 september 2008 08:57 PM
  [ # 3 ]

Het maximum toerental is toch echt 4500tpm, dat hij z’n maximum vermogen al bij 3750tpm levert doet daar niks aan af. Dus de meter klopt.

De 25RD haalt zijn maximale vermogen pas bij 4200tpm.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
FFB 2.5TD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 22-07-2008

Gepost: 04 september 2008 11:00 PM
  [ # 4 ]

Goed om te weten ja. Al is het bij afremmen op de motor op een helling van 17% Wink

Levert de Turbo II het max. koppel en vermogen eerder dan de I eigenlijk.

Gr.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 05 september 2008 05:14 PM
  [ # 5 ]
FFB 2.5TD schreef:

Goed om te weten ja. Al is het bij afremmen op de motor op een helling van 17% Wink

Levert de Turbo II het max. koppel en vermogen eerder dan de I eigenlijk.

Gr.

Vermogen later, koppel gelijk, maar door de langere eindoverbrenging in absolute snelheid ietsje later

TRD T2
max. vermogen 88 kW (120 pk) @3900 tpm =~195km/h
max. koppel 258 Nm @2000 tpm = ~100km/h

TRD Turbo
max. vermogen 70 kW (95 pk) @3700 tpm =~176km/h
max. koppel 216 Nm @2000 tpm = ~95km/h

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
FFB 2.5TD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 22-07-2008

Gepost: 05 september 2008 06:39 PM
  [ # 6 ]

Mooi die info, dan komt de versnellingsbak van mijn J5 toch wel mooi uit.

Gewenste top is “maar” 120km/u en dan draait de motor in zijn 5 nog lang geen 4000 toeren. Kan ik dus altijd nog naar terug zijn 4 of 3 zodra de hellingen te steil worden.

Kan ik de CX bak ook wegdoen dus.

Binnenkort het spul maar eens op dit forum zetten.

Gr.

Profiel  
 
FFB 2.5TD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 22-07-2008

Gepost: 06 september 2008 12:51 AM
  [ # 7 ]

Nog even een fotootje van de CX-teller met ernaast de turbodrukmeter in de Peugeot camper met CX turbodiesel I motor.

Gr.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook