



Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Helaas…
Vandaag is mijn dynamo overleden.
Gelukkig hebben mijn vrienden van de WW de accu nog een stukje stroom gegeven zodat ik thuis kon komen.
Nu volgt het volgende, de revisie.
Hoe dit aan te pakken?
Setje koolborstels kopen, dynamo uit de XM halen, nieuwe koolborstels in de dynamo, dynamo terugplaatsen.
Klinkt simpel, maar ik heb vanavond een onder mijn motorkap gekeken en zag een geheel ingebouwde dynamo. Hoe krijg ik deze van z’n plek zonder eerst een hele XM te moeten demonteren??
En zijn er nog andere tips en trics??
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik vrees dat er niet veel “trukjes ” zijn .
Riem demonteren , twee bouten van de alternator los en zoeken tot je de positie vind om hem er uit te kantelen .
koolborsteltjes alleen is waarschijnlijk ook niet genoeg ; zitten vast aan de regelaar , of de lamellen hebben meer aandacht nodig .
Mischien is een tweedehandse wel de goedkoopste oplossing , anders laten reviseren , is goedkoper dan een ruil alternator .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Gewoon ff naar een (grote) autosloperij gaan en een ruiler ophalen en oude inleveren. Of er een uit een sloper halen maar dan heb je geen garantie.
Gr Jaap




Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Heb net even een rondje gebeld.
Er zijn een aantal verschillende type’s en fabrikanten van dynamo’s in omloop(lang leve citroën).
Het vervangen van de koolborstels is vaak niet voldoende, samen met de leeftijd van de dynamo(9 jaar en 340.000) heb ik voor revisie gekozen.
Dus vanavond de dynamo uitbouwen en morgenochtend naar het revisiebedrijf brengen.
Jammergenoeg hebben ze het erg druk, dus is-ie waarschijnlijk maandag pas klaar.
Ik hou jullie op de hoogte.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Praat ook even met je overbuurman, Peter. Hij heeft connecties bij Lasaulec. Ik kan mij herinneren dat hij voor zijn AX een nieuwe voor een prikje kon regelen. Wellicht is dat sneller en goedkoper.




Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Na enkele uren klussen heb ik besloten om de auto naar de garage te brengen.
Het opspanmechanisme van de multiriem zit hopeloos in de weg.
Stappen tot nu toe:
- kabels van de dynamo losgehaald.
- spanning van de multiriem gehaald.
- de eerste bevestigingsbout losgemaakt.
- bezig met de 2e bevestigingsbout los te maken. Helaas zit deze achter het opspanmechanisme, waardoor deze niet los te maken is
Het opspanmechanisme met 1 bout losgehaald, de 2e bout is niet te bereiken, hierdoor het mechanisme wel iets kunnen kantelen, maar niet voldoende.
Ik gooi de knuppel in het hoenderhok en ga morgen de garage bellen.
Nu alles weer terug monteren zodat de auto rijdend naar de garage kan.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)