Mijn motor loopt te hoog stationair op lpg. Nou meen ik mij te herinneren dat er een stelschroef zit in de slang die van de verdamper naar het mengstuk loopt. Deze is van koper en lijkt verzegeld met een borgveer. Het is een conventionele installatie. Klopt dat? , ik draai namelijk niet graag aan de verkeerde schroef. Aan de verdamper zelf zitten ook twee stelschroeven.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Die in de slang moet je niet hebben. Dat is de schroef waarmee je het “volgas-niveau” kunt regelen. Het stationair toerental regel je met een stelschroef op de verdamper.
maar ga daar niet aan draaien zonder dat je weet wat je doet, staat zomaar veel te rijk of te arm.
met een CO meter kun je het allemaal uitsluiten, dus ga gewoon naar een LPG boer; kan ook zomaar een te strakke gaskabel of chokekabel zijn
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
pp! schreef:kan ook zomaar een te strakke gaskabel of chokekabel zijn
![]()
Dan zou hij ook een hoog stationair toerental op benzine moeten geven. Maar inderdaad, de LPG-specialist zal het zaakje zo goed kunnen zetten. Echter kun je best wat experimenteren. Door middel van slagen tellen en de stelschroef merken kun je het zaakje altijd weer in oorspronkelijke toestand zetten. Zelf ben ik nog nooit bij een LPG-specialist geweest om mijn LPG-installaties (conventioneel op carburateur) af te stellen. En hoewel het soms een paar ritten mocht duren, kwam het zaakje uiteindelijk altijd netjes te staan.






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Er zijn ook wel beschrijvingen te vinden van het afstellen van een LPG installatie.
Maar inderdaad wat Patje zegt, experimenteren kan geen kwaad, de stationairstelschroef op de verdamper kun je gewoon wat dicht draaien.
Bij mijn auto stond die schroef zelfs helemaal dicht maar liep ie toch te hoog op LPG wat een andere reden had.
Kijk trouwens wel uit met de stationairschroef want die krengen kunnen aardig vast zitten, als het kan zou ik het met een sleuteltje of een rateltje doen, als je alleen met een schroevendraaier kunt werken zou ik even kijken of ie vast zit en zo ja eerst even wat wd40 eropo sprietsen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX




































Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
pp! ik wil je aanraden de tips van Mechuccio heel goed op te volgen. Hij heeft achter zo veel auto’s “RIP” staan, dat hij door heel veel schade en schande vast heel wijs geworden is
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Aan de verdamper zitten twee stelschroeven. een grotere met veer, en een kleinere zonder veer. De grootste zit los. Als ik de grotere verdraai gaat hij anders lopen. De kleinste zit flink vast; het zal dus wel de grootste zijn.
:
ga nou gewoon naar een gasboer!!
die heeft er verstand van!
zag gisteren bij mijn LPG koning een GTi Turbo met een uitgebrande kabelboom, doordat ze zelf waren gaan freubelen.
lpg slang los, vlam en whoesssjjj, kabelboom in de fik.
maar ja, wie ben ik om je dat te vertellen
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Met die instelling kan ik beter een “leuke” Toyota kopen. Proefondervindelijk leren sleutelen onder de aanwezigheid van een gezond portie verstand kan geen kwaad. Net zoals het voorzichtig en langzaam rechtsom indraaien van die stelbout (vooraf merken) op de verdamper. Gaat het stationair toerental omlaag, dan zet je hem gelijk aan het stationair toerental op benzine en klaar ben je. Gebeurt er niets, dan zet je hem terug zoals hij zat. Daarna kun je er altijd nog voor kiezen om een donatie aan de plaatselijke LPG-boer te doen.
Maar als je onzeker bent, moet je dat gewoon direct doen. Maar blijf er vooral bij en let goed op! Mag je er niet bij blijven, zoek dan een andere LPG-boer.
beetje LPG boer doet het ter plekke & direct ( de mijne iig wel)
en kost je helemaal niets, al mag een fooi (€ 5,- oid) altijd
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84