Vandaag gaan kijken voor een CX break. Het viel me op dat er een deuk was in de rechter langsligger van het subframe ter hoogte van de passagiersdeur. Wat voor gevolgen kan dit hebben? Vervangen? Of eerder een klein probleem?
Ik vraag me ook af wat de autokeuring er van zegt…
grtz,
Evert
een deuk in de onderplaat is waarschijnlijk het gevolg van verkeerd krikken (afhankelijk van de grootte niet heel erg).
maar een deuk in het verticale deel tast de sterkte erg aan, of omgekeerd de deuk is veroorzaakt door een vervorming van het chassis.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Heeft dat geen invloed op het sporen van de auto?








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Kan bij een ernstige vervorming wel dacht ik. :
:
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
terugpersen…...
is de enige optie….
En anders heb ik nog goede langsliggers voor je liggen….
CX GTi Turbo 2 - All Black




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Dan is de vraag is een cx het waart om de langsliggers te vervangen.. of zoek je beter ineens een cx met een goede onderkant…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Er zitten erg vaak krikdeuken in de langsliggers….... Maar sommige zijn wel heel erg vervormd.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
bxsport schreef:Dan is de vraag is een cx het waart om de langsliggers te vervangen.. of zoek je beter ineens een cx met een goede onderkant…
langsliggers vervangen is niet teveel werk.
De vraag is natuurlijk of de rest van de CX in goede staat is. Ik zou t niet laten afhangen van alleen de langsligger in ieder geval…..
krikdeuken kun je vaak voldoende terugpersen om de langsligger zijn originele funtie terug te geven. Kan op de brug onder de auto gebeuren…..
CX GTi Turbo 2 - All Black








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb weliswaar nog een setje gloednieuwe langsliggers liggen maar naar ik begreep zijn nieuwe amper of niet meer verkrijgbaar. Goedkoop zijn/waren ze overigens ook niet. Of worden ze weer/nog gemaakt?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
De rest van de auto was in zeer twijfelachtige staat Maar ‘t was een diesel en lichte vracht en dus wel de moeite waard om op te knappen…
Hoe gaat dat juist terugpersen? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?
Je kunt t proberen met een rechte balk en een stek sterke lijmklemmen om mee te beginnen…..
je “knijpt” dan aan de omgezette rand.
belangrijkste is dat de zijkant weer recht is en hij niet terug knikt, dus aan beide zijden van de langsligger tegelijk doen heeft de voorkeur.
CX GTi Turbo 2 - All Black