






Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik heb mn XM Turbo CT verkocht en ga binnenkort, als ook de C6 verkocht is, weer een andere XM kopen. Ik heb al wat zien staan, daar zit ook een schuifdak in. Als het schuifdak in orde is, heb je dan geen last van extra windgeruis? Anders zoek ik naar een versie zonder een schuifdak.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik heb een origineel schuifdak. Mijn ervaring is dat het wel degelijk extra geruis veroorzaakt, ook als het dicht is.
De combinatie airco / schuifdak is eigenlijk overbodig vind ik. Voordeel van het schuifdak (glas) is dat het op donkere dagen wat extra licht in de auto brengt.







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
hmm, is het ook mogelijk om de boel professioneel dicht te laten maken?





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
behalve iets meer windgeruis (alleen als de schuif open staat) heb je ook weinig hoofdruimte achterin en die is normaal al niet riant. Ik ben niet de langste, maar met m’n 180cm zit ik achterin met m’n haar tegen het plafond
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Willem schreef:behalve iets meer windgeruis (alleen als de schuif open staat) heb je ook weinig hoofdruimte achterin en die is normaal al niet riant. Ik ben niet de langste, maar met m’n 180cm zit ik achterin met m’n haar tegen het plafond
Ik ben ook 180cm en geen last van hoofdruimte problemen… Maar zonder schuifdak zal er wel wat meer ruimte zijn. Het schuifdak brengt inderdaad wat ruis met zich mee maar dat is niet erg hinderlijk. Wel een keer gehad dat de schuif bij 170 km/h opeens opensprong.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Tjerk schreef:Willem schreef:...
Ik ben ook 180cm en geen last van hoofdruimte problemen… Maar zonder schuifdak zal er wel wat meer ruimte zijn. Het schuifdak brengt inderdaad wat ruis met zich mee maar dat is niet erg hinderlijk. Wel een keer gehad dat de schuif bij 170 km/h opeens opensprong.
Ik zit toch (bijna) nooit achterin, en ik heb niet vaak passagiers mee. Dus dat vind ik geen probleem, als het maar geen herrie maakt.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een dak dat goed zit maakt onder de 120 nauwelijks extra herrie. Als je hard rijdt ga je hem wel horen, hoe goed ie er ook in ligt.
Achterhaf had ik er liever een zonder open dak gehad.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi



Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
In m’n V6 exclusive zit een origineel schuifkanteldak (is toch van webasto) en ik heb daar geen extra windgeruis van ook bij hoge snelheden 160+ hoor ik het dak niet. Zolang je de hoofdruimte niet mist is zo’n dak erg fijn ook al heb ik airco ik gebruik het toch veel, een beetje frisse lucht is zo nu en dan erg fijn.
De XM is helaas zo ontworpen dat een raampje van de voorportieren openzetten niet echt fijn is dus dan is zo’n dakje een uitkomst.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Een xm is juist een van de fijnere auto’s om het raam open te zetten door het vaste ruitje in het portier, niet zo veel gewapper naar binnen…
Open dak is idd erg elkker in een xm, maar je moet wel je kapsel bijhouden.. Ik pas dr alleen in als de stoel helemaal laag staat en ik net naar de kapper geweest ben






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
In mijn groene XM (die nu al “even” stilstaat) heb ik een -af fabriek- open dak. Voor het eerst in mijn leven die luxe, en ik moet zeggen: ik vond het heerlijk om daarmee te rijden. Een heel andere “frisheid” dan de airco. Ben 190 en heb nooit enige last gehad. Weet eigenlijk niet of ik op achterstoelen er last van heb. Windgeruis heb ik niet echt gehoord, zeker niet bij beschaafde snelheden.
Ik vind het wel een beetje jammer dat het niet in mijn “nieuwe” rooie zit, maar ja, ik ga het er zeker niet in laten zetten.
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):




Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Ik heb een origineel schuifdak in de auto en hoor geen enkele ruis als het dak dicht is. Met open dak natuurlijk wel, maar veel minder dan bij de Volvo 440 waar in m’n carrière in begonnen ben. Hoofdruimteprobleem heb ik niet (1,83) maar mijn zoon (1,95) moet de stoel een beetje achterover zetten…
EDIT: volgens mij heb ik een af-fabriek schuifdakkie. Hoe is dat te zien?
Bij een xm met een aftermarket schuidak wat gelijk is aan een fabrieksdak raak ik ook met mijn haren het dak. Reuze irritant vind ik zelf.
In een affabrieks dak echter raak ik niks… Mocht ik moeten kiezen tussen een ori airco en een ori open dak dan ging ik echt voor het laatste denk ik. De frisheid van open rijden haal je niet met een airco.
Deze xm is de eerste auto die ik heb zonder schuifdak en ik mis het behoorlijk… maar zo;‘n dak exact gelijk laten monteren kost 2500 euro…
wat de open ramen betreft, die kunnen juist zonder problemen bij hoge snelheid open door dat voorruitje. Nadeel is echter weer dat je niet die verfrissing heb van de wind in je gezicht wat je zonder dat ruitje wel zou hebben…
Mijn volgende xm gaat IIG wel een ori open dak krijgen.







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Oke, de volgende xm mag dus best een schuifdak hebben.
Vandaag voor het eerst 160 gereden met m’n Exclusive inclusief schuifdak. Geeft idd wat meer herrie. Maar tot 130 merk je geen verschil. Dat je achterin minder hoofdruimte hebt, boeit me minder. Ik rij altijd zelf
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XMTurboCT schreef:Vandaag voor het eerst 160 gereden met m’n Exclusive inclusief schuifdak. Geeft idd wat meer herrie. Maar tot 130 merk je geen verschil. Dat je achterin minder hoofdruimte hebt, boeit me minder. Ik rij altijd zelf
![]()
Groet, Arjan
Dat veranderd wel joh, later als je wat meer te besteden hebt
Nou, ook als ik meer te besteden heb, rij ik liever zelf! Of het moet na een avondje stappen zijn of zo…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!