met meedraaiende koplampen?
Er bestond in mijn herinnering toch ook een DS 23 Pallas ?
Wat was eigenlijk het verschil tussen de 21 en 23 ?
Motor inhoud ?
Bram schreef:Er bestond in mijn herinnering toch ook een DS 23 Pallas ?
Wat was eigenlijk het verschil tussen de 21 en 23 ?
Motor inhoud ?
Ja, de 23 was de opvolger van de 21 (zijn niet parallel geleverd). En de 23 was als enige DS met een Borg Warner volautomaat leverbaar.
Voor velen was de 23 Pallas IE de ultieme DS.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:Bram schreef:Er bestond in mijn herinnering toch ook een DS 23 Pallas ?
Wat was eigenlijk het verschil tussen de 21 en 23 ?
Motor inhoud ?
Ja, de 23 was de opvolger van de 21 (zijn niet parallel geleverd). En de 23 was als enige DS met een Borg Warner volautomaat leverbaar.
Voor velen was de 23 Pallas IE de ultieme DS.
In de beschrijving op Modelcarworld worden de 21 en 23 door elkaar gehaald. Het Norev-model is de 23 Pallas (ref. 157050), Norev heeft helemaal geen 21 Pallas in zijn miniaturengamma.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Tsja, wat moet ik hiermee
Voor velen was de 23 Pallas IE de ultieme DS.
Ik heb er toevallig “per ongeluk” eentje…...
Ultiem![]()
De problemen(sorry, uitdagingen) zijn inderdaad ultiemops:
De leren bekleding, half-automaat, en dikke tapijt, de injectie ach, daar kun je volgens mij heel goed zonder….....
Maar zolang de dame het goed doet, zul je mij niet horen klagen![]()
Echter, misschien had ik van een Dsuper 5 wel net zoveel plezier gehad.. dat kun je nooit van tevoren zeggen…..
Omdat ik een 23ieH heb, loont het naar mijn idee wel de meoite om deze dame zo lang mogelijk op de weg te houden, juist vanwege de eigenaardigheden…
![]()
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Dat kan inderdaad ook, ja
Nadat de 23 Pallas IE van een goede vriend van mij ooit in een vuurzee op de Duitse Autobahn zijn einde vond (storing in het injectiesysteem ) heb ik me heilig voorgenomen nooit een DS injectie te gaan rijden. En ik ben 10 jaar heel gelukkig geweest met mijn “gewone” DSpécial.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:Bram schreef:Er bestond in mijn herinnering toch ook een DS 23 Pallas ?
Wat was eigenlijk het verschil tussen de 21 en 23 ?
Motor inhoud ?
Ja, de 23 was de opvolger van de 21 (zijn niet parallel geleverd). En de 23 was als enige DS met een Borg Warner volautomaat leverbaar.
Voor velen was de 23 Pallas IE de ultieme DS.
De Borg Warner was al leverbaar op de DS21 (sterker nog, ik rijd er een). Voor de DS23 werden de cylinders nog wat groter. Dat gaf een beetje extra vermogen, maar ook meer warmteproblemen omdat er eigenlijk niet meer genoeg koeling was om de warmte af te voeren.
De ultieme motor blijft toch de 21IE (DX3), denk ik.
gctwnl schreef:Voor de DS23 werden de cylinders nog wat groter. Dat gaf een beetje extra vermogen, maar ook meer warmteproblemen omdat er eigenlijk niet meer genoeg koeling was om de warmte af te voeren.
Dat is later opgelost met de 3 rijen radiateur. De 23 loopt misschien iets rauwer, maar ook harder en qua levensduur is er geen verschil. Maar ieder houdt van zijn eigen DS. Dat is het mooie: of je nu rustig geniet in zo’n oude langeslag of dat je de linkerbaan opschudt met een snelle injectie, je rijdt zoals het ooit door de maker bedoeld is.