Ik ben bezig met de startmotor van een Cx 2500 D uit 1979, ik heb 3 vrij dunne bouten eruit gehaald en het boutje onderaan verwijderd.
De startmotor is nu wel een beetje te bewegen, maar hij komt er niet uit.
Moet ik nog meer loshalen? Bedankt alvast.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De bedrading achterop de startmotor.
Wat je kunt doen is de bouten weer even een stukje erin draaien en dan met wat beleid de startmotor loshameren. Niet te hard, want anders mol je de bouten.
Er zat ook nog een boutje bovenaan, met wat gepruts is hij er af, bedankt.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat boutje bovenaan, is dat die van het hitteschild geweest? Het hitteschild kan je in principe aan de startmotor laten zitten bij (de)montage.
Het hitteschild was er al af, hij zit onderaan vast met een M6 boutje en aan
de andere kant ook (bij het relais van de startmotor)
Ik ben nu bezig met het monteren van een gereviseerde startmotor, maar het is een iets ander type dan die er af kwam. Daar zat een dik aansluitdraad, een dun draad en een iets dikker draad met een stekker er aan. Voor die stekker zit geen aansluiting op de nieuwe startmotor. Waar moet ik hem nu op aansluiten? Op dezelfde bout als de dikke draad?
Verde krijgt de dunne draad geen stroom als ik de sleutel omdraai, welk
relais is van de startmotor?
Bovendien zit er een draad van de dynamo naar de startmotor, dit heb ik nog nooit gezien bij een auto, waarvoor dient dit?
Bedankt alvast.
Ik heb een probleem met het aansluiten van de startmotor. Er gaan drie draden naartoe, een dikke, een wat dunnere en een dunne die op het dunne tapeind op de startmotor moet.
De dunne draad komt van een gele draad, maar als ik de sleutel omdraai krijgt hij geen stroom.
En een wat dikkere draad, die met een stekker op de startmotor zat aangesloten, die stekker zit nu niet meer op de nieuwe startmotor. Er staat geen stroom op. Wat is de functie van deze draad?
Van de drie relais op de foto onder is de linkse van de startmotor, als ik
de sleutel omdraai gaat het testlampje branden.
Maar de draden gaan niet van dat relais naar de startmotor, maar de kabelboom in. Zou ik draden rechtstreeks van dat relais naar de startmotor kunnen trekken?

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
easy schreef:Ik ben nu bezig met het monteren van een gereviseerde startmotor, maar het is een iets ander type dan die er af kwam. Daar zat een dik aansluitdraad, een dun draad en een iets dikker draad met een stekker er aan. Voor die stekker zit geen aansluiting op de nieuwe startmotor. Waar moet ik hem nu op aansluiten? Op dezelfde bout als de dikke draad?
Verde krijgt de dunne draad geen stroom als ik de sleutel omdraai, welk
relais is van de startmotor?
Bovendien zit er een draad van de dynamo naar de startmotor, dit heb ik nog nooit gezien bij een auto, waarvoor dient dit?
Bedankt alvast.
De dikste draad is uiteraard de verbinding tussen batterij en startmotor , hierbij zit op de starter ook een kabel aangesloten die naar de plus van je alternator gaat .
De tweede stevige kabel is de verbinding tussen de tweede klem op je startrelais , waar de kabel aanzit die IN de startmotor gaat . deze geeft spanning naar je voorgloeirelais ( drie dikke kabels ) om de gloeibougies te blijven aansturen zolang je start .
Op de nieuwere versies heeft de voorgloeidoos nog maar twee zware aansluitingen en is de fuctie om te blijven gloeien als je start inwendig uitgevoerd . ( afgetapt van je starterdraad )
Het dunste draadje is om je startmotor te activeren , dit komt normaal rechtstreeks van het kontaktslot .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dus die wat steviger draad moet op de pool aangesloten worden van de dikke draad die de startmotor ingaat? Ik snap dit niet helemaal, waarom moeten de gloeibougies tijdens het starten gevoed worden? Ze gloeien al door het voorgloeien met de accu.
Ik snap de draad van de dynamo naar de startmotor ook niet, iemand die dit kan uitleggen?

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
easy schreef:Dus die wat steviger draad moet op de pool aangesloten worden van de dikke draad die de startmotor ingaat? Ik snap dit niet helemaal, waarom moeten de gloeibougies tijdens het starten gevoed worden? Ze gloeien al door het voorgloeien met de accu.
Ik snap de draad van de dynamo naar de startmotor ook niet, iemand die dit kan uitleggen?
Als de gloeibougies zouden stoppen met gloeien zodra je begint te starten heb je maar één kans om je motor in gang te krijgen .
Een diesel motor wordt ook wel eens zelfontbrander genoemd : dus het mengsel moet uit zichzelf ontsteken . bij voldoende druk en temperatuur geen enkel probleem , maar dat zijn nu juist de twee voorwaarden die niet echt goed zijn bij het starten van een koude motor . Dus als de gloeibougies nog blijven gloien totdat de motor op gang is ( en je de starter los laat ) zal het een stuk makkelijker zijn om aan de praat te raken .
Draad van de starter naar de alternator : je alternator heeft tot doel je batterij terug op te vullen , dus de stroom die je alternator maakt moet via een stevige kabel ( alternator kan tot 80 Ampere geven ) naar de batterij gebracht worden .
Dus als je een verbinding maakt tussen de uitgang van de alternator en de dikke kabel ( die van de batterij komt ) aan de startmotor is de aansluiting opgelost met maar één kabel tussen chassis en motor .
Hoopt dat dit enig licht in de duisternis brengt
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dat is duidelijk zo, ik heb nu de draad aangesloten op het boutje naast het boutje met de dikke draad en het dunne draadje op de accu gezet en hij doet het!
Nu alleen nog uitvinden waarom ik geen stroom krijg als ik de contactsleutel omdraai. Desnoods maak ik een startknop.
Bedankt.