Ik ben er uit hoor; de volgende bak ligt al in de garage klaar, te wachten om in de auto te komen.
Nu de vraag: wat vervang ik nog meer (preventief) als de motor en bak er toch uit zijn?
- Motorsteunen? Hoe test ik die?
- Heb wel eens krukaskeering gehoord, maar die lekt nu nog niet. Toch vervangen? Of beter laten zitten?
- Zit er daar ver weggestopt nog veel hydraulische spul wat gelijk een beetje aandacht wil?
En bij het wisselen, is het dan nog nodig om (veel) onder de auto te liggen (dus hoog opbokken), of lukt het meeste wel van boven?
Alvast bedankt voor de adviezen!

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gelukkig red je je auto !
De rubberen delen van de motorsteunen zou ik altijd vervangen, tijdens demontage gaan ze vaak al kapot.
Als een krukaskeering niet lekt vervang ik die niet, maar je kunt er dan wel bij als alles los ligt….preventief kan altijd en kost niet veel geld.
Al die hydraulische leidingen kun je wel meteen checken als de motor met bak eruit ligt. Vooral retourleidingen die op het punt staan te springen, wellicht ook koelslangen en aircoleidingen.
Bij het wisselen moet je zowel van boven als van onder erbij kunnen, maar het meeste toch wel van boven. Het is wel handig als de wagen wat hoger staat dat je toch aan de onderkant kunt bijkomen als dat nodig is.
Succes
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Doe de krukaskering aan de bakkant nou maar gewoon.. Gaat die lekken kan je bak er weer uit. Nu betaal je alleen de keerring, en die is niet zo duur
Xsara Coupe
Zo, ondertussen ben ik begonnen aan het leegbouwen onder de motorkap. De voorkant van de auto ligt eraf, lhm en accubak verwijderd, diverse kabels en electra.
Grootste probleem tot dusver is de gasinstallatie: Die is ingebouwd met draden die van hot naar her lopen, zonder stekkers ertussen.. Uiteindelijk maar besloten om die door te knippen en er stekkers tussen te zetten, maar das niet iets dat ik echt leuk vind; het zijn toch al gauw zo’n 20 draadjes om door te knippen en zonder stroringen in stekkerblokjes aan te sluiten. Enfin, dat kost een aantal uurtjes, maar dan heb je ook wat..
Wat ik me ook afvraag is of zometeen bij het liften van motor + bak alle airco leidingen etc niet in de weg zitten?? (Het is nu nog een te grote chaos van kabels, slangen en draden om iets te kunnen zien..)
De planning is om van het weekend de bak zelf te wisselen en dan volgende week alles weer in te bouwen, incl opnieuw gespoten bumper, reparatie van een klein lhm lekje ergens diep in het binnenste en meer van dat soort dingetjes ..
Groet, Ferry

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nou succes ermee! Het lijkt me een gargantueske klus!
Maak je af en toe foto’s die je aan ons kan laten zien?
De andere automaat die in mijn auto moet komen, is voorzien van een extra oliekoeler. Mijn auto heeft die niet…
Bij welke modellen hoort zo’n koeler bij een automaat? En waar zit ie dan normaal gemonteerd? Ik zie niet echt ruimte waar ie nog zou passen..
Wellicht achter de gewone radiator? (Ervoor kan niet, daar zit de airco-radiator al)
Heeft zo’n oliekoeler veel toegevoegde waarde, of maakt het niet zo uit?
Gr Ferry

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ah, dan is het ws een automaat uit een 2.1 td.
Vanmiddag keek ik bij een 2.1 td automaat onder de motorkap en zag een extra radiatortje achter de grote radiator zitten. Zal dus van de oliekoeler zijn!
Oudere v6en hebben ook dat koelertje, ik denk dat ‘t dus eerder bouwjaar-gerelateerd is dan motorgerelateerd. Mijn V6 is motorisch en baktechnisch gelijk aan een v6 van 1993 die ik vrij goed ken, de mijne heeft ‘m niet en die van 1993 wel.

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Dat oliekoelertje heeft ‘ie echt wel nodig. Mijn ouwe 93-er had er ook 1 net achter de radiateur zitten, thv de Diravi bol
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Vervang-automaat zou uit een ‘90 V6 komen.
Mijne is uit ‘94 en dus zonder koeler. Als die koeler echt nodig is, waarom heeft Citroen ze dan later weggelaten? Zijn er dan toch tussendoor wijzigingen aan de automaat geweest?
@Willem: Je bedoelt ter hoogte van de HD-regelaar?

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
in ieder geval tussen de bak, net achter de radiateur. De ruimte is daar al niet riant….
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ondertussen liggen de bak en motor los van elkaar.
Nu wil ik echter mijn eigen kickdown kabel op de ander bak zetten, maar ik weet niet hoe ik deze los haal van de automaat.
Het lijkt erop dat de automaat dan open moet? Gaat dat zonder problemen, of kom ik dan allemaal afstellingen tegen waar ik beter niet aanzit?
Zo,
het heeft even geduurd, maar uiteindelijk de auto toch af gekregen. En weer lekker gereden.
Wel ongeveer 100km. En nu is het differentieel kapot…
(Tenminste dat denk ik: km teller gaat wel omhoog bij gas geven, maar de wagen blijft stilstaan. Wel “bonkt” er af en toe iets. Aandrijfassen draaien ook niet)
heeft iemand een goed adres voor bakrevisie?
Of iemand een leuk bod voor de wagen? (alles leer en electrisch, alles werkend, interieur perfect, nagelnieuwe accu en voorraad bol, LPG-g3, laatste twee jaar: nw startmotor en dynamo, nw aandrijfas rechts, en ander klein grut (o.a. stuurkogels, remleidingen etc)

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Je hebt de bak gewisseld en na 100km geeft-ie weer de geest?
Dat is echt vreselijk verschrikkelijk balen man!
E nu wil je alsnog voor een revisie gaan? Respect voor dat je deze XM rijdende wilt houden, maar zou je niet naar een andere gaan kijken?

Totaal aantal Berichten: 342
- XM 2.0 16v op LPG G3
Het zit je niet mee Nobel dat je dame graag wilt blijven koesteren
Je wilt sowieso een revisie en niet weer een donorbak?