








Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Wat ik nou toch weer meemaakte. Sta ik naast een perfect gerestaureerde Ford Escort Mexico, zo’n escort type 1 die speciaal voor de rallye is gemaakt, voor het stoplicht. Ik denk dus, m’n motor is warm, m’n olie is op temperatuur, dus ik kan het nou toch wel een even proberen.
We trekken op, allebei volgas, in z’n een ging het nog gelijk op, ik schakel over naar twee en bij 4500 toeren begint m’n motor te haperen.
IK VERLIES DAAR VAN EEN WAGEN VAN 30 JAAR OUD….
Ik heb ‘m maar laten gaan. Maar nu zit ik wel met een probleem natuurlijk. Wat kan de oorzaak zijn. De wagen werkt ver der voortreffelijk maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch iets niet lekker afgesteld staat.
Iemand een idee?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
is het alleen bij dat toerental ? Dus bij optrekken schakelen op 4500 is geen probleem?
Gaat om de v6 neem ik aan? En dat is dus een handbak?
Normaal rijdt ie goed alleen als je flink wil dootrekken wil ie niet?
Beste zou zijn toch even uit laten lezen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
gompy58 schreef:is het alleen bij dat toerental ? Dus bij optrekken schakelen op 4500 is geen probleem?
Alleen daar, in z’n 2. Schakelen gaat gewoon goed, op de hand natuurlijk. Ik heb, zoals Verkuilm al heeft geconstateerd, een van die zeldzame 6-cylinders met een handbak.
@Verkuilm; Ik denk dat ik dat maar eens moet doen dan.
Ik verwacht zelf dat het iets met de Lambdasonde is of met de ontsteking. Ik kreeg geen meldingen op het computerdisplay en de wagen rijdt verder goed.
Het leek haast alsof er ineens een paar cylinders niet meer meededen. Of dat de vacuumvervroeging te te ver staat zodat er teveel voorontsteking werd gegeven (onzin natuurlijk, want dat zit er volgens mij niet meer in). Of alsof de brandstoftoevoer geknepen werd.
Maar wat een afgang, nou weet ik ook wel dat een Escort Mexico een ietwat betere Kg/Pk verhouding heeft dan een Xm maar ik had ‘m moeten kunnen hebben-
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
troost je met de gedachte dat ik bij het stoplicht werd zoekgereden door een rover 114 gti…. Toen ik eenmaal rolde was ik er zo voorbij maar toch….
Je zegt alleen in zijn 2.. betekent dat dat bij hetzelfde rpm in zijn 3of 4 of 5 het geen probleem is ?
Ik had een tijdje terug steeds een hapering bij exact 4850 rpm ongeacht de versnelling. Dat bleek de ontstekingsmodule te zijn. Overigens wel van een 16v.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
gompy58 schreef:troost je met de gedachte dat ik bij het stoplicht werd zoekgereden door een rover 114 gti…. Toen ik eenmaal rolde was ik er zo voorbij maar toch….
Je zegt alleen in zijn 2.. betekent dat dat bij hetzelfde rpm in zijn 3of 4 of 5 het geen probleem is ?
Ik had een tijdje terug steeds een hapering bij exact 4850 rpm ongeacht de versnelling. Dat bleek de ontstekingsmodule te zijn. Overigens wel van een 16v.
Het viel me op dat het in z’n 2 was. Ik heb daarna niet eens geprobeerd om het ook in z’n 3, 4 of 5 te proberen. Bij normaal gebruik haal ik nooit de 3500 RPM dus het probleem kan al wat langer bestaan, of het is nieuwigheid
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
gaat jij es ff vlot doortrekken dan enlaat weten hoe het verder is.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Nou, schiet mij maar lek, ik heb ‘r doorgetrokken tot 6000 toeren in z’n 1, 2 en 3, geen enkel probleem. De motor pakt goed op, trekt uitstekend door, niks aan de hand.
Toch binnenkort maar eens uitlezen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Is dit d eeerste keer dat je last hebt van een hapering op het moment dat je zou willen knallen ?




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
zou het niet gewoon een vuiltje geweest kunnen zijn??
Luchtbelletje in je benzineleiding of -pomp, werd er door de acceleratie uitgetrokken .
Rustig doorrijden, `t zijn net mensen
XM TCT Ambiance`94









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik zou ook voor lucht of rotzooi in de brandstof gaan. Anders zou je er wel vaker last van hebben…
Domme vragen bestaan niet.