Controle lampjes dashboard
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 september 2008 12:36 AM

Door hydractief probleempjes ben ik eens gaan kijken welke lampjes moeten branden bij de sleutel op contact. Een aantal lampjes branden niet die wel zouden moeten branden volgens mijn Franstalige ‘Notice d’emploi’:

Hydraktief - De aanleiding voor deze post.
ABS - Noppes, ik krijg verder nooit alarmen op de matrix display links o.i.d. en heb de ABS wel eens succesvol getest.
Autodiagnostic moteur (motormanagement?) - Nog nooit zien branden, of heb ik deze niet als ik een mechanische dieselpomp heb?
Diesel-bijna-op-lampje - Nog nooit gezien bij sleutel op contact, doet het wel gewoon als de tank bijna leeg is.

Horen die laatste drie wel te branden?

Het gaat om een XM 2.1TD Break AUT uit ‘95 (eerste jaar Type 2)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 23 september 2008 01:07 AM
  [ # 1 ]

Volgens mij horen die lampjes inderdaad te gaan branden als je het contact aan zet. Van het brandstofniveau weet ik het niet zeker maar die eerste drie wel.

Er is natuurlijk een kans dat de lampjes kapot zijn. Van hydractief kan je testen door de vering in de sportstand te zetten, dan moet het lampje gaan branden.

Verder zou je de verschillende computers (motormanagement, vering en ABS) eens kunnen (laten) uitlezen en resetten.

Dat je nooit ABS alarmen krijgt, lijkt me prima. Maar als je twijfelt aan het systeem ga je daar natuurlijk ook aan twijfelen…. Cool

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 23 september 2008 01:26 AM
  [ # 2 ]

Hydractief lampje doet het wel bij schakelaar op sportstand, ligt dus niet aan lampje.

Als ik het goed begrepen heb kunnen in de compubox achter de rechter koplamp drie computers zitten:
Airco/climatecontrol
Motormanagement
Veercomputer
CC heb ik, en Hydraktief heb ik en er zitten maar twee compu’s in de compubox.
Klopt het lijstje van die drie compu’s niet, of zit die van de CC ergens anders, of heb ik geen motormanagement?

Lampje van ABS zou kapot kunnen zijn.

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 23 september 2008 01:30 AM
  [ # 3 ]

De airco/CC computer zit achter het bedieningspaneeltje.

In de compbox zitten de veercomputer (de voorste) en het motormanagement.

Waar de ABS regeling zit, zou ik niet weten,

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 23 september 2008 01:51 AM
  [ # 4 ]

In de computerbox zitten de veercomputer, abs computer (meestal, soms zit ie op de ABS unit) en motorcomputer. Als je een mechanische dieselpomp hebt (in 1995 nog??), heb je geen motormanagement. Over het resetten van de veercomputer is al veel geschreven, daarna gaat het lampje ook weer netjes even aan.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 23 september 2008 02:40 AM
  [ # 5 ]
Harm schreef:

Als je een mechanische dieselpomp hebt (in 1995 nog??), heb je geen motormanagement.

Hoe kan ik zien of ik een mech. pomp heb?

Profiel  

sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 342

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 26 september 2008 02:10 AM
  [ # 6 ]

Ben ook net in het bezit van een 2.1TD uit ‘96. Er gaat bij mij ook geen motormanagement lampje, of abs, of hydractieflampje branden bij op contact zetten. Heb ook twee computers in de box zitten..

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 13 februari 2009 11:12 PM
  [ # 7 ]

Het is me ondertussen bijna helemaal duidelijk, welke wel en niet zou moeten branden. Bijna…. want alleen het ABS-lampje doet niet wat die zou moeten doen volgens de handleiding. Die brandt namelijk niet bij het op contact zetten.
1. De ABS doet het wel (getest op de gladde wegen van deze winter)
2. De ABS-computer kan ik niet uitlezen
3. Het lampje is net vervangen

Hoort het lampje wel te branden?
Waar kan het aan liggen?

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 13 februari 2009 11:44 PM
  [ # 8 ]

Mijn lampje gaat aan, en weer uit na het starten Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  

sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 15 februari 2009 05:53 PM
  [ # 9 ]

Wat ik eerder schreef klopt niet. Hydra-actief, Motormanagement, abs moeten allen oplichten wanneer je de auto op contact zet. En zodra de motor loopt moeten ze allen doven!

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 15 februari 2009 06:57 PM
  [ # 10 ]
sjorsh schreef:

Wat ik eerder schreef klopt niet. Hydra-actief, Motormanagement, abs moeten allen oplichten wanneer je de auto op contact zet. En zodra de motor loopt moeten ze allen doven!

Hydraactief brandt nu (tot de VC weer in storing valt Sad )
Motormanagement heb ik niet, want ik heb nog een mechanische dieselpomp
ABS weigert te branden Sad

Profiel  

sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 15 februari 2009 07:57 PM
  [ # 11 ]
Brian schreef:
sjorsh schreef:

Ik heb ook geen motormanagement, maar als je dat wel hebt, dan moet het gaan branden ja Razz raar dat het lampje niet gaat branden Confused Die van mij blijft ondertussen branden, abs storing Sad

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 16 februari 2009 12:39 AM
  [ # 12 ]
sjorsh schreef:
Brian schreef:
sjorsh schreef:

Ik heb ook geen motormanagement, maar als je dat wel hebt, dan moet het gaan branden ja Razz raar dat het lampje niet gaat branden Confused Die van mij blijft ondertussen branden, abs storing Sad

Dan kom ik er nog goed van af: lampje stuk, maar een werkende ABS Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook