Context: 2.1TD ‘97, 5 bollen
Het viel me gister op dat toen mn vriendin wegreed dat de kont van de XM vrij laag hing.. spatbord rand ter hoogte van de velgrand.
Als de xm stilstaat staat de spatbord rand halverwege de band. Wanneer je na een ritje uitstapt en de deuren afsluit zakt de auto een klein stukje in achter. Wanneer ik aan het tanken ben (van een compleet lege naar volle tank) dan komt de auto wel 2 keer omhoog met de motor uit.
Vering voelt een klein beetje hard, maar hij zweeft wel maar reageert niet al te vlot op de hoogte-hendel.
Hoogteregelaar achter beetje sloom / vuil ?
Ouwe mopperkont























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Rondje bollen doen en spoelen??
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Rondje bollen zit ik wel aan te denken ja, maar uitbesteden wordt lastig denk ik. Kan geen vrije dagen opnemen om bij bijv. cypharse (ofzo?) langs te gaan.
Mn LHM is nog helemaal felgroen. Spoelen hoor ik boel vervelende verhalen over dat leidingen gaan lekken en vuil zich gaat verplaatsen waardoor juist weer andere onderdelen vast gaan zitten. Dus daar twijfel ik een beetje over
Ouwe mopperkont


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De kleur zegt niets over de kwaliteit van de LHM. Hoe lang zit het er al in, en hoeveel kilometer is er mee gereden?
Ik heb LHM gezien die in ieder geval 7 jaar oud was, en die was prachtig groen….
Spoelen heb ik louter goede verhalen over gehoord. Waar jij op doelt is spoelolie… Daar hoor ik ook zowel positieve als negatieve verhalen over. Spoelen heeft in de basis niets met spoelolie te maken!
Spoelen is met behulp van slangen via de remnippels het hele systeem doorspoelen met verse lhm waardoor je vuil losweekt en meteen naar buiten het systeem trekt…
Xsara Coupe
Re: XM heeft de kont laag hangen
Matthijs309 schreef:hij zweeft wel maar reageert niet al te vlot op de hoogte-hendel.
Hoogteregelaar achter beetje sloom / vuil ?
Ja, hoogteregelaar achter waarschijnlijk vuil. Al je geluk hebt kun je dit verhelpen met spoelen, evt. spoelolie. Vergeet alleen niet dat je daarmee alleen het inwendige reinigt. Het uitwendige stangenstelsel kan ook haperen door verroeste draaipunten of vergelijkbare malaise. Dit kan er ook voor zorgen dat de auto slecht reageert of hoogtecorrecties niet uitvoert terwijl ze toch noodzakelijk zijn.
De kans dat je met LHM echt vuil losweekt bij het spoelen is minimaal. Hooguit zal opgehoopte troep eruit spoelen. Met hydrorincage (spoelolie) maak je vastgekoekte troep wel los: met het risico dat het verder stroomafwaarts weer neerslaat.
Je moet de spoelolie niet te lang laten zitten en voor je begint goed het reservoir en de filters schoonmaken. Daarna weer vervangen door normale LHM en de filters opnieuw reinigen. En vergeet het uitwendige stangenstelsel niet. Want dat is NET zo belangrijk voor de werking van de hoogteregeling.
Dat spoelen, heb je daar nog speciale tools voor nodig? Of is het motor laten lopen, 4 remnippels open en 4 slangen naar de put en remmen ?;)
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Re: XM heeft de kont laag hangen
Matthijs309 schreef:Context: 2.1TD ‘97, 5 bollen
................... Wanneer ik aan het tanken ben (van een compleet lege naar volle tank) dan komt de auto wel 2 keer omhoog met de motor uit.
............
Dat idee heb ik ook wel eens, maar lijkt me toch practisch onmogelijk. Denk eerder aan het inzakken van de voorkant waardoor achter hoger lijkt te komen. Altijd wel een apart gezicht/gevoel iig.
Helaas gooi ik ‘m de laatste tijd wat minder vol, en lijkt ‘ie steeds vaker leeg..
Re: XM heeft de kont laag hangen
Waarom is dat onmogelijk? Met een goede voorraadbol kan dit soort gedrag prima.






















Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Oh… Maar het leek me onmogelijk…
ambijajance schreef:Oh… Maar het leek me onmogelijk…
OK. Dat is idd wat anders. Maar goed, met de BX en GS merk ik het altijd wel met tanken. Strikt genomen weet ik niet zeker of de XM dat ook doet, maar het lijkt mij ook goed mogelijk
Re: XM heeft de kont laag hangen
ambijajance schreef:Matthijs309 schreef:Context: 2.1TD ‘97, 5 bollen
................... Wanneer ik aan het tanken ben (van een compleet lege naar volle tank) dan komt de auto wel 2 keer omhoog met de motor uit.
............
Dat idee heb ik ook wel eens, maar lijkt me toch practisch onmogelijk. Denk eerder aan het inzakken van de voorkant waardoor achter hoger lijkt te komen. Altijd wel een apart gezicht/gevoel iig.
Helaas gooi ik ‘m de laatste tijd wat minder vol, en lijkt ‘ie steeds vaker leeg..
Volgens mij is dat heel normaal voor de XM, BX etc., dat `ie omhoog komt bij het tanken .
Er staat nog altijd druk op je voorraadbol, ondanks dat de motor uit staat, dus als je hoogteregelaar achter daar om vraagt geeft ìe de druk af daar waar het nodig is ; in dit geval aan de achterkant.
Wat is de natuur toch mooi hè ?
XM TCT Ambiance`94






















Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Er gaat voor mij ook een wereld open moet ik eerlijk zeggen…..
Hoe snel is zo’n voorraadbol zijn voorraad kwijt ?
Want de mijne staat na uitschakelen toch relatief gauw met de kont naar beneden en daarbij zie ik geen enkele poging tot heroprichten….
Hangt er vanaf wat je ermee doet.. ik heb ook wel eens een motorblok achterin gehad en toen ik die ging takelen kwam de auto ook weer omhoog, en regelde zich weer bij naar benden waardoor mn takel bijna door de ruit zat. Mijn xm blijft ook dagenlang op hoogte als ie stilstaat.
Gister reed ze weg en stond de kont tijdens het keren wel hoog (omdat je dan remt etc en de auto schommelt) maar na vertrek zakte ze weer wat in volgens mij.. toch maar iemand zoeken die me kan helpen (waar ze op een brug kan) en misschien ook de bollen testen
Ouwe mopperkont
ambijajance schreef:Er gaat voor mij ook een wereld open moet ik eerlijk zeggen…..
Hoe snel is zo’n voorraadbol zijn voorraad kwijt ?
Dat hangt van zijn voorraad af (ofwel, de initiaalspanning en hoeveel daar nog van over is) EN het verbruik van het HD systeem. Veel retourlekkage op remservo, veerpoten of drukregelaar zorgt ervoor dat ook een goede voorraadbol snel leegloopt en dan heeft ie uiteraard niet meer de kracht om de achterkant nog weer bij te regelen als je hem voltankt.
Mijn GS is hiermee erg goed. Als je die met de motor al een tijdje uit in de hoogste stand zet, gaat ie gelijk nog een stuk omhoog. De BX reageert nog wel iets, maar die verliest een stuk sneller zijn druk en dan heeft ie dus ook niet veel capaciteit meer om nog bij te regelen.
min of meer kan ik daaruit opmaken dat mn voorraadbolletje nog wel veel zin heeft
Ouwe mopperkont