Ik heb bij mijn BXje steeds meer het gevoel dat de vering stugger wordt.
Vooral voor lijkt de vering steeds vaster te gaan zitten.
De voorkant zakt ook nauwelijks als ze stil staat, maar dat schijnt juist een goed teken te zijn mbt het hydraulisch systeem.
Iemand ervaring hiermee en tips? (LHM verversen?)
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Laat eerst je veerbollen eens testen, ik denk dat de druk te laag is, daarna kun je eventueel de LHM verversen en de filters schoonmaken.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Het meest voorkomende is dat de veerbollen op zijn.. dan is de stikstof op, je kunt ze laten vullen voor een paar euro, maar ik heb betere ervaring met nieuwe bollen. als je wat op internet zoekt kun je voor weinig geld ook nog nieuwe bollen vinden. ipv bij de garage 35 ekies per bol te betalen. Verder is het nooit verkeerde de LHM te vervangen moet je ff kijken of het ook smerig is.
Dat ie vooraan niet zakt kan hem zitten in de hoogteregelaar dat ie wat vast zit.. mijn bx zakt voor ook pas na twee dagen stil staan.. mij xm zakte vooraan eigenlijk nooit, miss dat iemand anders daar een zinnig antwoord op heeft?!
Alleen een Citroën rijdt als een Citroën!
Als de BX een tijdje stil heeft gestaan en nog hoog staat, dondert ie dan ineens naar beneden als je op de bumper duwt? Dan heb je gewoon stroeve veerpoten.
Wanneer is voor het laatst LHM ververst en hoe oud zijn de veerbollen?
Dank allen voor de reacties.
Ik heb bij aanschaf een rondje nieuwe veerbollen gedaan, dat is nu 2 jaar geleden.
LHM heb ik nooit ververst, eigenlijk omdat ik het niet zo goed aandurf, dat geldt ook voor de koelvloeistof.
Misschien dat iemand mij daar is mee wil helpen?
ontopic: veerbollen zullen nog wel in orde zijn dan?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Hmm, kan me dat zo moeilijk voorstellen , 2 jaar geleden zijn er 4 nieuwe(!) veerbollen op gegaan, een jaar geleden heb ik ook de voorraadbol vervangen, gaat dat echt zo snel dan jo?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Michielio schreef:Hmm, kan me dat zo moeilijk voorstellen , 2 jaar geleden zijn er 4 nieuwe(!) veerbollen op gegaan, een jaar geleden heb ik ook de voorraadbol vervangen, gaat dat echt zo snel dan jo?
Na 2 jaar zouden ze normaliter nog wel voldoende druk moeten hebben om nog redelijk tot normaal te functioneren, lijkt me.
Behoudens dat er 1 kapot is gegaan, hetgeen niet zo vaak gebeurt.
En beantwoord de vraag van Harm eens. Zakt hij voor ineens in als je er op drukt?
Harm denkt dat je veerpoten slecht zijn,
Dit kan je makkelijk voelen door op je auto te duwen. Als je merkt dat je door een vast punt moet duwen, voordat de auto soepel begint te veren zijn ze versleten.
Je zegt dat de auto niet inzakt voor, als jij dan instapt of op de auto duwt, duw je hem dan door het ‘vaste stuk’ heen en zakt de bx dan ineens wel op de grond?
zoja? Dan wordt het op zoek naar een setje goede voorpoten
Ries schreef:Michielio schreef:Hmm, kan me dat zo moeilijk voorstellen , 2 jaar geleden zijn er 4 nieuwe(!) veerbollen op gegaan, een jaar geleden heb ik ook de voorraadbol vervangen, gaat dat echt zo snel dan jo?
Na 2 jaar zouden ze normaliter nog wel voldoende druk moeten hebben om nog redelijk tot normaal te functioneren, lijkt me.
Behoudens dat er 1 kapot is gegaan, hetgeen niet zo vaak gebeurt.En beantwoord de vraag van Harm eens. Zakt hij voor ineens in als je er op drukt?
Ik ken dat plotseling inzakken van mijn vorige BX, naar mijn weten is dat nu niet het geval, echter zal ik het toch is gaan testen dadelijk.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
André schreef:Een bol kan lek raken.
Probeer een keer met draaiende motor op elke hoek of de auto wil veren.
Ik had na een jaar of 3 een voorveerbol lek, de achterbollen heb ik begin dit jaar laten servicen,
toen waren ze naar schatting 9 jaar.
Ook dit zal ik zo is proberen, feedback volgt!
Dank allen voor de reacties weer.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hier krijg je wel een aantal reacties op schat ik, want sommige punten raken kant nog wal.
Oude veercilinders verliezen meer gas?????
Antwoord op eerder genoemde vragen;
Bij lopende motor veert rechtsvoor totaal niet mee als ik er op duw, de vering zit daar echt ‘vast’. Is dit dus typisch gedrag van een lekke veerbol? of kan er ook iets anders spelen?
Mbt het hoog blijven staan van de voorkant; Hij zakt niet plots in als ik op de bumper duw, hij blijft gewoon hoog staan, ik kan er op duwen wat ik wil, rechtsvoor is ook nu weer merkbaar ‘vast’.
Hulp wordt wederom op prijs gesteld!
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Ik heb even gegymnastiekt en dat gaat prima, lichte kraak voorin dat wel, maar er blijft niks hangen.
Hoe kan ik concluderen dat het echt om een lekke veerbol gaat?
En waar moet ik ook alweer op letten bij vervangen? ops:
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Michielio schreef:Ik heb even gegymnastiekt en dat gaat prima, lichte kraak voorin dat wel, maar er blijft niks hangen.
Hoe kan ik concluderen dat het echt om een lekke veerbol gaat?
En waar moet ik ook alweer op letten bij vervangen?
ops:
Ik zou ze dan wel allemaal (laten) vervangen cq controleren. Bij verschillende drukken links en rechts gaat hij meer over zijn lengteas rollen.





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
André schreef:Als hij wel normaal op hoogte komt reken maar op een lekke bol.
Bij wisselen in de laagste stand zetten en de ontlast schroef losdraaien.
...nadat je hem in de hoogste stand hebt losgedraaid!
(hem is die bol)
André schreef:Als hij wel normaal op hoogte komt reken maar op een lekke bol.
Bij wisselen in de laagste stand zetten en de ontlast schroef losdraaien.
ok, wat is de ontlast schroef? en is het heel ernstig dat ik dit niet weet, aangezien ik al is eerder de voorraadbol heb vervangen…
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)