1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Veercomputer laat zich niet uitlezen
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 01 oktober 2008 01:10 AM

Hallo Sweevers,

Ik had het al in een ander topic aangegeven (maar daar reageert niemand op) vandaar hier opnieuw mijn vraag…...

Ik kan m’n veercomputer niet uitlezen, en vandaag bij de garage geweest en die lukt het ook niet…...
(ze gebruiken geen lexia maar een ander soort, de naam is me ff ontschoten)

Moet ik nu constateren dat die definitief is overleden ? Crying or Very sad

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 oktober 2008 01:17 AM
  [ # 1 ]

Re: Veercomputer laat zich niet uitlezen

Haddewade schreef:

Moet ik nu constateren dat die definitief is overleden ? Crying or Very sad

Heeft de veercomputer wel voeding?

Hoe veert de auto: stuiteren of zweven?

Lukt het je wel om de motor ECU uit te lezen?

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 01 oktober 2008 01:45 AM
  [ # 2 ]

Het testlampje (ledje van m’n eigen kastje) begint direct te branden bij het aansluiten op de VC.

ECU, Airco en ABS computer uitlezen lukt, geen storingen.

Of er voeding is, ik neem aan van wel, maar zal dit om zeker te zijn moeten nameten. (welke pennen van welke stekker?, en welke zekering?)

Tot 3 weken geleden brande het “sportstand” lampje bij het starten en als ik de selectiehandel van “auto” naar “sport” zette, dit word ook gelijkertijd aangegeven in het linker display. Merk nu eigenlijk geen verschil tussen “auto” of “sport” stand.

Het veergedrag hangt een beetje tussen stuiteren en zweven in. Noodloop ??

De computer van de garage, gaf na heel lang nadenken “het windows zandloper effect” aan de computer niet uit te kunnen lezen….... verder geen sjoege…...

Af en toe zakt ze achter wat in na het uitstappen, contact af, deur open, kontje zakt dan (gevoelsmatig) 2 tot 4 cm in.
(bollen zijn getest en goed, LHM olie ziet er op het oog ook goed uit, er kwam bij het loshalen geen vuil uit de leidigen)

Gymmen tussen laag/hoog en vice versa gaat nagenoeg vloeiend.

Confused

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 01 oktober 2008 03:20 AM
  [ # 3 ]

ga eens terug naar de garage en laat de vc nog eens uitlezen maar nu met orga code 9999.

Het is best mogelijk dat je niet meer de originele vc in je xm hebt. Dan kunnen ze wel het originele orga nummer in geven dat van je xm is maar dan gaan ze daar nooit contact mee krijgen.

Daarnaast, probeer een andere dealer om uit te lezen. Sommige dealers kunnen amper met die lexia overweg, hebben de software niet goed op de laptop staan of weet ik veel wat.

9999 code is om de computer te laten weten dat hij gewoon zelf maar moet gaan kijken wat hij tegenkomt.

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 oktober 2008 11:37 AM
  [ # 4 ]

Het “sportlampje” wordt aangestuurd door de VC. Als dit niet brandt als je de vering in sport zet, en geen melding in het linker display krijgt, dan ligt de conclusie voor de hand dat de VC helemaal niet werkt. Ik zou idd eerst nagaan of de VC wel voeding heeft.

Ik weet niet op welke connector pinnen de voeding zit, ook niet waar de zekering zit. Misschien staat dat ergens in het draadje van gompy?

“Stuiteren” is een relatief begrip bij een XM. Ook als de VC helemaal buiten bedrijf is, is de vering nog redelijk comfortabel. Iemand die weet wat het is om te zweven, vindt het hard, maar een bmw-rijder zal het zacht vinden.

Profiel  

Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 01 oktober 2008 05:05 PM
  [ # 5 ]

Probeer eerst eens je accu of veercomputer gedurende een nachtje te ontkoppelen, als uitlezen daarna nog niet mogelijk is en de storing blijft dan maar eens verder gaan zoeken.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 01 oktober 2008 05:11 PM
  [ # 6 ]

Het ljikt wel een kwaaltje te worden… De xm van de buurman van Wes was ook totaal niet uit te lezen met Lexia, ook niet met orga 9999!

Xsara Coupe

Profiel  

dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 651

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 01 oktober 2008 06:29 PM
  [ # 7 ]

tester

vraag aan je dealer of ze het met een oudere test kast willen proberen, het komt vaker voor dat die nieuwere de oudjes niet helemaal kunnen helpen.
misschien hebben ze nog een 26a, of een elit tester. werkt meestal wel.
is het lampje wel heel?

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 02 oktober 2008 12:31 AM
  [ # 8 ]

eerst maar kijken of orga 9999 uitkomst bied…. 

wat ik vreemd vind is dat de knippermethode ook niet werkt….... Confused
(gaat het straks nog eens proberen met het portier dicht)

@Xsara (op z’n goed engels gezegd) “u give me the creeps man” Evil or Very Mad  Laughing

Maar heb je ook een verklaring…. of kun je aangeven wat de klacht of storing hieraan voorafgaand was, ik ben wel benieuwd hierna.
Ook wat de oplossing is geweest.

De VC een nachtje zonder prik…... naja het is het proberen waard.
En baad het niet, schaden zal het vast wel niet)
(moek wel m’n klep open laten staan anders vergeet ik hem geheid weer aan te koppelen Laughing  Laughing )

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 02 oktober 2008 01:07 AM
  [ # 9 ]

Geen oplossing, ook nog geen oorzaak… Auto veerde eigenlijk prima, dus we hebben het er maar bij gelaten. Moet wel in de bekabeling zitten, want we hebben het met totaal 3 computers geprobeerd…
Met een (oudere) lexia 2 en met knipperkastje, met juiste orga en orga 9999…

Xsara Coupe

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 02 oktober 2008 01:14 AM
  [ # 10 ]

Sad  Confused  Rolling Eyes  Sad  Confused  Rolling Eyes  Confused  Rolling Eyes

Nou, dan probeer ik de tips maar eens eerst. Thx anyway Xsara

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 05 oktober 2008 05:41 PM
  [ # 11 ]
par eXeMple! schreef:

Het “sportlampje” wordt aangestuurd door de VC. Als dit niet brandt als je de vering in sport zet, en geen melding in het linker display krijgt,

Surprisedops: ff niet goed gelezen…....

Ik krijg wel netjes de melding sport/auto en vice versa in het linkerscherm. Maar geen lampje in de klokkenkast….

Maar zou deze melding wel van de VC komen en niet eerder van de ECU…. dit laatste lijkt mij n.l. ietsje meer voor de hand liggend. Tis maar een contactje wat een seintje hoeft te geven…......

Zo dadelijk gaat ze weer aan de stekkers (zijn d’r nu al ruim 20 uur af)

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 oktober 2008 06:08 PM
  [ # 12 ]

Volgens een schema dat ik heb, gaat de sport schakelaar rechtstreeks de VC in. Het controle lampje is rechtstreeks op de VC aangesloten. Vanuit de VC wordt ook de puntmattrix aan gestuurd.
Als je een melding krijgt, dan werkt de VC blijkbaar wel.

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 05 oktober 2008 09:38 PM
  [ # 13 ]

Daarnet de VC weer aan de stekkers gehangen…. Huh hoor ik een klik rechtsonder de auto… is er toch nog hoop…... zit er nog leven in Rolling Eyes

Ledkastje aan de VC gehangen, snel plaatsgenomen in m’n lederen zetel, contact aan en ja hoor ik zie het al, het ledje brand alweer volop…...  Sad

Resume….. het heeft niet geholpen   Sad 

Ik denk dat ik m’n schuilnaam maar laat wijzigen in “hopeloosgevalletje”  Crying or Very sad Crying or Very sad

Profiel  

sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 591

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 06 oktober 2008 12:44 AM
  [ # 14 ]

Ik denk dat ik m’n schuilnaam maar laat wijzigen in “hopeloosgevalletje”

Niet doen Haddewade! Een XM hebben is een rijkdom, en de uitdagingen die eruit voortkomen moet je ook zo aangaan! Er is zóveel na te gaan aan diagnose aan het Hydraulisch systeem..
neem de tijd, vergaar eerst veel informatie, en ga dan systematisch aan de gang. Uiteindelijk kom je er wel uit!

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 06 oktober 2008 02:35 AM
  [ # 15 ]

Ja ja al goed ik begrijp je wel Sweef Wink , alleen de VC laat zich niet uitlezen, dan kom ik toch niet te weten wat er loos is, want ik denk n.l. dat het mechanische deel wel in orde is, dit omdat ik verder geen raar gedrag (alleen de hardheid van het veren, inzoverre je dit al hard ken noemen) of lekkage e.d. bemerk en dan verder,

* Alle bolletjes goed,
* LHM goed/schoon,
* Remmen alsof je twee ankers in het asfalt gooit,
* Sturen als een scheermes,
* Lekker soepel in en uit de benen bij het wekelijkse gymen,
* Beetje gewicht in de kofferbak en ze komt lekker omhoog,
* Melding op het linkerdisplay auto/sport en vice versa,

Denk ik maar es op zoek naar een andere VC, wie o wie heeft een VC over voor een type 1….. om te proberen…....

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook