Totaal aantal Berichten: 33
- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
Sinds deze week eigenaar van een XM 2.1td VSX Break uit 1995. Hij zweeft echt!
Alleen een paar stroom probleempjes waar ik niet zo snel de antwoorden van vindt in dit forum.
Vandaag geen dimlichten, mistlampen en achteruitverwarming. Zekeringen en relais gecheckt (relais bij de rechterkoplamp). Tevens klikt hij rechts “in” het dashboard als of de knipperlicht aanstaat, maar dat is hij niet.
Is dit een samenloop van diverse storingen (toevallig in 1 keer) of kan het iets anders zijn?

- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
Herstel het tik links in het dashboard

Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Die nerveuse tik van een relais links in het dashboard heb ik ook eens gehad in mijn ex-xm, maar dit ging snel vanzelf over. De auto had denk ik heel lang te koop cq. stil gestaan. Is dat bij jou ook zo ? Dan is er mischien hoop.
Betreft de andere storingen: tenzij deze op dezelfde zekering zitten, wat ik betwijfel, kan ik je niet helpen. Ik vermoed dat deze op zichzelf staande storingen zijn.
Waar gekocht ?

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.
Welkom Aint,
Zijn het de mistlampen achter? Dan zou het een kabelbreuk kunnen zijn in de rubberen overbrugging tussen de XM en de achterklep, als je achter de XM staat de rechterkant, dit zou ook voor de achteruitverwarming kunnen gelden.
Alle massapunten checken en schoon maken, de relais achter de bijde koplampen checken op corrosie, als dat er op zit verwijderen/schoonmaken en met zuurvrije vaseline in spuiten.
Voor het tikken in het dashboard heb ik geen verklaring, dan alleen sluiting!?
Plaats nog even een foto van je Breaky in mijn topic. http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173357
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dat nerveuze tikken van een relais (denk ik) links in het dashboard is kennelijk een vaker voorkomend verschijnsel.
Bij mij hoor ik dat ook af en toe. Niet vaak, maar soms heeft ze zo’n tikbui. Tot nu toe geen aandacht aan gegeven want ik merk geen nadelig effect. Maar ik zou wel graag willen weten wat het is.
Welke relais zitten daar, linksonder het dash (ik neem aan bij de zekeringenkast)? Iemand een idee wat dat tikken veroorzaakt?
Tikken tijdens het rijden is een bekend verschijnsel, is ws je knipperlichtrelais…
Als die schakelaar ouder wordt, gaat die klikken. Rommelen aan die schakelaar helpt dan vaak nog wel. Nieuwe of andere erin is het devies… Is zowel in de xsara als de xm een bekend euvel.
Het zijn inderdaad buien die die dan heeft…
Zeker bij TS lijkt dit me het geval! In diezelfde schakelaar zit ook het dimlicht overigens. Ik weet niet of dat ook wegvalt bij verregaande slijtage…
Voor de achterruitverwarming en de mistpitten zou ik eerst eens zien voor de knopjes boven het aircopaneel. Die 2 zitten beide hier en ik heb al meer dan eens gezien dat de stekker niet goed op de schakelaar zit geklikt… Dan gebeurt er dus idd niets!
Xsara Coupe

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dus het tikken is het knipperlichtrelais en het wordt veroorzaakt door de knipperlichtschakelaar? OK, ik zal eens aan de schakelaar rommelen als het weer gebeurt.
Als het tikken optreedt, dan zie ik geen knipperlichtlampjes op het dashboard meeknipperen. Dat is dan wel weer vreemd…
Dat klopt, lampjes op het dash lichten dan niet op… Dat is idd het vreemde. Heb het euvel zowel in mijn xsara als in mijn xm gehad…
Xsara Coupe

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Xsara Coupe schreef:xsara als de xm een bekend euvel.
Zo ook bij mijn xantia, laatst kwam er zelfs al rook uit
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Totaal aantal Berichten: 1902
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
JA! had ik ook met mijn blauwe break! rookpluimpje eruit….
Nieuwe hendel erin en alles was weer goed.

- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
Vanochtend wilde ik de XM naar de garage terugbrengen. Wilde hij niet starten (draait wel rond, maar slaat niet aan). Wacht nu op de ANWB.
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie horen van mij.
Afgelopen weekend er bijna 1000 km mee gerereden (Haarlem- Groningen 2x) en geen problemen. Lichten werkten, achteruitverwarming, mistlichten etc. Sinds gisteren deze problemen.

Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Betreft koplampen: wees er op beducht dat in serie 1 en overgangsmodellen de koplampen niet gezekerd zijn, dus bij storingen hieraan extra alert op smeulende draadboom zijn. Deze loopt onder de radiator.
Ik weet niet hoe dit bij serie 2 is, ik heb gehoord dat ze dan inmiddels wel gezekerd zijn.

- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
Hij doet het weer. Bij de accu zit een kastje waar 3 kabels samenkomen. 1 ervan was afgebroken bij de aansluiting. Ouderdom zei de man van de ANWB. Mistlamp, dimlicht, achterruitverwarming alles doet het weer.
Het voorgloeilampje in het dashboard brande ook niet wanneer ik contact maakte. Nu ook weer.
Bedankt voor het meedenken.