




















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Citrophile schreef:Ik zeg ook een XM break
, als het een diesel moet zijn een 2.1DT of de heerlijke maar wel dure 2.5DT.
Alleen de C5-3 en de C6 zijn waardige opvolgers van de XM.
De C5-3 is alleen opvolger van de C5-2, kan nooit opeens een opvolger van de XM zijn als de C5-1 dat zelfs al niet was..
Dus René, koop maar een vette C6 en doe ‘m over een paar jaar aan mij verkopen voor weinig…


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Rene van Maren schreef:Onzin Patrick…
Absoluut geen onzin Rene.
Het is voor mij een hele goede reden waarom ik het geen opvolger van een XM vind. Waarbij uiteraard geld dat het maar net is wat je in een auto zoekt, zoals ik eerder schreef.
Kortom, een puur persoonlijke mening (veel verder zullen we in een topic zoals deze ook niet komen), maar absoluut geen onzin.
Oké, maar het is wat kort door de bocht dat de ph3 wel een waardig opvolger zou zijn, en de ph 1 niet…


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gelukkig ben ik met die kwestie ook vlot klaar.
Een C5 is niet vergelijkbaar met een XM… een C5 is een erg doorsnee grijzemuizenhok, een doodnormale middenklasser. Kun je net zo goed een Passat of Vectra kopen.
Een XM is een grote auto in de serie DS-CX-XM-C6… het enige karakter dat een C5 nog heeft is dat ie net zo vaak stuk gaat (de vroege exemplaren dan) als een echte grande routiere.
Persoonlijk zou het me geen hol kunnen schelen of een XM diravi heeft, ik vind ‘t zwaar overschat. Ik zou dus een van de allerlaatste break turbodiesels kopen, en dat zou er dan waarschijnljik eentje uit Duitsland ofzo worden.






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Een C5 van de vorige generatie vind ik best mooi. Ik snap niet echt wat iedereen er zo lelijk aan vindt. En idd heel veel binnenruimte. Alleen vind ik het in de allerverste verten geen opvolger van de XM, en zo te horen zijn veel mensen het met me eensch
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Er zijn natuurlijk geen echte opvolgers voor de XM break. De C6 break is er namelijk (nog) niet.
Evenwel kun je de C-Crosser nog overwegen. Qua motorisering en binnenruimte en gebruiksmogelijkheden is die heel goed te doen. Voor het overige natuurlijk niet.
Verder kun je een BX Break type 3 overwegen. Die heeft ook een boel praktische binnenruimte, veert goed, is geen grijze muizen auto en heeft nog echt Citroën karakter. Helaas geen diravi. Ze zijn niet zo roestgevoelig als een CX of DS, maar bieden wel genoeg moderne gemakken. Wat betreft de rijkwaliteiten: toen ik de laatste keer in een XM reed, bleek dat het bijna net zo goed reed als een BX, dus daar hoef je het ook niet om te laten. Je hebt natuurlijk niet het statusgevoel dat een XM kan geven. Meja, koop je de auto voor jezelf of voor de buurman?
Eigenlijk de beste optie lijkt me om op zoek te gaan naar een jonge XM break uit Duitsland.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
mpostma schreef:toen ik de laatste keer in een XM reed, bleek dat het bijna net zo goed reed als een BX
Terug, naar je hok!
Er is geen enkele relatie tussen het rijgedrag en wegligging van een BX en een XM!!!!! Dat een XM superieur is mag duidelijk zijn.
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978
Er is geen enkele relatie tussen het rijgedrag en wegligging van een BX en een XM!!!!! Dat een XM superieur is mag duidelijk zijn.
Ik vind een BX in veel opzichten toch echt superieur… veel meer wegligging, minder zompig en log, en de stoelen van een BX zijn vele malen beter!
Ik ben ‘t met Marten eens.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Harm schreef:Er is geen enkele relatie tussen het rijgedrag en wegligging van een BX en een XM!!!!! Dat een XM superieur is mag duidelijk zijn.
Ik vind een BX in veel opzichten toch echt superieur… veel meer wegligging, minder zompig en log, en de stoelen van een BX zijn vele malen beter!
Ik ben ‘t met Marten eens.
Ik ben van een V6 automaat naar een TCT met handbak gegaan en ik herken het dat een V6 zompig aanvoelt en gelukkig voelt een TCT dat niet. Die lijkt in de verte op een goeie bx
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Nou de tot nu toe enige keer dat ik meereed in een BX vond ik haar niet echt comfy… Maar dat was ook wel een slecht onderhouden exemplaar.
Vind het wel een heel leuke wagen!!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heren
Ik heb toch nog een hele discussie ontketend met mijn vraagstelling.
Maar, afgelopen week is mijn XM nog weer fluitend (letterlijk: de turbo tijdens de roetmeting) door de APK-keuring heen gekomen.
Alleen maar een spoorstangkogel moeten vernieuwen hiervoor.
Dus de bolide gaat weer zeker een jaar mee.
Bij de volgende keer naderen we alweer met rasse schreden de 4 ton.
Ergo conclusio: na deze toch maar weer een XM Break, de laatste zijn toch van modeljaar 1999?
Of er moet ondertussen een C6 Break uitgekomen zijn, wat ik overigens niet verwacht.
Tweede voorwaarde dan wel: een goed lot uit de Staatsloterij!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986