Hoi,
Ik en mn vriend zijn ons aan het orienteren op een DS. Nu was mijn vraag, gemiddeld genomen wat zijn jullie kwijt aan onderhoud? En dan doel ik op de cruciale dingen om haar in de vaart te houden. Dat het plaatwerk aanpakken of bekleding weer een ander prijskaartje heeft als evt storingen in de motor verhelpen dat snap ik. Nu hangt het natuurlijk ook maar net van de staat van de DS af die je koopt, maar wie weet kan ik wat met voorbeeldjes.
We hebben deze maand de staats nl niet gewonnen dus als we elke maand over de 500 euro kwijt zijn om er überhaupt in te kunnen rijden dan denk ik dat vriendjelief gaat afhaken terwijl ik mezelf al helemaal zie rondtuffen. Hij vind me maar een gek meisje Eerste prioriteit is dus een ds vinden die hard is en waar we lekker in kunnen rijden.
Uiterlijkheden willen we in delen gaan doen waar we tijd/geld hebben. We hebben niet het budget om er gelijk voor 6000 euro aan te gaan verspijkeren… was het maar waar. Ik ben gek op dingen origineel hebben en houden maar dat is iets voor later, dat ik eens ga uitzoeken hoe dat zat met welke kleur interieur er oorspronkelijk in zat etc. Woensdag hebben we een proefrit in een DS dus dat is sowieso al helemaal super. We willen onze woon/werk toet voorlopig wel houden en de DS puur recreatief gaan rijden.
En nu ik toch bezig ben… hebben jullie de DS wa + casco verzekerd (tegen taxatiewaarde) of niet?
Dont eat yellow snow…
oei is een moeilijke..
ligt aan de staat van de DS, wat moet er (op korte termijn) aan gebeuren, stuurhuis, koppeling etc. zijn grote uitgaven, lekzakje, bougies etc. weer niet. laat je het doen (uurtarief vanaf 45 euro) of doe je veel zelf. prijzen van onderdelen kun je ter indicatie opvragen via lijst bij bv. chyparse. voorbanden michelin ca. 225 euro maar er zijn alternatieven.
veel kun je zelf of leer je zelf of krijg je hulp via forum.
ik adviseer bij een redelijke uitgave de auto wa + casco (tegen taxatiewaarde) te verzekeren.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Als je zoekt op aanschaf of onderhoud kom je al heel wat tegen op dit forum.
Als je een DS koopt, neem dan zeker een kenner mee of laat de DS keuren. De onderhoudskosten van de 3 1/2 jaar dat ik de DS heb kan ik je moeilijk vertellen, ik heb nog steeds niet de rekeningen opgeteld ops: Maar ik weet wel dat het getal voor de komma uit 4 cijfers bestaat… Ik heb ook een hoop gereedschap moeten kopen, omdat ik het onderhoud zelf doe en ik nog nooit aan auto’s gesleuteld had. Ik bespaar natuurlijk wel op uurloon en ik vind het leuk. Ik rijd de DS niet dagelijks en ik wil dingen graag goed op orde hebben, d.w.z. goed rijden. Plaatwerk ben ik nog niet aan begonnen, maar ik houd het wel bij zodat het niet verder gaat roesten. Iets wat lastiger is als je de wagen dagelijks gaat rijden.
Ik denk dat het wel vaak zo is dat wanneer je een DS koopt dat er iets kapot is, omdat de verkoper geen zin meer heeft om geld in het euvel te stoppen. Dus ik denk dat je in het begin meer kwijt bent. Dit soort zaken moeten bij een aankoopkeuring naar voren komen.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Al een aantal jaar reserveer ik een slordige € 500 per jaar voor onderhoud en reparatie/opknappen. Steeds hoop ik hier van over te houden en uiteindelijk een mooie aanbetaling te kunnen doen op een nieuwe laklaag. Daarvoor is het bedrag te laag, dus
Elk jaar is er wel iets wat echt aangepakt moet worden, varierend van accu en banden, tot stuurhuis en daklekkage, van bekleding en bedrading tot APK-dingetjes en hang- en sluitwerk. Schade heb ik nog nooit gereden, maar dat kan ook nog.
En dan doe ik alles zelf, behalve revisies van motorblok/stuurhuis ed, dus tel maar uit
Misschien kun je zelf je aanpak/budget-idee in dit topic zetten?















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik ken de DS waar jullie naar gaan kijken, reken voor die snoek 500 euro per jaar aan een beurtje + wat kleine dingetjes bij recreatief gebruik. Kwa verzekering laten taxeren en all risk verzekeren, dat is niet zo duur en mocht er een of andere idioot je DS over het hoofd zien en er tegen aan rijden kan je makkelijk aantonen wat ze waard is, omdat jullie haar daar ook voor verzekerd hebben en een rapport bezitten.
Onmogelijk te bepalen, onmogelijk een prijs op te plakken.
‘t ene jaar rij je probleemloos en kom je met wat olie, een filter en nieuwe contaktpuntjes toe, t andere heb je tegenspoed en moet je bvb je bak laten doen, of nieuwe wiellagers, een remcilinder, noem maar op, en dan kom je er met 500 al lang niet meer








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Weet je wat? Je moet het gewoon doen! Ik heb ook heel lang getwijfeld maar nu ik een paar jaar mijn snoek heb, ik wil nooit meer iets anders! Elke dag genieten en die garagerekeningen, ach, die betaal je gewoon (de rekeningen die ik in mijn pré-DS-tijd moest betalen voor mijn BX en daarna Xantia waren overigens hoger!) en als je eens wat kleins hebt trek je daar zelf een overall voor aan en een weekend voor uit. Je hebt een geweldig forum en een superclub achter je staan!
Geniet!
Misschien heb je hier iets aan. Wij rijden niet veel en ze staat altijd binnen!
Succes!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
ik snap dat er onmogelijk een prijs op te plakken is, maar ik dacht inderdaad meer aan een potje aanleggen voor onvoorziene dingen. Mijn vader droomt al járen van een ds. Hij zit avond aan avond de forums af te struinen, en heeft er nog steeds geen gekocht onder het motto ‘je blijft bezig’. Hij is ook bang dat het hebben van de zaak het einde der vermaak is. En ik ben weer een mens dat leeft onder het motto ’ je leeft maar 1 keer’ en loopt het op een teleurstelling uit nou ja dan zien we dat dan wel weer.
Bovendien wil mijn vriend zijn huidige auto voorlopig gewoon houden zodat ie niet met de DS de pekel in hoeft. Dus ik heb dan zoiets van in het ergste geval gaat madam naar binnen tot er weer centjes zijn. Hoe zit het met onderdelen? Is overal nog goed aan te komen of is het soms een ware strooptocht?
Dont eat yellow snow…















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Onderdelen zijn er naar mijn idee (nog) in overvloed.
Er is geen oldtimer waar nog zoveel gespecializeerde garages voor zijn in Nederland als de DS!

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
mits het geen eerste neus is…
Nee het is geen eerste neus. Het is een mooi blauw neusje met meedraaiende koplampen en we hebben morgen een date
Wil trouwens wel nog even weten (ben al druk aan het googlen) hoe groot ie is. Manlief is een ster in inparkeren maar de klep van mn garagebox moet nog wel dicht gaan anders staat ze met dr bips buiten Dat zou trouwens wel een band scheppen aangezien die bips van mij ook niet overal inpast
Dont eat yellow snow…












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ai…. een vrouw die over de billen begint..
TECHNISCHE GEGEVENS
type ID19 DS19 DS23 i.e.
bouwjaren 1956-1961 1955-1961 1971-1974
bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
cilinderinhoud 1911 cc 1911 cc 2347 cc
brandstof benzine benzine benzine
aandrijving voor voor voor
vermogen 70 pk/4500 tpm 70 pk/4500 tpm 130 pk/5250 tpm
koppel - - -
lengte 481 cm 481 cm 490 cm
breedte 173 cm 173 cm 180 cm
hoogte 147 cm 147 cm 147 cm
wielbasis - - -
massa - 1215 kg -
topsnelheid 140 km/h 140 km/h 188 km/h
acceleratie - - 10,8 s
prijs - - -
productieaantal -
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat is er mis met billen? (tenzij je niet meer in je bioscoopstoel past)
Ga strakkies even met de meetlat de garage in. De breedte moet wel gaan maar de lengte? Het is wel een behoorlijke dame. En ik wil haar in de winter persee binnen kunnen zetten.
Dont eat yellow snow…


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Haha er is niets mis met billen vanuit onze optiek, het is meestal de vrouw zelf die er iets mis aan vindt












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
graddus schreef:Haha er is niets mis met billen vanuit onze optiek, het is meestal de vrouw zelf die er iets mis aan vindt
Yep.. Vooral als je met een meetlat de garage in moet om te meten….HAHAHAHA
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>