1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bandenspanning bij afwijkende bandenmaat
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 april 2008 08:42 PM

Er zijn al heel wat draadjes geweest over welke banden je wel/niet kan nemen. Maar welke bandenspanning hoort er bij?
Ik heb gekozen voor op de vooras 2x Michelin Energy Saver, 195x65 R15.
Prima banden, geweldige wegligging, goed weggedrag en maar 75 Euro per stuk. Teller wijst nu 5% verkeerd aan en ze zien er niet origineel uit. Ik heb voor de andere DS 2 goede XVS-en 185 en vind deze Energysavers minstens zo lekker rijden.

Nu mijn probleem:
Welke bandenspanning zal ik nemen?
De originele XVS 185 moeten een bandespanning van 2,1 hebben.
In theorie zouden mijn 195 banden een lagere bandenspanning moeten krijgen, door de grotere breedte is het contact oppervlak groter en dus de druk per cm2 lager.
Wie heeft hier een idee over?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 05 april 2008 08:53 PM
  [ # 1 ]

Ik heb dezelfde banden en kreeg het advies 2.1 bar te hanteren. dat heb ik gedaan en bevalt prima. Het instructieboekje van onze “normale"auto geeft aan dat bij bredere en lagere banden een gelijk of zelfs een 0.2-0.3 bar hogere druk moet worden gehanteerd voor dezelfde wagen.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 06 april 2008 12:13 AM
  [ # 2 ]

Volgens mij heeft de hoogte van de wang de meeste invloed op de vereiste bandenspanning:
lagere banden hebben hogere spanning, ondanks de breedte.
Ook mogelijk: de verhouding tussen wang en breedte…

Ik zou op 2.3 gokken Confused
In elk geval na snelle rit temperatuur voelen!

knuffel

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 06 april 2008 02:42 AM
  [ # 3 ]
vlietmansje schreef:

Volgens mij heeft de hoogte van de wang de meeste invloed op de vereiste bandenspanning:
lagere banden hebben hogere spanning, ondanks de breedte.
Ook mogelijk: de verhouding tussen wang en breedte…

Ik zou op 2.3 gokken Confused
In elk geval na snelle rit temperatuur voelen!

Zolang je boven de 2.1 bar zit, zit je al goed. Ga niet boven de 2,6 bar of zo want dan verhoog je de kans op een klapband bij hogere snelheden. een of een paar tiendes van barren maakt voor de slijtage niet zoveel uit, maar kan wel je rolweerstand verlagen—> minder brandstof verbruik. Belangrijk is wel dat links / revhts dezelfde druk hebben, zoniet dan is dit (in ieder geval in een modernere auto) dit negatief in het weggedrag te merken.
Als je altijd boven de ideale druk rijdt, zal het profiel meer in het midden slijten en andersom bij lagere druk meer slijtage aan de buitenkanten.
Misschien staat er ook een druk op de band zelf (inflate to .. bar /psi) ?

Suc6

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
jadatis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 24 april 2008 02:35 PM
  [ # 4 ]

Je zou eens op de band kunnen kijken naar de maximale bandendruk.
Ik weet niet of je banden precies de zelfde zijn als mijn voorbanden
Michelin Energy, maar daar staat max druk van 3,5 bar op.
Omdat de meeste auto’s hun originele banden een maximum druk van 3 bar of zelfs minder gebruiken, zul je dus bij je michelin Energy saver ook hogere adviesdrukken moeten aanhouden.

http://board.carstyling.net/showthread.php?t=67492
onder deze link vindt je de manier om het om te rekenen, met behulp van door mij bewerkte formule, welke de grote bandenfirma’s ook gebruiken. Heb zelf al op de tire selector van Michelin gekeken, maar die houdt voor alle banden in hun advies de adviesdrukken van de autofabrikant aan (bij mij Renault). Vredestein hun tire selector geeft wel verschillende adviesdrukken aan bij verschillende banden van hun.
Heb Michelin hier al over gemaild, maar ze houden zich oostindisch doof.

Kom je er niet uit, geef me dan de gegevens als max bandendruk en max draaggewicht van je nieuwe banden , en van de auto de max aslasten ( op metalen plaatje onder motorkap vaak) en de adviesdrukken van de auto ( vaak op stikker in de deurstijl)
Leeg en maximum toelaatbaar gewicht van de auto .
Dan krijg je van mij een volledig verslag.

mvrgr Peter

EDIT:  17-06-2009
Ik ben er achter gekomen dat voor gewone autobanden niet de maximum druk gebruikt wordt voor het uitrekenen van de bandendruk.
Voor gewone autobanden wordt als, zo als dat heet in de formule, de referentiedruk 2,5 bar gebruikt
Voor XL, Extra Load , Reinforced, autobanden 2,9 bar referentiedruk.
Dus ongeacht wat voor maximum druk er op de band staat.
Mijn conclusie is dat het extra gebruikt wordt voor hogere snelheden en scheefstand van de meest achterwielen( camberfactor). Deze beide had ik uit de formule gewerkt. Vanaf C- banden die met maximum druk van 4,5 bar werken mag je wel de maximum druk aanhouden ( campers, bestelbusjes, caravans) Deze worden niet gebruikt voor snelheden van meer dan 160km/u en camberfactor is voor betere wegligging in bochten voor sportauto’s, dus hebben ze deze reserve in druk niet nodig.
Dit veranderd het nodige aan mijn hier geplaatste reactie.
Valselijk heb ik de fabrikanten beschuldigd van te laag drukgebruik bij moderne banden.  Sterker nog, bij verstandig gebruik kan als je alleen in de auto zit zonder bagage de druk voor normaal gebruik nog iets lager, zonder dat dit schade geeft aan de banden. Hogere druk blijft beter voor zuiniger rijden, en extra speling. Is het werkelijk gewicht op de band hoger dan 85% van het gewicht dat hoort bij de heersende druk in de band, dan veren de banden nog comfortabel.  Die gewichten kun je bepalen met door mij gemaakt “Bandendruk en aslastenspel"dat je bij laatste reactie van mijn artikel op camperforum. http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755

aangemeld voor bandenspanning

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 24 april 2008 03:33 PM
  [ # 5 ]

Zoek een standaard moderne auto waar exact deze banden onder zitten.
Deze auto moet dan ook ongeveer het zelfde gewicht als een DS op de vooras hebben. Dan kan je de advies druk van die auto over nemen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 april 2008 04:17 PM
  [ # 6 ]

Kijk even bij XM op de lijst bij de pomp.. de 2 liter had die banden ook toch? Doe je die spanning.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 april 2008 05:50 PM
  [ # 7 ]

De vereiste spanning in de band is niet afhankelijk van de breedte. Het gewicht dat op de band drukt is de belangrijkste factor bij het bepalen van de spanning.
Spanning verlagen t.o.v. de XVS is niet logisch.

Citroen!

Profiel  
 
jadatis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 24 april 2008 07:25 PM
  [ # 8 ]

Die 195mm bandbreedte staat niet op de weg, een gedeelte gaat op aan de wangen en een stukje zijprofiel wat niet bedoeld is om op de weg te staan.  Soms zie je dat de profieldiepte de laatste paar centimeter naar de zijkanten toe minder wordt.
Heb de Michelin Energy op mijn auto vergeleken met de Pirelli die achter zitten. Heb zo ingeschat dat de pirelli over wel 16 cm breedte op de weg rust en de Michelin mischien maar 13cm, let wel is een inschatting door een leek.
Dus breder betekent niet altijd lagere druk, wil ik dus maar schrijven.
Maar ook de stugheid van de band speelt een rol.

Als je met de formule die ik in mijn eerdere reactie naar verwezen heb gebruikt, dan kom je bij een C-band, als je die onder een gewonen auto zou zetten, op een lagere druk uit dan een standaard autoband.
Dit zal deels komen door de stugheid van de band, maar mogelijk ook doordat er van de bandbreedte een groter deel op de weg staat, door het ontwerp van het loopvlak.
Dus kortom >>>>>>>>>UITREKENEN dan weet je het zeker.

mvrgr Peter

aangemeld voor bandenspanning

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 april 2008 07:24 PM
  [ # 9 ]
DriverD schreef:

De vereiste spanning in de band is niet afhankelijk van de breedte. Het gewicht dat op de band drukt is de belangrijkste factor bij het bepalen van de spanning.
Spanning verlagen t.o.v. de XVS is niet logisch.

Denk meer afhankelijk van de hoogte…

knuffel

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 14 oktober 2008 04:15 PM
  [ # 10 ]

Wat is de bandenspanning voor Michenlin 165 / 400 op een Citroen ID 1961?

Edit: eindelijk gevonden!

 

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 14 oktober 2008 04:42 PM
  [ # 11 ]

Edit: eindelijk gevonden!

jep..

voor en achter zitten ook verschillende banden… zoals het hoort.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 14 oktober 2008 04:51 PM
  [ # 12 ]

ik kom er niet helemaal uit wat er op een id 20 break uit 68-69 moet….

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 14 oktober 2008 06:14 PM
  [ # 13 ]
Evan schreef:

ik kom er niet helemaal uit wat er op een id 20 break uit 68-69 moet….

Volgens mij dit:
 

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 14 oktober 2008 06:18 PM
  [ # 14 ]

klinkt wijs, merci!


vanaf welk bouwjaar gaan op alle 4 de wielen eigenlijk dezelfde banden tov eerder voor en achter verschillend?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 oktober 2008 06:39 PM
  [ # 15 ]
Evan schreef:

klinkt wijs, merci!


vanaf welk bouwjaar gaan op alle 4 de wielen eigenlijk dezelfde banden tov eerder voor en achter verschillend?

alleen injectie heeft dat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook