Omdat ik een lekke koppakking heb , zonder met mijn temperatuur in het rood gekomen te zijn , vroeg ik mij af of een TCT door de hogere druk in de cylinders ook meer kans heeft op een lekke koppakking en/of een gescheurde kop.
Met mijn vorige XM,( RIP,) heb ik probleemloos de 530.000 km. gehaald .
Leek me een interessante discussie .
Groeten,
Dirk
XM TCT Ambiance`94

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Lijkt me niet, de compressie van een TCT is lager dan die van een gewone 8-klepper en die is al laag (1 op 8.8 )
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ha die Willem ,
Ik kwam op het idee door dit artikeltje :
Bij verbrandingsmotoren worden compressoren gebruikt om de hoeveelheid lucht in het brandstofmengsel in de cilinders te vergroten en daarmee ook het vermogen. Deze compressoren worden aangedreven door de krukas of door een kleine turbine die de energie in de uitlaatgassen gebruikt.
De uitlaatgasturbo bestaat uit twee stromingsmachines: een turbinewiel en een compressorwiel, die op een gemeenschappelijke as zijn gemonteerd. De turbine benut de in de uitlaatgassen aanwezig energie voor de aandrijving van de compressor die verse lucht aanzuigt en gecomprimeerde lucht in de cilinder (verbrandingskamer) perst. De turbo is stromingstechnisch met de motor verbonden. Zijn toerental hangt niet af van het motortoerental maar van het debiet uitlaatgassen. Een turbo werkt niet goed bij lage toerentallen. Dit wordt het “turbogat” genoemd. De turbo heeft enige tijd nodig om op toeren te komen, dit is duidelijk merkbaar bij het optrekken. Eenmaal over het keerpunt heen zal een auto met turbo veel sneller accelereren dan een auto met supercharger. Daarom worden in moderne auto’s wel 2 turbo’s in parallel geplaatst (biturbo). Eén voor de lage toerentallen en één voor de hoge toerentallen.
Dit lijkt me een extra belasting te geven voor je afdichtingen ( pakkingen)
Groet ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
De compressie mag dan wel lager zijn, door de turbo wordt er meer mengsel in de cilinders geperst waardoor de uiteindelijke druk natuurlijk wel hoger is. Dus puur theoretisch gezien heb je mét turbo wel meer kans op een lekke koppakking. In de praktijk valt het wel mee, een koppakking kan daar wel tegen.
Eveneens ben ik tevens ook.

Totaal aantal Berichten: 820
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Bij een diesel is de druk nog hoger.. In de praktijk is de TCT nou niet echt een hogedrukmachine.
Thoretisch is de kans natuurlijk hoger, ga ik idd in mee. Maar theoretisch zou de kans bij een turbodiesel dan helamaal hoog zijn.
Oorzaak is toch vaak van buitend komend onheil.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Bij een diesel is de druk nog hoger.. In de praktijk is de TCT nou niet echt een hogedrukmachine.
Thoretisch is de kans natuurlijk hoger, ga ik idd in mee. Maar theoretisch zou de kans bij een turbodiesel dan helamaal hoog zijn.
Oorzaak is toch vaak van buitend komend onheil.
Denk dat ze bij de turbodiesel dan ook wel een aangepaste kop zullen hebben :
XM TCT Ambiance`94
Het gaat niet om statische compressie wat de druk kritisch maakt maar de verbrandingsdruk, die ligt zo 10 keer zo hoog
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Klopt, en bij een turbo is die nog hoger dan bij een atmosferische motor, anders zou je evenveel vermogen hebben
Eveneens ben ik tevens ook.
wij kunnen praten
Ouwe mopperkont
Net de auto weggebracht naar de garage .
De Turbo was er sinds een paar dagen ook al mee uitgescheden , hoe dat nou weer kan .
Leek wel een 2CV qua trekkracht .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
het asje van de wastegate zit met een borgringetje vast op een as die een klep bediend, dit ringetje kan je wel eens verliezen waardoor je al je vermogen kwijt bent.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002