1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Nieuwe XM !!! (2000 TD) Gaspedaal valt weg….
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 18 oktober 2008 08:36 PM

Goed, vandaag een nieuwe XM gekocht 2000 2.1 TD met leer/airco, stukken beter dan mijn ‘96 SX. Foto’s volgen nog!!

Ik wist vantevoren al dat de auto wat problemen had, maar door de lage prijs toch gekocht! Het originele blok is vervangen bij ~215.000 door een ruilblok van Vos (Boven-Leeuwen) met toen 171.000 op de teller. Ik weet (nog) niet uit welk jaar dat blok komt. Ik heb vandaag de auto van de vorige eigenaar naar mijn garage gereden.

Wat er echter gebeurt, is het volgende: (het lijkt alleen bij gas los te gebeuren, gewoon 120-140 op de snelweg is geen probleem) op een gegeven moment gaat het motormanagementlampje branden en reageert de motor niet meer op het gaspedaal, de motor draait dan ~1200 toeren.
De motor is al aan de Lexia gehangen en de volgende storingscodes zijn eruit gekomen:

35:  Circuit pedaalstandsensor
202: Rotor hoeveelheidscyclusregeling motortoerental

Mensen die bekend zijn met deze storingen? Zouden ze met elkaar te maken hebben? Hoe eventueel op te lossen (vervangen?)

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 18 oktober 2008 10:10 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij ken ik deze auto. Ik neem aan dat je door de vorige eigenaar op de hoogte bent gebracht dat de auto dit euvel heeft.

PB maar anders ff over van wie je ‘m gekocht hebt, dan kan ik je waarschijnlijk al een eind op weg helpen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 18 oktober 2008 10:35 PM
  [ # 2 ]

de vorige eigenaar heeft me keurig op de hoogte gesteld, niks dan lof daarover.

PB sent!

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 18 oktober 2008 10:56 PM
  [ # 3 ]

Dat is mooi, leek me al niks voor de persoon in kwestie, maar you never no..

Dit probleem kan 2 kanten op. Mogelijkheid nummer 1 is de brandstofpomp. Als ik naar de symptomen kijk en naar het trackrecord van de Lucasdiesel met dieselmanagement dan is dit een kanshebber.

Gevoelsmatig zou ik het alleen in de electronische hoek zoeken. Het lijkt erop dat de brandstofpomp niet goed de gaspedaalstand doorkrijgt, en dit correspondeert dan ook met de foutmelding op de lexia. Ik hoop op een kapotte gaspedaalsensor, kabelbreuk omdat er een motorwissel heeft plaatsgevonden durf ik ook niet uit te sluiten, evenals een kapotte ECU.

Ik zou zelf eerst de ECU even wisselen. Dit is simpelt te doen en dan kun je dit uitsluiten. Werkt dit niet, dan de gaspedaalsensor vervangen. Helpt dit ook niet, dan zit er weinig anders op als op zoek te gaan naar een andere pomp.

Ik heb zelf met een 2.5TD ook een rare storing gehad. Bleek uiteindelijk ook een kapotte pomp te zijn. Na deze te hebben vervangen liep het blok echt als nieuw. Ik hoop op een sensor of de ECU, lijkt me ook het meest logisch.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 18 oktober 2008 11:12 PM
  [ # 4 ]

Ik verdenk ook de sensoren of computer.
De pomp zelf zou ik eerst laten zitten.
En ik denk dat het daar ook niet in zit…..

Eventueel heb ik nog een ecu (code bekend)
En een gaspositie sensor heb ik ook liggen.
En een nieuwe brandstofpomp heb ik ook nog liggen…

Als je interesse hebt moet je maar even aan de bel trekken!

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 18 oktober 2008 11:31 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de antwoorden beiden!
Maandag wordt er serieus naar de auto gekeken.
Ik zal jullie op de hoogte houden!
De rest mag gewoon blijven doortypen wat ze denken dat t is! Wink

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 19 oktober 2008 06:06 PM
  [ # 6 ]

Foto’s!

 

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 19 oktober 2008 06:23 PM
  [ # 7 ]

Prachtige auto! Ik heb haar al eens int echt mogen bewonderen..
Is een blauwe zus van de mijne Wink

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 19 oktober 2008 06:39 PM
  [ # 8 ]

Prachtige XM Wink , veel plezier en succes met het oplossen van de problemen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 19 oktober 2008 06:54 PM
  [ # 9 ]

Ik zit er trouwens aan de denken om de zwarte stootstrips in kleur te brengen (à la Exclusive uitvoering). Is het mogelijk om deze te spuiten, of zul je toch bij de dealer een setje moeten halen?

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 19 oktober 2008 06:57 PM
  [ # 10 ]

Deze lijsten moeten altijd gespoten worden bij een spuiterij en het is mogelijk Wink . Het moet eerst goed met primer worden behandeld.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 oktober 2008 09:29 PM
  [ # 11 ]

Dan kun je bij het spuiten er ook nog voor kiezen om ze ruw te laten of ze helemaal glad te laten maken.

Ik zelf zou voor het laatste kiezen.

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 19 oktober 2008 09:56 PM
  [ # 12 ]

Mooi ding hoor Wink , maar als je er een Exclusive van wilt maken moeten er ook Monte Carlo’s onder.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 19 oktober 2008 10:06 PM
  [ # 13 ]
Tjerk schreef:

Mooi ding hoor Wink , maar als je er een Exclusive van wilt maken moeten er ook Monte Carlo’s onder.

die zitten nog onder mn ouwe XM Wink
nou weet ik dat ze standaard niet passen (ouwe xm is van 96), maar is daar nog iets aan te doen ?

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 20 oktober 2008 12:10 PM
  [ # 14 ]

Goed,

net heeft ie nog even aan de Lexia gehangen, en het blijkt dat de ECU verschillende standen doorkrijgt bij soortgelijk gasgeven (en flinke verschillen 10—90% bij soortgelijk gasgeven).
Klopt het dat XM’s geen echte gaskabel hebben maar een potmetertje o.i.d. die het signaal doorgeeft aan de ECU/pomp? Zou daar wat fout kunnen gaan? (verklaart imho niet dat motormanagement lampje gaat branden, maar misschien hier iemand een andere mening over?)

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 oktober 2008 01:01 PM
  [ # 15 ]
Smultie schreef:

Goed,

net heeft ie nog even aan de Lexia gehangen, en het blijkt dat de ECU verschillende standen doorkrijgt bij soortgelijk gasgeven (en flinke verschillen 10—90% bij soortgelijk gasgeven).
Klopt het dat XM’s geen echte gaskabel hebben maar een potmetertje o.i.d. die het signaal doorgeeft aan de ECU/pomp? Zou daar wat fout kunnen gaan? (verklaart imho niet dat motormanagement lampje gaat branden, maar misschien hier iemand een andere mening over?)

Er zit nog wel een gaskabel aan je pedaal , maar die gaat niet naar de pomp maar naar een potentiometer ( zit bij mij naast de batterij ) .

Dus als je onder de motorkap je gaskabel zoekt en die volgt , heb je hem .
met de symptomen die je nu opmerkt zou ik zeggen ; vervangen die potentiometer .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook