

























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Heerlijk over de franse payages stuivend opeens een merkwaardig pruttelgeluid. Gaatje in de uitlaat denk je dan. Van de weg af en het geluid benaderd bij lage snelheid de herrie van een ‘sportieve’ Harley Davidson. Onder de auto niets te zien. Dus het spruitstuk bekijken (luchtfilter en hitteschild verwijderen). Wat schetst mijn verbazig: het spruitstuk is gaaf, maar de beide tapeinden van de 1e cylinder zijn verdwenen. Pakking er tussenuit geblazen. En een rotherrie dus. Intussen weer thuis via de garage allemaal weer opgelost - ik knor weer als vanouds door het land.
Maar wat ik me afvraag: hoe kan dat nou zo opeens? Iemand een verklaring?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Verklaring niet, wel soortgelijke ervaring gehad, alleen waren de tapeinden er nog wel…heb reparatie destijds in januari op straat gedaan
Twintig minuten sleutelen en dan drie kwartier binnen handen weer opwarmen…
Ik heb een soortgelijke ervaring, mijn tapeind van de 1e cylinder vond ik terug op het spruitstuk. Ik heb het weer aangedraaid, maar nu lekt de pakking.
Heb je voor het vervangen van de pakking het hele spruitstuk moeten losmaken? Ik durf dat niet aan ivm het afbreken van tapeinden in de cylinderkop.
er is een steun van het blok naar de uitlaatpijp. deze moet de krachten van de bewegebnde motor opvangen. als die dat niet goed doet, dan komt er spanning op het gehele spruitstuk. gevolg is scheurend spruitstuk of brekende draadeinden.
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Herbisking schreef:Ik heb een soortgelijke ervaring, mijn tapeind van de 1e cylinder vond ik terug op het spruitstuk. Ik heb het weer aangedraaid, maar nu lekt de pakking.
Heb je voor het vervangen van de pakking het hele spruitstuk moeten losmaken? Ik durf dat niet aan ivm het afbreken van tapeinden in de cylinderkop.
Als ze op breken stan breken ze binnenkort ergens in de middle of nowhere. Nu kan je het plannen en het meteen goed maken. Moeren inspuiten met kruipolie ( geen WD40) en dat een aantal keer herhalen. Nachtje laten staan. Als het los is de tapeinden vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Herbisking schreef:Ik heb een soortgelijke ervaring, mijn tapeind van de 1e cylinder vond ik terug op het spruitstuk. Ik heb het weer aangedraaid, maar nu lekt de pakking.
Heb je voor het vervangen van de pakking het hele spruitstuk moeten losmaken? Ik durf dat niet aan ivm het afbreken van tapeinden in de cylinderkop.
Je hebt meer geluk dan ik - er is tenminste niets gebroken. Om de pakking van alleen die eerste cilinder te kunnen vervangen, moet je toch alles iets lossen om ruimte te krijgen. Als je dan toch zover bent, haal dan alles maar los, zou ik zeggen. Gezien mijn ervaring schaar ik me achter Bogaard77. Als je toch al zover bent: je kunt er nu bij, dus vervang de tapeinden maar meteen. Als het spruitstuk eraf is, op de tapeinden twee moeren draaien en met behulp van de achterste moer de boel eruit proberen te draaien. Opnieuw: goed in de kruipolie. Bij mij wilde het laatste tapeind (4e cilinder) er niet uit. Die is dus blijven zitten, op hoop van zegen ... (als die ook af zou breken, zou de kop eraf moeten om de boel uit te boren)












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ze er niet uit willen kan je ze heet stoken met de brander. dat helpt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hoezoo geen WD-40?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DSuper5 73 schreef:hoezoo geen WD-40?
WD40 is in tegenstelling tot algemeen gedacht geen kruipolie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aha! vandaar dat ik de werking ervan bij het loskrijgen van vastgeroeste boeten en moeren zo vind tegenvallen.
weer wat geleerd












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En zo leer je dan nog eens iets. Is het niet eens zo gek wat ik allemaal met WD 40 doe.
Terug naar de DS: ongeloofelijk hoe stil de motor nu is als je buiten de auto staat. Voor het eerst sinds ik de auto heb hoor ik nu alleen nog maar een uitlaatpruttel aan de achterkant. Wat een stel nieuwe pakkingen al niet te weeg brengt. Toch weer iets om tevreden over te zijn na dit gedoe.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heren!
Een zeer bizar geval in mijn DS23IE: plotseling een enorme herrie vanuit de uitlaat, werd steeds erger en zeer snel. Orrzaak na inspectie: BEIDE TAPEINDEN VAN UITLAATSPRUITSTUK CILINDER 1 GEWOON WEG!! GEWOON WEG! Niet gebroken , geen ellendige stujes resterend in het blok, gewoonweg verdwenen! Hoe is dat mogelijk bij tapeinden die bij 500 C normaal geproken jiust ellendig dienen vast te zitten!??!?
De reparatie: alle 8 tapeindjes vervangen, zaten allemaal bijzonder makkelijk los, het hele boeltje vrij makkelijk vervangen (wel een treurig klusje, uurtje of 4 bezig in zeer vervelende posities). Beoltje weer goed vastgezet, maar blijft een zeer merkwaardig geval. Zelf de pakking van cil 1 zat er nog in, niet eens weggeblazen!
Naja…..........
Anyway, na reparie blijkbaar iets de startmotor geirriteerd, zodat -ie bij het tanken effe niet meer wegkwam….. mooi startmotor geklik, maar niente draaien….Wegenwacht na 300 X proberen gebeld, nog eens proberen en dus bij poging 301 wel aanslaan…......Wegenwacht weer afgebeld….etc. En dat alles bij de temp van vandaag! Heerlijke auto…...toch.
Ari,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is iets wat vaak voorkomt, met name op de 2300 motoren. Deze hebben het meeste onbalans en trillen er lustig op los. Zit de vlampijp wel netjes vast met de beugel die naar het motorblok gaat? Deze beugel mist namelijk vaak! En dan gaat het 2x zo snel met die tapeinden…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ciao WAterman!
De klem net achter de vlampijp, net voor de flex? Die bedoel je? Zit erop, zat en zit weer vast. Draagt vrij veel last, gezien de bout waarmee -ie vastzit: flink “ingevreten”.
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019