TCT meer kans op lekke koppakking?
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 17 oktober 2008 11:44 PM

Omdat ik een lekke koppakking heb , zonder met mijn temperatuur in het rood gekomen te zijn , vroeg ik mij af of een TCT door de hogere druk in de cylinders ook meer kans heeft op een lekke koppakking en/of een gescheurde kop. Confused
Met mijn vorige XM,( RIP,) heb ik probleemloos de 530.000 km. gehaald . Shocked
Leek me een interessante discussie .

Groeten,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 18 oktober 2008 06:27 PM
  [ # 1 ]

Lijkt me niet, de compressie van een TCT is lager dan die van een gewone 8-klepper en die is al laag (1 op 8.8 )

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 18 oktober 2008 09:14 PM
  [ # 2 ]

Ha die Willem Very Happy ,
Ik kwam op het idee door dit artikeltje Shocked  :
 
Bij verbrandingsmotoren worden compressoren gebruikt om de hoeveelheid lucht in het brandstofmengsel in de cilinders te vergroten en daarmee ook het vermogen. Deze compressoren worden aangedreven door de krukas of door een kleine turbine die de energie in de uitlaatgassen gebruikt.

De uitlaatgasturbo bestaat uit twee stromingsmachines: een turbinewiel en een compressorwiel, die op een gemeenschappelijke as zijn gemonteerd. De turbine benut de in de uitlaatgassen aanwezig energie voor de aandrijving van de compressor die verse lucht aanzuigt en gecomprimeerde lucht in de cilinder (verbrandingskamer) perst. De turbo is stromingstechnisch met de motor verbonden. Zijn toerental hangt niet af van het motortoerental maar van het debiet uitlaatgassen. Een turbo werkt niet goed bij lage toerentallen. Dit wordt het “turbogat” genoemd. De turbo heeft enige tijd nodig om op toeren te komen, dit is duidelijk merkbaar bij het optrekken. Eenmaal over het keerpunt heen zal een auto met turbo veel sneller accelereren dan een auto met supercharger. Daarom worden in moderne auto’s wel 2 turbo’s in parallel geplaatst (biturbo). Eén voor de lage toerentallen en één voor de hoge toerentallen.

Dit lijkt me een extra belasting te geven voor je afdichtingen ( pakkingen)

Groet ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 oktober 2008 09:18 PM
  [ # 3 ]

De compressie mag dan wel lager zijn, door de turbo wordt er meer mengsel in de cilinders geperst waardoor de uiteindelijke druk natuurlijk wel hoger is. Dus puur theoretisch gezien heb je mét turbo wel meer kans op een lekke koppakking. In de praktijk valt het wel mee, een koppakking kan daar wel tegen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 18 oktober 2008 10:20 PM
  [ # 4 ]

Bij een diesel is de druk nog hoger.. In de praktijk is de TCT nou niet echt een hogedrukmachine.

Thoretisch is de kans natuurlijk hoger, ga ik idd in mee. Maar theoretisch zou de kans bij een turbodiesel dan helamaal hoog zijn.

Oorzaak is toch vaak van buitend komend onheil.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 18 oktober 2008 10:46 PM
  [ # 5 ]
Simmetje schreef:

Bij een diesel is de druk nog hoger.. In de praktijk is de TCT nou niet echt een hogedrukmachine.

Thoretisch is de kans natuurlijk hoger, ga ik idd in mee. Maar theoretisch zou de kans bij een turbodiesel dan helamaal hoog zijn.

Oorzaak is toch vaak van buitend komend onheil.

Denk dat ze bij de turbodiesel dan ook wel een aangepaste kop zullen hebben Confused:

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 oktober 2008 05:05 PM
  [ # 6 ]

Het gaat niet om statische compressie wat de druk kritisch maakt maar de verbrandingsdruk, die ligt zo 10 keer zo hoog Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 20 oktober 2008 05:11 PM
  [ # 7 ]

Klopt, en bij een turbo is die nog hoger dan bij een atmosferische motor, anders zou je evenveel vermogen hebben Wink

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 oktober 2008 06:09 PM
  [ # 8 ]

wij kunnen praten Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 21 oktober 2008 04:38 AM
  [ # 9 ]

Net de auto weggebracht naar de garage .
De Turbo was er sinds een paar dagen ook al mee uitgescheden , hoe dat nou weer kan . Confused
Leek wel een 2CV qua trekkracht .
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 21 oktober 2008 11:20 AM
  [ # 10 ]

het asje van de wastegate zit met een borgringetje vast op een as die een klep bediend, dit ringetje kan je wel eens verliezen waardoor je al je vermogen kwijt bent.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook