Motorblok wisselen ongeblazen 2500 diesel
jer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27

Gepost: 19 oktober 2008 04:23 PM

Hallo,

Mijn motorblok wil ik gaan wisselen, aangezien deze op z’n einde is (moeilijk starten/ lage compressie).

Ik heb nog het oude 2500 dieselblok met kettingaandrijving uit 1978. Ik heb overwogen om er een turboblok in te laten leggen, maar dit is nogal een ingewikkelde operatie. Vandaar dat ik nu denk er maar weer een ongeblazen diesel in te leggen.

Mijn vraag is: kan ik er zo een diesel 2500 TRD (zonder turbo met riemaandrijving) in laten leggen of moet ik dan ook hier andere motorsteunen/ radiator etc. laten omzetten? Ik heb namelijk een smalspoor CX.
Als ik de versnellingsbak mee overzet (5-bak i.p.v. 4-bak) moet ik in ieder geval mijn aandrijfassen overzetten. Weet iemand of er nog andere aanpassingen nodig zijn?

Groetjes!

Jeroen

CX 2500 TD 1978

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2427

Gepost: 19 oktober 2008 05:37 PM
  [ # 1 ]

volgens mij zijn de motorsteunen dezelfde.
De aandrijfassen van de 4 bak moet je denk ik in combinatie met die 5 bak wel kunnen gebruiken als de passing in het diff gelijk is?

Een TD en een D blok van de 2e generatie zijn uitwisselbaar qua ophanging en aandrijving.

eventueel neem je een subframe van een breedspoordiesel en hang daar de complete aggregaat van die breedspoor incl draagarmen, fusees, aandrijfassen etc in. Als je toch je motorblok eruit hebt en je kunt op een brug is dat niet veel extra werk en dan heb je ook nooit problemen met het zoeken naar aandrijfassen, die zijn van een 2e serie voldoende verkrijgbaar.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 oktober 2008 05:53 PM
  [ # 2 ]
Evan schreef:

volgens mij zijn de motorsteunen dezelfde.
De aandrijfassen van de 4 bak moet je denk ik in combinatie met die 5 bak wel kunnen gebruiken als de passing in het diff gelijk is?

Een TD en een D blok van de 2e generatie zijn uitwisselbaar qua ophanging en aandrijving.

eventueel neem je een subframe van een breedspoordiesel en hang daar de complete aggregaat van die breedspoor incl draagarmen, fusees, aandrijfassen etc in. Als je toch je motorblok eruit hebt en je kunt op een brug is dat niet veel extra werk en dan heb je ook nooit problemen met het zoeken naar aandrijfassen, die zijn van een 2e serie voldoende verkrijgbaar.

De motorsteun voor een vierbak is anders. Die is bijna hetzelfde als die aan de rechterkant. Voor een vijfbak heb je die vertikale motorsteun.

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 19 oktober 2008 06:00 PM
  [ # 3 ]
garagestmarien schreef:

De motorsteun voor een vierbak is anders. Die is bijna hetzelfde als die aan de rechterkant. Voor een vijfbak heb je die vertikale motorsteun.

de BAKsteun dus? Smile

ik weet niet of die in dit subframe al voorbereid is voor een 5 bak dan?

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 oktober 2008 06:44 PM
  [ # 4 ]
Evan schreef:
garagestmarien schreef:

de BAKsteun dus? Smile

ik weet niet of die in dit subframe al voorbereid is voor een 5 bak dan?

Ja, sorry, de baksteun.  Wink

Ik heb net even bij mijn vierbak gekeken en het lijkt erop dat de gaten voor de BAKsteun van een vijfbak gewoon aanwezig zijn. Dat mag verder dus geen probleem opleveren.

Profiel  

jer
< 100 berichten
Rank

Gepost: 19 oktober 2008 07:54 PM
  [ # 5 ]

Bedankt zover, ik begrijp dat het blok in principe zo moet kunnen worden omgezet. Het enige probleem zou zijn dat ik bij het omzetten van de versnellingsbak ik ook een andere (vertikale) baksteun moet monteren.

Tevens moet ik dus dan de aandrijfassen omzetten en als ik niet het compleet verbouw met subframe en al. Is het eigenlijk veel werk om deze aandrijfassen om te zetten van de 4-bak naar de 5-bak? Heeft hier iemand ervaring mee? Past dit vervolgens wel zeker met het differentieel? Anders zo zonde van de moeite… Confused

CX 2500 TD 1978

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 19 oktober 2008 09:01 PM
  [ # 6 ]

die aandrijfassen moeten er toch uit. Dus dat is geen extra moeite….

of ze te wisselen zijn? dat weet ik niet. Als je een aandrijfas van een vijfbak ernaast legt en het tripoidehuis komt overeen dan weet je het zeker….

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3198

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 oktober 2008 10:04 PM
  [ # 7 ]

Volgens mij zijn de aandrijfassen hetzelfde , als je naar een 5 bak gaat heb je een extra verdeelstuk van de kilometertellerkabel nodig voor de aansturing van de diravi rn anderse motor en baksteunen , maar dat is wel voorzien in het subframe.

Een subframe overbouwen is te gek voor los te lopen , kan je beter een andere wagen kopen; ik heb het ooit met een schadewagen gedaan ,één keer en nooit niet meer Exclamation

Van smalspoor naar breedspoor kan je gewoon allemaal overbouwen , maar dat is een boel werk , draagarmen boven en onder ,stuurstangen , aandrijfaseen ,  en kan het dan onder je smalspoor slijkweerders ???

Walter .

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 19 oktober 2008 10:07 PM
  [ # 8 ]
wbogaerts schreef:

Een subframe overbouwen is te gek voor los te lopen , kan je beter een andere wagen kopen; ik heb het ooit met een schadewagen gedaan ,één keer en nooit niet meer Exclamation

ik heb het ook een keer gedaan en het viel me best mee, maar als het niet nodig is moet je het inderdaad niet doen…...

Zoals het er nu uitziet zal ik het in de toekomst ook nog wel eens doen ivm het hangen van een 25 gti blok in een 2.0 smalspoorbreak?  Twisted Evil

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3198

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 oktober 2008 10:36 PM
  [ # 9 ]

Het enige dat volgens mijn herinneringen anders is , is de beugel voor de bovenste motorsteun ( en ) .

Die kan je ook losboren en overzetten ; heb ik ooit gedaan om van een 2200 diesel een 2500 te maken

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1377

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 19 oktober 2008 11:31 PM
  [ # 10 ]

Aandrijfassen van een 4-bak passen niet op een 5-bak.
Het subframe is bij alle CX’n en alle bouwjaren gelijk, het enige verschil zit in de bevestiging van de motorsteunen.
Maar die kun je zoals Walter al schreef gewoon losboren en overzetten.

De topicstarter moet dus enkel zien dat hij smalspoor 5-bak assen gebruikt, het maakt dus niets uit of de motor en bak uit een breedspoor of zelfs uit een serie2 komt.

Een Turbo blok erin hangen is idd meer werk vooral omdat je voor goed te zijn de neus van de CX moet aanpassen om de Turboradiator met bijhorende koelventilatoren erin te krijgen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 755

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 20 oktober 2008 02:22 AM
  [ # 11 ]

Re: Motorblok wisselen ongeblazen 2500 diesel

jer schreef:

Hallo,

Mijn motorblok wil ik gaan wisselen, aangezien deze op z’n einde is (moeilijk starten/ lage compressie).

Ik heb nog het oude 2500 dieselblok met kettingaandrijving uit 1978.

Groetjes!

Jeroen

Ik vermoed toch tandwielaandrijving op een 78-er 2500 diesel ..... Wink

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  

jer
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 oktober 2008 03:40 PM
  [ # 12 ]

De topicstarter moet dus enkel zien dat hij smalspoor 5-bak assen gebruikt, het maakt dus niets uit of de motor en bak uit een breedspoor of zelfs uit een serie2 komt.

Duidelijk, Ik ga op zoek naar deze vijfbaksmalspoorassen (leuk voor scrabble?) , baksteun van 5bak een 5 bak en natuurlijk nog een goed 2500diesel blok met riemaandrijving. Als iemand nog wat op de plank heeft liggen dan hoor ik dit graag Very Happy

Inderdaad heb ik misschien nu misschien wel een tandaandrijving i.p.v. ketting, ik weet alleen dat ik zo’n blok niet meer wil. 100.000 km en nu al kapot   Crying or Very sad

CX 2500 TD 1978

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 25 oktober 2008 09:57 PM
  [ # 13 ]

Pak voor die baksteun gerust een nieuwe….. De meeste “goede” gebruikte zijn niet meer zo goed Wink

Profiel  

baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 755

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 25 oktober 2008 10:38 PM
  [ # 14 ]
jer schreef:

Duidelijk, Ik ga op zoek naar deze vijfbaksmalspoorassen (leuk voor scrabble?) , baksteun van 5bak een 5 bak en natuurlijk nog een goed 2500diesel blok met riemaandrijving. Als iemand nog wat op de plank heeft liggen dan hoor ik dit graag Very Happy

Inderdaad heb ik misschien nu misschien wel een tandaandrijving i.p.v. ketting, ik weet alleen dat ik zo’n blok niet meer wil. 100.000 km en nu al kapot   Crying or Very sad

He da’s toevallig, ik heb van de week daar juist een draad over gestart.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook