Blooper1963 schreef:Die aditieven, zoals bvb flach lube ,halen helemaal niets uit!!vraag maar aan Waterman.
Mijn gasboer raade het mij aan,maar zei dat ‘t niet echt nodig was,ik heb het dan niet genomen!
Sorry dat ik dit draadje even omhoog haal, maar voor de objectiviteit is dat wel eens nodig. Ik heb een Jaguar en die rijdt al 30 jaar op LPG en hoewel ik heel weinig rijd was het wel zo dat soms na 5000 km de klepspeling welke 0.35mm hoort te zijn was gereduceerd tot 0.10 of zelfs 0.05 mm. De Jaguar XK motor heeft net als de viercylinder XM turbo stelplaatjes voor de klepspeling en om dat te fixen moeten beide nokkenassen er uit. Gelukkig heeft ie dan weer geen distributiesnaar.
Via het Jaguar forum kwam ik er achter dat er al 10 jaar iets is als Flashlube en voor 50 euro kocht ik zo’n setje en heb dat gemonteerd, wat een ‘eitje’ is kwa werk. Maar omdat ik maar een paar honderd tot hooguit duizend kilometer per jaar rijd met dat apparaat, startte ik een draadje op het Jag forum om ervaringen van anderen te vernemen.
http://www.jaguarforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=2252&p=16493#p16493
En nu heeft er iemand gereageerd die al 90.000 km met het systeem rijdt en zijn ervaringen post, waaruit blijkt dat het wel zeer zeker werkt. Of een XM dat ook nodig heeft weet ik niet, maar een Jaguar heeft vrij broze klepzittingen en met LPG verdwijnen die als sneeuw voor de zon.
Het zou in ieder beslist geen kwaad kunnen in welke motor dan ook en het kost een drol. Ik heb verder niets met Flashlube te maken en krijg geen commissie.
Wacht ff, er worden op forums en ook op dit forum beweringen gedaan en de vraag is of die waar zijn of onwaar. Dat onderzoek ik dan en daar wil ik graag verder over discussiëren want daar zijn forums bij uitstek geschikt voor.
Beste Han,
Met mijn series 1 4.2 uit 69 rijd ik al 90.000 km op gas met Flash Lube, vaak met caravan er achter, en zonder caravan houd ik er wel van om een beetje gas te geven
Ik heb na 80.000km mijn kleppen licht bij moeten stellen, kortom: zeer goed!!
Ook voor mensen die niet op gas rijden is het zeer aan te bevelen.Groeten,
Mark.
Ik heb dezelfde auto en moest elke 5000 km de kleppen stellen en nu is de kop aan revisie toe. Dat had ik dus kunnen voorkomen als ik eerder had geweten van dat simpele systeem, althans daar lijkt het op.
Jammer dat niemand er op inhaakt want voor die mensen die op gas rijden kan het best waardevol zijn. Ik heb nog eens contact gehad met die man en die heeft een auto van 1969 met een standaard kop die er nog nooit vanaf is geweest. En ondanks dat hij op LPG rijdt al 90.000 km heeft hij geen klep problemen, terwijl zo’n oude Jag al lang aan een koprevisie toe zou zijn geweest zonder dat spul.
Voor mij bewijs genoeg dat het wel degelijk werkt en ik sta op het punt om een grotere motor in mijn Jag te hangen. Die gaat ook op LPG en met Flashlube. Het zou voor de XM rijder die LPG gebruiken beslist geen kwaad kunnen om dat simpele systeem te monteren. Er is nu een versie met electronische dosering.
Verder houd ik er over op.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Han S schreef:Jammer dat niemand er op inhaakt want voor die mensen die op gas rijden kan het best waardevol zijn.
Waarschijnlijk omdat de meeste users een vergelijking tussen een Jag en een XM vrij nutteloos vinden, laat staan een ‘69-er Jag en een XM…En dat is het natuurlijk ook.
Vele Citroën motoren kunnen zeer goed en zeer lang zonder problemen op LPG lopen, zowel oud als zeer oud. Maar ook de jongere exemplaren doen het motorisch gezien goed op LPG.
Dat zijn de ervringen hier, en dat zijn de ervaringen die er hier toe doen.
Dat kan best zo zijn, maar er werd beweerd dat het niets doet en dat blijkt niet zo. Als je de testen leest heeft het voor veel automotoren zin want je ziet minder klep en zetelslijtage.
Als ik met een Citroen op LPG ga rijden gaat er zo’n systeempje in, zeker weten.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Han S schreef:Als ik met een Citroen op LPG ga rijden gaat er zo’n systeempje in, zeker weten.
DOEN!
Is dat sarcastisch bedoeld?





















Totaal aantal Berichten: 2780
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Jawel, de doelloze postings… ze bestaan nog!!
fftopic
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Jammer dat niemand er op inhaakt want voor die mensen die op gas rijden kan het best waardevol zijn….....Verder houd ik er over op.
Dat lijkt me een goed plan, want de XM heeft bewezen tot wel 4 ton op lpg te kunnen draaien zonder kopzorgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je mist mijn punt, het boeit me totaal niet hoeveel zorgloze kilometers een XM kan draaien op LPG. Ik reageerde op de bewering dat het middel niet zou werken en dat doet het dus wel.
Ik kom hier niet om mijn gelijk te halen, maar als iemand iets beweert dat niet zo blijkt te zijn dan neem ik de vrijheid om daar inhoudelijk op in te gaan, daar zijn forums voor.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kijk eens naar de topictitel en vertel mij dan eens waar dit topic over gaat.
Zodra je daar klaar mee bent mag je nogmaals overwegen om het hierbij te laten, wat ik je dan ook nadrukkelijk wil adviseren.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kleine aanvulling: de hele discussie over dat flashlube hebben we al gevoerd: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=190398&postdays=0&postorder=asc&highlight=flashlube&start=15 en die gaan we dus niet nog eens voeren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kom op heren, ik dacht dat ik mijn bijdrage op dit forum toch wel had geleverd. Ik probeer altijd iedereen te helpen, ik heb een lange post hier in de tips staan en ik heb hier veel geleerd over de techniek van de XM, maar ik probeer ook altijd mijn bijdrage te leveren.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Kom op heren, ik dacht dat ik mijn bijdrage op dit forum toch wel had geleverd. Ik probeer altijd iedereen te helpen, ik heb een lange post hier in de tips staan en ik heb hier veel geleerd over de techniek van de XM, maar ik probeer ook altijd mijn bijdrage te leveren.
Dat klopt, maar de discussie over flashlube hebben we al eens uitgebreid gevoerd, waarbij ik heb toegegeven dat het voor joue Jag kan werken , maar dat citroen koppen er geen baat bij hebben. Laten we die discussie dan niet nog eens gaan voeren, ok?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik maak me ook eigenlijk druk om niks, een Citroen vergelijken met een Jaguar is appels met peren vergelijken. De kop van de DS kan er dus prima tegen, de Jaguar kop helemaal niet en die heeft er dus wel baat bij.
Jammer alleen dat ik dan het gevoel moet krijgen dat er van de post van je collega moderator een zekere dreiging uitgaat. Ik ben o.a. supermoderator op een nederlands forum met 19.000 (negentienduizend) geregistreerde leden. Waar sommige draadjes meer dan een miljoen maal zijn bezocht.
Ik heb dus enige ervaring als moderator, verder is dat niet belangrijk.