1 van de 2
 1 2 Volgende > 

aankoop xm
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 468

Gepost: 03 november 2008 11:04 AM

van een goede bekende kan ik een xm 2l g3 lpg 1995 break kopen voor 500 euro met wat schade. De teller staat op 380.000 wat nogal veel is. De auto is goed onderhouden, kop gereviceerd 40.000 terug, en ziet er verder erg netjes uit en rijdt goed.

Mijn vraag kan zo’n hoge km stand kwaad.

nog wat kleine vraagjes

Statinair staat de motor een beetje te wiebelen is dat normaal.
Zelf rijd ik DS en ken het aanslaan van de pomp. De xm hoor ik niet aanslaan is dat normaal?

Hij maakt wat herrie in lage toeren, wanneer je gas geeft is dat weg (wanneer ik luister met geopende motorkap, zo te horen heeft het met de pomp te maken, normaal?

Er zit een metertje helemaal rechts op het dashboard waarvan ik niet weet wat de betekenis is het staat helemaal in de min.

Wanneer je start gaat er een oranje symbooltje branden wat na enkele seconden uit gaat waarvan ik ook niet weet wat de betekenis is.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 november 2008 11:17 AM
  [ # 1 ]

Re: aankoop xm

Zelf rijd ik diesel dus ik weet niet hoe lang een benzineblok (op gas) mee gaat.

Pomp hoor ik eigenlijk ook niet aanslaan

Waarschijnlijk bedoel je meter voor het oliepeil, blijft enkele seconden aan na het starten en valt dan terug inruststand.

Waar zit dat oranje symbooltje? Helemaal links boven in het dashboard? Dan is het van de veercomputer. Is goed als die bij het op contact zetten en even na het starten brandt. Gaat daarna ook weer uit, totdat je de vering op sportief zet (met die schuif links van de versnellingspook)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 03 november 2008 11:22 AM
  [ # 2 ]

Ja 380k is veel maar of het te veel is, is moeilijk te zeggen. Diverse XM’s rijden dik daaroverheen. Je kan een XM kopen met 100k met heel veel problemen, maar ook eentje met 380k die nog heel goed is. De kans op grote gebreken is natuurlijk hoger naarmate de km stand stijgt, maar als de auto goed onderhouden is, kan het allemaal best meevallen. In dat geval koop je voor 500 euro een auto waarmee je zomaar nog meer dan 100k rijdt. Verwacht ook dan niet kostenvrij te rijden!

Stationair draaien moet eigenlijk rustig zijn. Wiebelen is denk ik niet goed. Is het een varierend toerental? Misschien moet de stappenmotor schoongemaakt worden. Zijn de motorsteunen nog goed?

Metertje helemaal rechts zou een olieniveaumeter kunnen zijn. Heb ik niet. Als de motor draait staat deze op nul. Bij contact aan hoort hij het olieniveau aan te geven, maar is meestal onbetrouwbaar.

Oranje symbooltje is denk ik het motormanagement lampje. Hoort te branden bij starten en idd ook weer uit te gaan.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 november 2008 11:32 AM
  [ # 3 ]
par eXeMple! schreef:

Oranje symbooltje is denk ik het motormanagement lampje. Hoort te branden bij starten en idd ook weer uit te gaan.

Het motormanagement lampje zit in de balk met lampjes direct boven je stuur en heeft wel iets weg van een motorblok.
het hydractief lampje voor de vering zit helemaal links boven je toerenteller en is een soort zigzag met aan de boven en onderkant een driehoekje.

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 03 november 2008 11:43 AM
  [ # 4 ]

Het hydractief lampje brandt waarschijnlijk niet tijdens het starten. Dat zou me zeer verbazen. Als je weet wat je moet doen om dat brandende te krijgen….  Confused (behalve dan op “sport” zetten)

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 03 november 2008 11:45 AM
  [ # 5 ]

Een keertje de VC resetten doet wonderen, het kan dus wel…

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 03 november 2008 01:37 PM
  [ # 6 ]

De grote vraag is natuurlijk of het een 8- of 16-klepper is. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een 8-klepper kan minder goed tegen rijden op gas dan een 16-klepper.

Een 8-klepper op gas met zo’n kilometerstand zou ik daarom zelf niet zo snel kopen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

ernst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 74

Gepost: 03 november 2008 01:46 PM
  [ # 7 ]

Als het je een leuke auto lijkt zou ik hem voor die 500 euro kopen en rijden tot ze er mee stopt lol

Greetz

Thank you for driving my wife

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 03 november 2008 01:47 PM
  [ # 8 ]

Zie marktplaats, dit is een type 2 en dus automatisch een 16v…

Xsara Coupe

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 03 november 2008 01:54 PM
  [ # 9 ]
knäckor schreef:

De grote vraag is natuurlijk of het een 8- of 16-klepper is. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een 8-klepper kan minder goed tegen rijden op gas dan een 16-klepper.

Een 8-klepper op gas met zo’n kilometerstand zou ik daarom zelf niet zo snel kopen.

Dat probleem was alleen voor de Xantia’s met 1.6 en 1.8 8v motor. De 2.0 8v kon om de een of andere reden wel uitstekend op gas.

Maar goed, deze rakker heeft 40.000 een koprevisie gehad. Ook koppen die “wel” tegen gas kunnen gaan er een keer aan. Wat dus weer gefixed is.
Sja, als het voertuiggedeelte de wagen verder ookg is bijgehouden, de staat lijkt verder redelijk dan is er op zich geen probleem om hiermee verder te gaan. Zeker gezien de prijs.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 03 november 2008 02:15 PM
  [ # 10 ]

Okee Surprisedops:  Ik dacht dat het bij de 2.0 ook zo was. Maar in dit geval is het een 16v, dus is mijn opmerking helemaal niet van toegevoegde waarde.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 november 2008 02:21 PM
  [ # 11 ]
knäckor schreef:

dus is mijn opmerking helemaal niet van toegevoegde waarde.

Ach ja, maak ik dat ook nog eens mee. Wink (niet sarcastisch bedoeld)

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 03 november 2008 02:27 PM
  [ # 12 ]

Het sarcasme Wink  Overigens was ik gister vlak bij je huis aan het werk, om de hockeyende Bossche dames te registreren. Mooi spul, dat wel.

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 03 november 2008 02:31 PM
  [ # 13 ]

huh

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 03 november 2008 03:24 PM
  [ # 14 ]
knäckor schreef:

Mooi spul, dat wel.

Is ook.

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 04 november 2008 12:06 AM
  [ # 15 ]
knäckor schreef:

In een ander draadje over de XM op gas hebben we net een discussie achter de rug en de consensus is dat een XM zo goed tegen LPG kan. Ik zie niet in waarom een 16 klepper er beter tegen zou kunnen dan een acht klepper. De 16 klepper heeft hydraulische stoters dus je zult nooit merken dat de kleppen en zetels slijten, de acht klepper heeft stelplaatjes en die moet je regelmatig controleren op klepspeling, maar de deskundigen op dit forum zeggen dat ij er prima tegen kan.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook