aanjager / ventilator probleem
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 22 oktober 2008 01:50 AM

Er is op dit forum al veel geschreven over het op vol vermogen draaien van de ventilatormotor en het vervangen van de transistoren MJ11015 zodat de aanjagersnelheid weer goed regelbaar is.

Ik heb een soortgelijk probleem, alleen doet de ventilator helemaal niets meer. De ventilatormotor doet het gewoon als je er prik op zet. Bij draaiende motor geven de dikke rode en zwarte draad prik en de weerstand op de dunne draden wordt minder als je een ohmmeter erop zet en de schuif bediend (2.0i 16v 1996 zonder airco). Dit lijkt dus allemaal OK.

Kunnen in dit geval ook de transistoren de boosdoener zijn? Ik heb de transistoren doorgemeten en meet 3360ohm. Geen idee of dit normaal is of dat ze stuk zijn. De transistoren zijn pas 1 jaar oud, ik heb nl vorig jaar deze dingen ook al eens vervangen.

Wat kan dit zijn?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 oktober 2008 04:15 AM
  [ # 1 ]

Twee relais accubak?
Meten=weten
Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 22 oktober 2008 08:33 PM
  [ # 2 ]

Als bij het starten van de motor de stroom netjes geschakeld wordt en meetbaar is op de stekker die op de 4 conncetoren komt bij de printplaat op de ventilatormotor (waar de transistoren opzitten) dan zit het probleem toch niet in het relais? Als er iets met het relais zou zijn dan verwacht ik dat ik geen stroom kan meten op de dikke zwarte en rode draad van de stekker met de 4 connectoren. Zie ik iets over het hoofd?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 oktober 2008 09:16 PM
  [ # 3 ]
cussylechatel schreef:

Als bij het starten van de motor de stroom netjes geschakeld wordt en meetbaar is op de stekker die op de 4 conncetoren komt bij de printplaat op de ventilatormotor (waar de transistoren opzitten) dan zit het probleem toch niet in het relais? Als er iets met het relais zou zijn dan verwacht ik dat ik geen stroom kan meten op de dikke zwarte en rode draad van de stekker met de 4 connectoren. Zie ik iets over het hoofd?

Ja , denk dat je gelijk hebt , storing in je printplaat ligt dan wel voor de hand . Laughing

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 22 oktober 2008 11:30 PM
  [ # 4 ]

Dikke kans dat de zekeringhouder van zekering 2 in het bakje achter de koplamp aan de bestuurderskant is doorgefikt.

Van buiten zie je er niks van, totdat je de zekering eruit trekt. Bij mij was hij helemaal zwart geblakerd. Ik heb me ook rot gezocht.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 26 oktober 2008 02:03 AM
  [ # 5 ]

Ik zoek ook nog even door…Zoals in mijn vorige bericht levert de stekker die wordt aangesloten op de aanjagermotor met de multimeter bij draaiende motor ruim 13v.
Vandaag eerst eens de motor op de accu..draait prima. Vervolgens de motor rechtstreeks op de aansluiting aan de bijrijderszijde. De motor draait niet. Ik heb nog even een andere verbruiker getest maar dat gaf hetzelfde resultaat.
Wat kan dit zijn?
Massaprobleem? Heeft de aanjagermotor een eigen massa aansluitng?
Relais? Waar zit het relais van de aanjagermotor precies?

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 03 november 2008 04:13 PM
  [ # 6 ]

Dikke kans dat de zekeringhouder van zekering 2 in het bakje achter de koplamp aan de bestuurderskant is doorgefikt

Jahoor het bleek dus toch de zekering bij de accu te zijn. Van bovenaf niets te zien. Eenmaal eruit bleek dus een deel helemaal verkoold te zijn. Het vervangen viel nog niet mee. Ik heb het bakje waar de zekeringen in zitten er eerst uit moeten schroeven omdat een deel was afgebroken en was blijven zitten.

Wel blijf ik het apart vinden dat hoewel de zekering was doorgebrand ik gewoon 13.8V mat op de zwarte en rode draad op de aansluiting van naar de aanjagermoter (dashboad bijrijderkant)

In ider geval het blaast allemaal weer zoals het hoort. Wel fijn met dit weer.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 november 2008 04:19 PM
  [ # 7 ]

Waarschijnlijk maakte het zooitje nog iets contact, genoeg voor een niets verbuikende meter. Ga je de boel belasten heb je opeens niets meer. Wat beter is om te meten tewijl de ventilator er aan hangt. Dan had je geen spanning gemeten en was het duidelijker geweest.
Maar mooi dat het weer werkt!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook