Koplamp CX type 1 en Type 2
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 211

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 01 november 2008 04:49 PM

Hallo formleden,

Pas geleden heb ik weer eens een CX type 1 gekocht.

Een CX25GTI automaat (1985).

LT-12-FL

De lichtopbrengst bij mijn wagen laat nogal te wensen over. De koplampen zelf zijn van het enkelvoudige type en zijn aan de binnenzijde een beetje grijs aangeslagen het lijkt wel of er een mistbank tegen het glas aanzit echter de lampen zijn van binnen wel droog. Dus geen condens.

Om de koe maar eens bij de horens te vatten heb ik de lamp eruit gehaald, met enig gepiel het afscherm gedeelte los gefrunnekt en hierna met een bamboestokje met een lapje de ramen aan de binnenkant gepoetst. Er kwam behoorlijk wat grijze meuk af maar helemaal optimaal was het nou ook weer niet.
Nu komt de vraag:
Passen koplampen van een type 2 ook in een type 1. Let wel het zijn de eenvoudige enkele lampen?

Ik hoor graag van jullie.
Groet Frank

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 01 november 2008 05:25 PM
  [ # 1 ]

De bevestiging van de lamp a/d auto is anders… Een type 1 heeft 2 bevestigingspunten boven en eentje onder en een type 2 andersom (of was het nou helemaal andersom, het regent en heb dus niet zo`n zin om de motorkap van m`n CX open te trekken).

Het is dus niet uitwisselbaar, maar goede koplampen voor een serie 1 zijn nog wel te vinden, danwel nieuw danwel gebruikt (bijv. bij het magazijn van de CX Club Nederland of op marktplaats of op ebay).

Is het spiegellaagje in de koplamp zelf nog wel ok? Niet beschadigd of aangeslagen oid?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 01 november 2008 05:26 PM
  [ # 2 ]

ik bedenk me net dat jij misschien wel het overgangsmodel serie 1 naar serie 2 hebt…. Heel misschien zitten daar al serie 2 koplampen in?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 01 november 2008 05:29 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij hadden alleen de “vroege” serie’s 1 ondersluiting op de koplampen.

De 85’er serie 1 van m’n vader heeft gewoon bovensluiting, en daar kunnen dus ook gewoon serie 2 koplampen in, want er zit dan geen fluit verschill meer tussen Wink

Profiel  

WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 01 november 2008 05:50 PM
  [ # 4 ]

Dank voor de reacties,

Ik heb even de motorkap open getrokken en aldaar zie ik dat de aansluitingen zijn:
Een links, een rechts en een boven.

Ik zag op Marktplaats een paar te koop voor 50 euro, zien er goed uit.

Ik zal morgen bij Citroville ook even een oogje opendoen.

Profiel  

WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 01 november 2008 06:30 PM
  [ # 5 ]

Nu ik goed heb gekeken zit er onder in de lamp een lelijke plek.
Dit is wel wat raar, heeft dit zo’n mistbankuitwerking?
Een paar nieuwe/goede ter vervanging zijn dus wel nodig.
Zal ik gelijk ook dat relais er inzetten of in iedergeval kijken of het er al inzit. Dat voorkomt problemen in de toekomst.

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2764

Gepost: 02 november 2008 03:57 AM
  [ # 6 ]

in de latere serie 1 past inderdaad ook gewoon serie 2 enkelvoudig, heb ik evt ook nog wel liggen..

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  

WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 03 november 2008 09:18 PM
  [ # 7 ]

Ik ben gisteren naar Citroville geweest daar werd de technische meeting van de CX-club gehouden. Dit was echt een prachtige dag met veel CX liefhebbers. 
Hier heb ik ondermeer een fonkelnieuwe rechter Cibie koplamp op de kop weten te tikken.
Het is idd zo dat in de latere serie 1 auto’s de koplampen van de serie 2 passen.
Er zijn ook koplampen die in beide passen, zo hoorde ik van Wilbert van Citroville. Deze worden “Ciem” oid genoemd en hebben aan de bovenkant en aan de onderkant een mogelijkheid om de afstelbout te monteren.
Bij Citroville hebben ze nog een hoop liggen maar de meeste zijn koplampen van het oude type. Hiervan heeft hij er ook veel nieuw liggen.

Profiel  

WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 04 november 2008 12:39 AM
  [ # 8 ]

Ik zag net een foutje:
Wilbert moet Dibert zijn.

Sorry Dibert

Profiel