Hoi, ik heb een klein probleem met mijn citroen xm v6 van bj 91, het is een 12 klepper. Mijn probleem is dat mijn gas blijft hangen en ik weet niet waaraan dit juist ligt. Ik weet wel dat het niet aan de gaskabel ligt, dus deze kunnen jullie al uitsluiten. Wat de auto juist doet is eigenlijk, als ik dus gas geef, en mijn gas terug loslaat blijft de toeren hangen rond de 1500 a 2000 toeren, soms duurt het even en daalt deze terug tot aan 1000 toeren en soms niet, dan blijft deze bij 1500 toeren. Af en toe geeft het ook zelf gas bij bij stationair draaien, dus als ik stil sta gaan de toeren tot 2000 en daalt deze en gaat terug tot 1500 en daalt deze weer zonder dat ik de gas aanraak. Zou iemand mij kunnen zeggen waar dit aan zou kunnen liggen
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Misschien, omdat ik dat ook gehad heb, wordt het door de cruise control veroorzaakt. Gaskabel van de CC staat te strak, of de buitenkabel hangt buiten het houdertje?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik had dezelfde symptonen en is verholpen door de motormanagement computer te vervangen. Als je er van iemand een kan lenen kan je kijken of dit de oorzaak is.
Uit mijn hoofd loopt er een dikke slang rechts midden bovenin het motorruim. Als je deze slang afknijpt daalt het stationaire toerental ook. Je hebt klemmen die daar mooi op passen. Dat is een Van de Laan oplossing voor hetzelfde kwaaltje.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Die slang komt uit op een stappenmotor die het stationaire toerental regelt…... Die stappenmotor is het probleem, schoonmaken dmv remmenreiniger en daarna smeren met wd40 of vervangen door een goeie
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Hmm, ik zal al beginnen met dat wat jullie zeggen, alvast bedankt, maar ik was nog net iets vergeten. Als ik aan het rijden ben met eender welk versnelling, maakt niet uit, bijvoorbeeld met de derde versnelling met een snelheid van 50 a 60 en ik laat mijn gas los moet deze normaal gezien gewoon dalen omdat je geen gas geeft. Ik krijg stotteringen bij het dalen van de snelheid, dus als ik met de derde versnelling rij en ik laat mijn gas los daalt mijn snelheid wel wat normaal is maar de auto stottert ook, ik krijg schokken en als ik terug gas bij geef schokt deze weer in eerste instantie maar daarna gaat het weer vlot, alleen dus als ik mijn gas loslaat daalt de snelheid een beetje en begint daarna te schokken. Zou dit ook daaraan kunne liggen of ligt dit aan iets anders???












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
hmmm je laatst omschreven (stotter) probleem komt bij mijn dame ook af en toe voor. Ik heb meer het idee dat de computer dan niet goed weet of hij nou in de 4e versnelling moet blijven of terug moet schakelen naar de 3e, met als gevolg een stotende auto. Dit duurt maar héél erg kort en het komt ook niet altijd voor.
Ben benieuwd wat de “geleerden” hiervan denken…......


Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Hallo,
Weet niet of ik je hiermee behulpzaam kan zijn, maar toch…
Ben in bezit van een 3.0 V6 Excl. automaat die eigenlijk dezelfde ‘mankementen’ vertoont. Nu stond ik laatst bij een (Total-) tankstation, en hoe ik het had weet ik niet (stond waarschijnlijk weer es dromerig naar m’n dame te staren), maar per ongeluk had ik de slang van een nieuw soort brandstof, Excellium (ook oktaangehalte 95) te pakken.
Bij het afrekenen gaf de verkoper me wat foldermateriaal mee én de garantie dat ik gelijk kon merken dat de auto op deze brandstof rustiger reed en bovendien zuiniger.
En wat denk je ? Het hele ‘stotter-probleem’ was direkt over…
Nou weet ik natuurlijk niet of dit bij jou auto ook het geval zal zijn, maar ik zou je het zeker es willen aanraden (tip : probeer wel je tank zo leeg mogelijk te rijden).
(Nadeel : Excellium is ongeveer 8 eurocent p/l duurder)
En NEE, ik werk niet bij een Total tankstation o.i.d.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Dan zou je ook aan een smerig brandstoffilter gaan denken ...


Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Ja, ik weet ook niet of de stappenmotor alleen de zuurstoftoevoer regelt of óók de brandstoftoevoer ?
Ik maak uit de diverse ‘klachten’ op dat deze stappenmotor een zwakke schakel in het geheel is ?
Ben technisch net erg onderricht; is zo’n apparaatje eenvoudig te reinigen ? (demonteren evt ?)

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De stappenmotor regelt alleen de luchttoevoer voor het stationair lopen, dit signaal wordt naar de ecu gestuurd en die combineert dat weer met de brandstoftoevoer.
Beide slangen losmaken en inwendig schoonmaken met remmenreiniger en wat WD40 oid om te smeren.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!


Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
OK ! Bedankt voor de tip. Zal komend weekend es de kop onder de kap steken. Laat wel ff weten welk resultaat het oplevert :
Groetjes.
(PS. Had nog niet eerder op dit forum geschreven, maar ‘t is best leuk en ‘hartverwarmend’ hoe snel de reakties worden gegeven. TOP!












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
wim.van.nieff schreef:(PS. Had nog niet eerder op dit forum geschreven, maar ‘t is best leuk en ‘hartverwarmend’ hoe snel de reakties worden gegeven. TOP!
Huelemaal mee eens !!!!
Net zo’n warm gevoel als m’n dame me elke keer geeft dat ik haar bestuur