Weet iemand wat ongeveer het juiste stationair toerental moet zijn van een XM V6.24, ZPJ4-blok? Die van mij zit op 900-950 rpm, dat voelt wat laag aan.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Is goed, ik zit op 1000 RPM, en vind dit net iets te veel!
Hoe lager het stationair toerental, waarop hij mooi blijft lopen,de motor, hoe beter voor het verbruik.
Jammer dat bij de V6’en het stationair niet af te stellen valt.
Wat wordt er enthousiast gereageerd…al 1 antwoord…
Dank je Blooper.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
De stappenmotor stuurd het toerental aan, mijn 2.0l loopt stationair 500trp. Ik vond het echt niet slecht lopen Matthijs. Maar ik weet het verder ook niet, misschien een telefoontje naar Nard of Wil W!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Mijn TCT draait tegen de 1000 stationair, en dat klinkt goed.
Weet wel dat mijn 19TZI BX altijd 1500 draaide en dat was de correcte waarde werd er gezegd van XM heb ik verder geen idee.
greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
Weet wel dat mijn 19TZI BX altijd 1500 draaide en dat was de correcte waarde werd er gezegd van XM heb ik verder geen idee
Wie heeft je dat eerste wijsgemaakt? de verkoper zeker?
Een XM V6 hoort onder de 1000 toeren te draaien stationair. Die van mij zit rond de 800 a 900 volgens mij.
mijn v6 draait stationair (P of N) iets onder de 1000 en in de D 800 toeren.
De diesel draait keurig 800 toeren, met airco 750.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
De ambiance loopt tussen de 800 en 2000 toeren ops:, de Exclusive 0
, de VSX rond de 600 en de turbo iets onder de 1000…
Dat laatste lijkt me het meest gezond…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De mijne loopt stationair ook rond de 900 rpm, heb er geen problemen mee.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Even afstoffen…
Hij liep dus altijd stationair rond de 1000 rpm, maar sinds heel kort is ie nogal harder gaan lopen….
1250 bijna, toch 25% hoger dan 1000….maar eerder vandaag had ie ook periodes dat ie steeds stationair op 1500 rpm zat.
Hoe kan dit nou ineens?
Tevens heb ik de laatste tijd, wanneer ik in de 1e of 2e versnelling vaart minder en het koppelingspedaal indruk, dat het toerental opeens kortstondig 500-750 toeren omhoog schiet en direct daarna weer zakt. Heeft dit iets met het voorgaande te maken?























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ik ga uit van een vervuilde stappenmotor, deze is vrij simpel schoon te maken.
Dus voor nu even de goedkoopste oplossing, is het na de schoonmaak beurt nog niet opgelost dan zoeken we toch gewoon verder.
Luchtmasameter/bougiekabels/valselucht etc.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zoals eXpelliarmus aangaf:
check eerst de stappenmotor, deze regelt het stationair toerental. Maak het schoon met WD40 oid.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
eXpelliarMus schreef:Ik ga uit van een vervuilde stappenmotor, deze is vrij simpel schoon te maken.
Dus voor nu even de goedkoopste oplossing, is het na de schoonmaak beurt nog niet opgelost dan zoeken we toch gewoon verder.Luchtmasameter/bougiekabels/valselucht etc.
Ha Wes, lang niet gezien.
De stappenmotor, die kon je toch met remmenreiniger schoonmaken?
Bougiekabels denk ik ook wel eens aan, maar dan meer in het kader van een soms brandend motormanagementlampje…
En valse lucht las ik iets over in een ander topic, bij valse lucht naar je MAP-sensor kan je motor toch onregelmatig gaan lopen?
Citrophile schreef:Zoals eXpelliarmus aangaf:
check eerst de stappenmotor, deze regelt het stationair toerental. Maak het schoon met WD40 oid.
Is WD40 niet te vet om mee schoon te maken?























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Schoonmaken met remreiniger en om te smeren een druppie wd40 of motorolie op het hefeltje doen.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Je kunt eerst met remmenreiniger schoonmaken en daarna nog wat WD40 erin spuiten zodat er ook nog wat gesmeerd wordt.
Toen ik af en toe een brandend MMlampje had met de 24v, lag het probleem aan de achterste lambdasonde. De Lexia gaf dit telkens aan na het herhaaldelijk wissen van de tijdelijke storing. Een nieuwe (universele) lambdasonde deed wonderen.
Dus eerst uitlezen wat het probleem is, wissen en kijken of hetzelfde probleem terugkomt. Dit voorkomt dat je zomaar iets gaat vervangen.
Laatst heb ik mijn ACAV kleppen vervangen, ook de rubberen slangetjes besteld. Ik dacht dat de slangetjes op maat waren, maar ik kreeg een rol slang.
Na controle van overige slangetjes van de MAP sensor en benzindrukregelaar, bleken deze droogtescheurtjes te bevatten en meteen vervangen. Mijn motor pakt rustig en vloeiend op vergeleken met de oude slangetjes, toen was het onderin schokkerig.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!