2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Juiste stationair toerental V6.24?—> Nu te hoog!?
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 november 2008 09:56 PM
  [ # 16 ]

Voordat ik het vergeet te zeggen, met de lambdasonde storing wil het niet meteen zegen dat de lambdasonde de oorzaak was.

De lambdasensor is een terugkoppeling, dus als de waarde van de terugkoppeling teveel afwijkt van de ingangswaarde kan het probleem aan het begin van het systeem zittten.  Zoals b.v. slechte bougiekabels, bougies, lekkende uitlaatverbindingen(spruitstukken/delen). Zijn deze onderdelen uit te sluiten, dan is het de lambdasonde.

Nu zeg ik natuurlijk niet dat je ook een lambdasonde storing hebt, het is maar als voorbeeld.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 november 2008 09:58 PM
  [ # 17 ]

Interessant dit, Citrophile.

Toen ik onder deze V6.24 nog een rotte uitlaat had zitten, brandde dat MMlampje nog vaker. Sinds de nieuwe uitlaat is het een stuk minder geworden. Vanwege dit en de uitlaatwissel heb ik toen ook al eens de lambdasonde de revue laten passeren in gedachten, als mogelijke factor.

Maar een universele sonde is dus te gebruiken? Wat kost dat ongeveer, en kun je daar makkelijk bij qua zelf doen?

Dat onderin schokkerig zijn heb ik best wel regelmatig last van. Bij optrekken en vaart minderen. Soms zelfs zo dat ik hem bij vaart minderen niet kan laten uitrollen in de versnelling, maar veel eerder dan normaal nodig zou zijn het koppelingspedaal moet intrappen, om hem niet te laten schokken.

Wat zijn ACAV-kleppen eigenlijk? Doen die iets met luchtinlaat?  Surprisedops:

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 november 2008 10:05 PM
  [ # 18 ]

Bougiekabels zijn het zeker niet, daar kan de auto niet hoger stationair van gaan lopen. Stappenmotor klinkt logisch, valse lucht kan ook.

Kan je de computer niet eens uit (laten) lezen? Aangezien je ook vaak een brandend MM-lampje hebt gehad.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 november 2008 10:09 PM
  [ # 19 ]
knäckor schreef:

Bougiekabels zijn het zeker niet, daar kan de auto niet hoger stationair van gaan lopen. Stappenmotor klinkt logisch, valse lucht kan ook.

Ja ok, dat geloof ik, maar van slechte bougiekabels kan wél het verbrandingsproces minder goed gaan verlopen, waardoor dan toch het MMlampje kan gaan branden?

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 november 2008 10:09 PM
  [ # 20 ]

Ok dus mijn voorbeeld kan nog eens van pas komen Wink .

Mocht je lambdasensor aan vervanging toe zijn, dan is een universele sensor prima. “Origineel” is het van Bosch, die ik heb vervangen is van NGK. Het koste mij ongeveer 60 euro zo uit mijn hoofd, puur de sensor zelf.

Dit moet je wel op een brug uitvoeren, je komt er anders er niet bij. De 4 draden(2 meetgegvens en 2 verwarmingsdraden) van de sensor kun je doorknippen en doorverbinden met draden van de nieuwe sensor. De draden zijn te herkennen aan de kleur en het streepje.

Dat schokkerig rijgedrag is heel vervelend en kost best aardig wat brandstof Confused .

De ACAV (Admission á Caracteristique Acustique Variable) kleppen, zijn elektrokleppen (lijken op elektrokleppen hydractivekleppen) op het inlaatspruitsuk om de 3 kleppen te bedienen zodat er een variabel inlaatlengte ontstaat.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 november 2008 10:11 PM
  [ # 21 ]
Matthijs2006 schreef:

Ja ok, dat geloof ik, maar van slechte bougiekabels kan wél het verbrandingsproces minder goed gaan verlopen, waardoor dan toch het MMlampje kan gaan branden?

Dat lijkt me wel mogelijk.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 november 2008 10:11 PM
  [ # 22 ]

Het is goed mogelijk dat je meerdere storingen tegelijk heb. Los het ene probleem op en dan pas de ander.

P.s. een ZPJ4 motor heeft alles dubbel dus ook 2 lambdasensoren Laughing .
Check welke je dan moet hebben, mocht je dit willen vervangen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 november 2008 10:15 PM
  [ # 23 ]

Ik denk dat de stappenmotor schoonmaken nooit kwaad kan. Daar ga ik sowieso eens naar kijken.

En die slangen vervangen, tja dat zou ik zelf nooit kunnen. Misschien eerst maar een keer de boel uitlezen.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 november 2008 10:16 PM
  [ # 24 ]
Citrophile schreef:

Het is goed mogelijk dat je meerdere storingen tegelijk heb. Los het ene probleem op en dan pas de ander.

P.s. een ZPJ4 motor heeft alles dubbel dus ook 2 lambdasensoren Laughing .
Check welke je dan moet hebben, mocht je dit willen vervangen.

Maar waar zitten die dingen als je onder de auto staat en omhoog kijkt?

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 november 2008 10:17 PM
  [ # 25 ]
Matthijs2006 schreef:

Ik denk dat de stappenmotor schoonmaken nooit kwaad kan. Daar ga ik sowieso eens naar kijken.

En die slangen vervangen, tja dat zou ik zelf nooit kunnen. Misschien eerst maar een keer de boel uitlezen.

Een goed begin en bekijk het resultaat dan. Als de motor daarna wel weer normaal stationair loopt, dan kun je weer eventuele andere storingen gaan onderzoeken.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 november 2008 10:22 PM
  [ # 26 ]
Matthijs2006 schreef:
Citrophile schreef:

Het is goed mogelijk dat je meerdere storingen tegelijk heb. Los het ene probleem op en dan pas de ander.

P.s. een ZPJ4 motor heeft alles dubbel dus ook 2 lambdasensoren Laughing .
Check welke je dan moet hebben, mocht je dit willen vervangen.

Maar waar zitten die dingen als je onder de auto staat en omhoog kijkt?

Van de voorste cilinderbank (lambdasonde “maat A”) zit die ongeveer boven de carterpan in de voorpijp, achter de radiateur.
Van de achterste cilinderbank (lambdasonde “maat B”) zit die in de pijp gedeelte van de rechterkat.

Met een steeksleutel 21 kun je die (de)monteren, eventueel met een verlengstuk want die kunnen door de hitte muurvast zitten.

Op de foto zijn ze niet zichtbaar, maar de voorste zit voor en boven de aansluiting van de voorpijp en flexibel deel. De achterste lambdasensor zit bij de aansluiting van het uitlaatspruitstuk en de rechterkat.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 06 november 2008 12:03 AM
  [ # 27 ]
Citrophile schreef:

Op de foto zijn ze niet zichtbaar

klopt inderdaad zijn niet te zien Laughing  Laughing  Laughing


linkje werkt nie….....

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 06 november 2008 12:16 AM
  [ # 28 ]
Mark Nijenhuis schreef:
Citrophile schreef:

Op de foto zijn ze niet zichtbaar

klopt inderdaad zijn niet te zien Laughing  Laughing  Laughing


linkje werkt nie….....

oh wat gek, ik krijg het wel te zien. Dit was de bedoeling:
 

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 06 november 2008 01:06 AM
  [ # 29 ]

Ik heb een betere foto kunnen vinden waarop de lambdasensoren wel te zien zijn, ze zijn met pijlen aangegeven.
 

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 06 november 2008 09:52 AM
  [ # 30 ]
Citrophile schreef:

Ik heb een betere foto kunnen vinden waarop de lambdasensoren wel te zien zijn, ze zijn met pijlen aangegeven.
 

Plaatje werkt niet Smile

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook