probleem met stationair draaien, gas blijft hangen
xm_V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68

Gepost: 21 april 2008 12:56 AM

Hoi, ik heb een klein probleem met mijn citroen xm v6 van bj 91, het is een 12 klepper. Mijn probleem is dat mijn gas blijft hangen en ik weet niet waaraan dit juist ligt. Ik weet wel dat het niet aan de gaskabel ligt, dus deze kunnen jullie al uitsluiten. Wat de auto juist doet is eigenlijk, als ik dus gas geef, en mijn gas terug loslaat blijft de toeren hangen rond de 1500 a 2000 toeren, soms duurt het even en daalt deze terug tot aan 1000 toeren en soms niet, dan blijft deze bij 1500 toeren. Af en toe geeft het ook zelf gas bij bij stationair draaien, dus als ik stil sta gaan de toeren tot 2000 en daalt deze en gaat terug tot 1500 en daalt deze weer zonder dat ik de gas aanraak. Zou iemand mij kunnen zeggen waar dit aan zou kunnen liggen

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 21 april 2008 01:00 AM
  [ # 1 ]

Misschien, omdat ik dat ook gehad heb, wordt het door de cruise control veroorzaakt. Gaskabel van de CC staat te strak, of de buitenkabel hangt buiten het houdertje?

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5165

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 21 april 2008 01:09 AM
  [ # 2 ]

Ik had dezelfde symptonen en is verholpen door de motormanagement computer te vervangen. Als je er van iemand een kan lenen kan je kijken of dit de oorzaak is.

Uit mijn hoofd loopt er een dikke slang rechts midden bovenin het motorruim. Als je deze slang afknijpt daalt het stationaire toerental ook. Je hebt klemmen die daar mooi op passen. Dat is een Van de Laan oplossing voor hetzelfde kwaaltje.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 21 april 2008 01:13 AM
  [ # 3 ]

Die slang komt uit op een stappenmotor die het stationaire toerental regelt…... Die stappenmotor is het probleem, schoonmaken dmv remmenreiniger en daarna smeren met wd40 of vervangen door een goeie

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

xm_V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68

Gepost: 21 april 2008 01:46 AM
  [ # 4 ]

Hmm, ik zal al beginnen met dat wat jullie zeggen, alvast bedankt, maar ik was nog net iets vergeten. Als ik aan het rijden ben met eender welk versnelling, maakt niet uit, bijvoorbeeld met de derde versnelling met een snelheid van 50 a 60 en ik laat mijn gas los moet deze normaal gezien gewoon dalen omdat je geen gas geeft. Ik krijg stotteringen bij het dalen van de snelheid, dus als ik met de derde versnelling rij en ik laat mijn gas los daalt mijn snelheid wel wat normaal is maar de auto stottert ook, ik krijg schokken en als ik terug gas bij geef schokt deze weer in eerste instantie maar daarna gaat het weer vlot, alleen dus als ik mijn gas loslaat daalt de snelheid een beetje en begint daarna te schokken. Zou dit ook daaraan kunne liggen of ligt dit aan iets anders???

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 22 oktober 2008 08:04 PM
  [ # 5 ]

hmmm je laatst omschreven (stotter) probleem komt bij mijn dame ook af en toe voor. Ik heb meer het idee dat de computer dan niet goed weet of hij nou in de 4e versnelling moet blijven of terug moet schakelen naar de 3e, met als gevolg een stotende auto. Dit duurt maar héél erg kort en het komt ook niet altijd voor.

Ben benieuwd wat de “geleerden” hiervan denken…......

Profiel  

wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 05 november 2008 09:18 PM
  [ # 6 ]

Hallo,

Weet niet of ik je hiermee behulpzaam kan zijn, maar toch…

Ben in bezit van een 3.0 V6 Excl. automaat die eigenlijk dezelfde ‘mankementen’ vertoont. Nu stond ik laatst bij een (Total-) tankstation, en hoe ik het had weet ik niet (stond waarschijnlijk weer es dromerig naar m’n dame te staren), maar per ongeluk had ik de slang van een nieuw soort brandstof, Excellium (ook oktaangehalte 95) te pakken.
Bij het afrekenen gaf de verkoper me wat foldermateriaal mee én de garantie dat ik gelijk kon merken dat de auto op deze brandstof rustiger reed en bovendien zuiniger.

En wat denk je ? Het hele ‘stotter-probleem’ was direkt over…

Nou weet ik natuurlijk niet of dit bij jou auto ook het geval zal zijn, maar ik zou je het zeker es willen aanraden (tip : probeer wel je tank zo leeg mogelijk te rijden).

(Nadeel : Excellium is ongeveer 8 eurocent p/l duurder)

En NEE, ik werk niet bij een Total tankstation o.i.d.  Razz

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 05 november 2008 09:55 PM
  [ # 7 ]

Dan zou je ook aan een smerig brandstoffilter gaan denken ...

Profiel  

wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 november 2008 10:33 PM
  [ # 8 ]

Ja, ik weet ook niet of de stappenmotor alleen de zuurstoftoevoer regelt of óók de brandstoftoevoer ?
Ik maak uit de diverse ‘klachten’ op dat deze stappenmotor een zwakke schakel in het geheel is ?
Ben technisch net erg onderricht; is zo’n apparaatje eenvoudig te reinigen ? (demonteren evt ?)

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1649

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 november 2008 10:42 PM
  [ # 9 ]

De stappenmotor regelt alleen de luchttoevoer voor het stationair lopen, dit signaal wordt naar de ecu gestuurd en die combineert dat weer met de brandstoftoevoer.

Beide slangen losmaken en inwendig schoonmaken met remmenreiniger en wat WD40 oid om te smeren.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  

wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 november 2008 10:48 PM
  [ # 10 ]

OK ! Bedankt voor de tip. Zal komend weekend es de kop onder de kap steken. Laat wel ff weten welk resultaat het oplevert Confused:

Groetjes.

(PS. Had nog niet eerder op dit forum geschreven, maar ‘t is best leuk en ‘hartverwarmend’ hoe snel de reakties worden gegeven. TOP! Razz

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 05 november 2008 11:56 PM
  [ # 11 ]
wim.van.nieff schreef:

(PS. Had nog niet eerder op dit forum geschreven, maar ‘t is best leuk en ‘hartverwarmend’ hoe snel de reakties worden gegeven. TOP! Razz

Huelemaal mee eens !!!!
Net zo’n warm gevoel als m’n dame me elke keer geeft dat ik haar bestuur Laughing  Laughing

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook