4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Koukleumen in de file?
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 03 november 2008 12:46 AM
  [ # 46 ]

Kan zijn, maar ik heb daar nog nooit van gehoord..
(Hoe weet de airco dat het vriest ??)

Dan slaat dit advies nergens op Confused:

Ontwaseming
Het klinkt misschien een beetje raar, maar ook bij temperaturen onder 0°C is het verstandig de airco te gebruiken. Zoals hierboven reeds vermeld wordt de lucht door de airco ontvochtigd. Hierdoor zullen de ramen eerder vrij zijn van condens. Stel de temperatuur aan zoals gebruikelijk. Richt vervolgens de luchtstroom naar de voorruit en zet de aanjager op de maximale snelheid. Als u een automatische airco heeft gebeurt dit vaak automatisch door de, aan de linkerkant afgebeelde, ontwasemings-schakelaar in te drukken

 

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 03 november 2008 01:45 AM
  [ # 47 ]
ambijajance schreef:

Kan zijn, maar ik heb daar nog nooit van gehoord..
(Hoe weet de airco dat het vriest ??)

Dan slaat dit advies nergens op Confused:

Ontwaseming
Het klinkt misschien een beetje raar, maar ook bij temperaturen onder 0°C is het verstandig de airco te gebruiken. Zoals hierboven reeds vermeld wordt de lucht door de airco ontvochtigd. Hierdoor zullen de ramen eerder vrij zijn van condens. Stel de temperatuur aan zoals gebruikelijk. Richt vervolgens de luchtstroom naar de voorruit en zet de aanjager op de maximale snelheid. Als u een automatische airco heeft gebeurt dit vaak automatisch door de, aan de linkerkant afgebeelde, ontwasemings-schakelaar in te drukken

 


Normaalgezien is de airco compressor altijd actief, of beter stand by.
Want ofwel koelt hij , of hij zorgt voor droge lucht, wat dus de ontwaseming als doel heeft.
De “gekoelde” en dus droge lucht wordt nadien gemengd met warme lucht om zo de goede temperatuur te verkrijgen.

Conclusie, de airco dient niet alleen om het interier koud te krijgen.
Maar dient om droge lucht te creeren.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 05 november 2008 02:40 AM
  [ # 48 ]

Test het maar eens als het weer gaat vriezen en je met vochtige kleding in de auto gaat zitten….
compressor is tegen bevriezen beveiligd, en zal dus niet aanslaan.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 05 november 2008 09:34 AM
  [ # 49 ]
daaristieweer,wiedurft schreef:

Test het maar eens als het weer gaat vriezen en je met vochtige kleding in de auto gaat zitten….
compressor is tegen bevriezen beveiligd, en zal dus niet aanslaan.

Dat de VERDAMPER tegen bevriezen beveiligd is betekent nog niet dat je airco het niet doet als het buiten vriest…  Wink Die airco doet het echt gewoon hoor. Alleen als ie zo hard werkt dat je ijsvorming krijgt bij de verdamper (dus ín de auto) dan schakelt je airco even uit. Tot ie weer iets warmer is, en dan schakelt ie weer gewoon in, ook al is het -15 buiten!

Gr Martijn

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 06 november 2008 02:44 AM
  [ # 50 ]

dus je stapt in bij zeg -10, en dan.
Binnen word het niet snel warm, efficiente diesel he. Airco staat dus geen warmte af,dus….
Hij doet het niet bij mijn C4, ook niet in een andere auto (Ford Focus)
en andere auto’s.
Prima, evengoed succes….

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 06 november 2008 03:11 AM
  [ # 51 ]
daaristieweer,wiedurft schreef:

dus je stapt in bij zeg -10, en dan.
Binnen word het niet snel warm, efficiente diesel he. Airco staat dus geen warmte af,dus….
Hij doet het niet bij mijn C4, ook niet in een andere auto (Ford Focus)
en andere auto’s.
Prima, evengoed succes….

Sorry, wat is er efficient aan een diesel die niet warm word ? Lijkt mij het toppunt van inefficient gedrag. En een airco maakt, als ik me niet vergis, alleen de lucht droog die door de kachel warmgemaakt word. Als je kachel niet warm wordt, zegt dat niets over het wel of niet werken van je airco.

Toch ??

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 06 november 2008 11:51 AM
  [ # 52 ]
ambijajance schreef:
daaristieweer,wiedurft schreef:

dus je stapt in bij zeg -10, en dan.
Binnen word het niet snel warm, efficiente diesel he. Airco staat dus geen warmte af,dus….
Hij doet het niet bij mijn C4, ook niet in een andere auto (Ford Focus)
en andere auto’s.
Prima, evengoed succes….

Sorry, wat is er efficient aan een diesel die niet warm word ? Lijkt mij het toppunt van inefficient gedrag. En een airco maakt, als ik me niet vergis, alleen de lucht droog die door de kachel warmgemaakt word. Als je kachel niet warm wordt, zegt dat niets over het wel of niet werken van je airco.

Toch ??


Idd zo werkt het.
Airco zorgt voor droge lucht=koude lucht
en nadien wordt mengt men deze lucht me warme kachellucht.
Zo simpel is het.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 08 november 2008 05:03 AM
  [ # 53 ]

prima joh….

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 08 november 2008 05:05 AM
  [ # 54 ]

en hoe maakt een airco de lucht droog…..
Dream on y alll!

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 08 november 2008 12:52 PM
  [ # 55 ]
daaristieweer,wiedurft schreef:

en hoe maakt een airco de lucht droog…..
Dream on y alll!

Door het water dus de vochtigheid er uit te halen, van waar denk je mss dat het water dat onder uit je wagen loopt komt?

Dit is de condensatie van de condensator.

Trouwens hoe komt het dat je ruiten bedampen zonder airco?
Juist, omdat de lucht te vochtig is.

En hoe komt het dat de ruiten niet bedampen met de airco aan?
Juist, omdat de airco de vochtigheid uit de lucht neemt, en zo droge lucht het interieur instuurt. En deze droge lucht laat de ramen niet bedampen.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 11 december 2008 01:25 AM
  [ # 56 ]

en als het vriest, wat word water dan….... juist.
Natuurkunde, ervaring en google….
Je kan niet van vloeistof naar gas naar vloeistof in het systeem als het buiten te koud is…... dan zou je verdamper een ijsblok worden…... dus schakelt het systeem zich uit, zelfbescherming…....

Maar evengoed, succes…..

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 11 december 2008 01:58 AM
  [ # 57 ]
daaristieweer,wiedurft schreef:

en als het vriest, wat word water dan….... juist.
Natuurkunde, ervaring en google….
Je kan niet van vloeistof naar gas naar vloeistof in het systeem als het buiten te koud is…... dan zou je verdamper een ijsblok worden…... dus schakelt het systeem zich uit, zelfbescherming…....

Maar evengoed, succes…..

Ha, daaristieweer !!
Ik durf niet meer .... Sad

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 11 december 2008 12:04 PM
  [ # 58 ]
ambijajance schreef:
daaristieweer,wiedurft schreef:

en als het vriest, wat word water dan….... juist.
Natuurkunde, ervaring en google….
Je kan niet van vloeistof naar gas naar vloeistof in het systeem als het buiten te koud is…... dan zou je verdamper een ijsblok worden…... dus schakelt het systeem zich uit, zelfbescherming…....

Maar evengoed, succes…..

Ha, daaristieweer !!
Ik durf niet meer .... Sad

Hij heeft zijn naam niet gestolen.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 11 december 2008 12:07 PM
  [ # 59 ]

ik heb het gisteren even getest
het was 1graad boven 0.

Rijden met airco op automatisch, geen probleem.
Manueel, en alle instellingen behouden met a/c uit, en ik kreeg bedamping.
Weer op auto en bedamping ging weg.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
TR6fan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-03-2008

Gepost: 24 januari 2009 10:12 AM
  [ # 60 ]

Re: Koukleumen in de file?

markil schreef:

De laatste dagen had ik al het idee dat de kachel in casu de climate control wat raar werkte. Ik wist niet precies wat; tot vanochtend. De verwarming werkt goed als ik rij. Om precies te zijn boven de 20km. Rij ik langzamer of sta ik stil, verwijnt de warme lucht en wordt er koele/koude lucht naar binnen geblazen. Ook als ik om 28 graden vraag, wordt de lucht warm boven de 20km. Sta ik stil dan wordt de lucht weer koud.
sleep

Bijzonder lastig ook als je snel de voorruit niet alleen wil ontwasemen, maar ook ontdooien.

Mijn vraag is of ik de enige ben met dit verschijnsel of zijn er meer lotgenoten? En voor degene die het echt niet weten, wordt het testen.

Ik heb hier ook last van. Gelukkig sta ik niet dermate vaak in een file dat het me stoort. Ik rij ook op gas, is het wellicht alleen een probleem bij LPG rijders?

Citroën C4 Grand Picasso 1.8 LB LPG

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook