Hoi luitjes,
Hopelijk zijn er nog mede-forummers die met deze temperaturen hun hoofd koel kunnen houden en een antwoord weten op mijn probleem. Plotsklaps is mijn aanjager er mee opgehouden, op alle standen doet hij niets meer. Ook de knopjes van recirculatie en voorruitontwaseming doen niet meer. kortom alles dat met verwarming en blazen te maken heeft is defect. De zekering F2 is niet stuk, daar de andere functie’s die hieronder zitten nog wel doen. Iemand een helder idee?
koolborstels.
Lijkt me niet omdat de lampjes die bij de knopjes horen ook niet doen. ook hoor je de kleppen niet schakelen van de circulatie.
Er zit een weerstand onder je dashboard op een koelplaat, misschien is die overleden. Verder zit er rechts naast de middenconsole nog een relay. Die zou ook nog kapot kunnen zijn. Echter, ik zou beginnen met alle bekabeling eens langs te lopen en de massa’s te checken.
Animal triste post coitum
als die transistor op koelplaat achter je handschoenenvak stuk is doet de aanjager het alleen nog op de hoogste stand.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Hij doet het ook in de snelste stand niet, ik denk zelf aan een of andere modulator maar kan niet verklaren waarom er meer dingetjes in de middenconsôle niet doen.
Dat relais kan voor veel ellende zorgen, maar dan moet de rest van de functies in de middenconsole nog wel werken.
Ik heb zelf ooit ook dergelijke problemen gehad, toen heb ik de platine waar alle zekeringen en relais opzitten, helemaal doorgesoldeerd.
Da’s geen fijn werkje, want het zijn 2 prints op elkaar.
Neem dus een forse bout (ik had aan een Weller 80 watt station amper genoeg) en voeg voldoende soldeertin toe.
Goed laten vloeien, dan pakt de print daaronder ook wel mee.
PS gebruik loodhoudende tinsoldeer!
Kijk toch ook maar even naar dat relais, vaak is de middelste pen daarvan ingebrand/gesmolten door vonkvorming of een te grote stroom.
Dat kan komen door een defecte regelaar (de transistorunit achter het dashboardkastje), een vastgelopen kachelmotor (speling op de lagers waardoor de blower tegen het huis vastloopt) of een te grote overgangsweerstand in de stekker naar het relais toe.
Als je dan toch de boel losgooit, kijk dan ook gelijk naar alle stekerverbindingen rechts van de pook, schoonmaken/inspuiten met WD40 oid.
E.e.a. geldt overigens voor de S2 CX.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
KT88 schreef:Dat relais kan voor veel ellende zorgen, maar dan moet de rest van de functies in de middenconsole nog wel werken.
Ik heb zelf ooit ook dergelijke problemen gehad, toen heb ik de platine waar alle zekeringen en relais opzitten, helemaal doorgesoldeerd.
Welk relais en welke platine heb je het nu over en waar zitten ze bij de serie 2
Gevonden, het euvel was een slechte stekerverbinding onderin de middenconsole. Die met de dikke gele kabels.
Dan ben ik mooi te laat….....
Voor eventuele toekomstige problemen:
Het kachel-relais zit dwars voorop het kachelhuis met een parkertje vast, kanniemisse.
Het zekeringen/relaisprintje is tevens de zekeringenhouder, dus die hele unit moet eruit, plastic onderbak los, kabels losmaken (en merken, sommige zijn gekleurd maar andere niet).
Fijne dradenbende daar he?
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Hoi luitjes,
Ik heb hetzelfde probleem, echter type 1.
-Aanjager doet ineens niks meer (geen enkele stand)
-Temperatuurregeling ook niet (ik hoor het motortje niet meer brommen bij wijzigen van temperatuurhandel)
Reeds gekontroleerd;
-stekkers die ik onder de motorkap kon vinden bij het kachelhuis zitten vast
-stekkers die ik vond in de middenconsole voor de versnellingspook (onder het opbergvakje) zitten ook goed.
Wat is waarschijnlijker, een kapot relais o.i.d. daar in het middenconsole of zou de aanjager zelf kaduuk zijn?
Groetjes Rob

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Misschien een open deur maar het zou natuurlijk ook gewoon een zekering kunnen zijn. Dat was het bij mij tenminste.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Bij mij piept de aanjager soms wat: niet continue en niet in elke stand.
Dus ik denk een lagertje ofzo, eenvoudig uit te wisselen?
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik geloof, dat er niet veel meer opzit, dan er flink wat vet in te proppen. Maar zeker weten doe ik dat niet. Ik had daar ook last van bij mijn auto en mijn lief heeft daar toen geloof ik, bij gebrek aan betere oplossing, alleen vet in geplempt.