Ik heb gisteren een gaaf subframe onder een slopert gehaald met het idee deze onder een andere auto te gaan prutsen.
Ik heb dit eerder gedaan (dat slopen dus) maar bij dit frame viel me iets op: nadat ik het voorste deel had weggehaald en ik enkel nog het achterdeel met de twee longerons (langsliggers) over had zag ik dat deze twee liggers behoorlijk schuin naar elkaar toe lopen. Of liever: een is er recht en de andere loopt scheef. Dit is me nog nooit eerder opgevallen. Heeft dit te maken met de ronde torsiestang achter (is dit uberhaupt een torsie stang)
Het gehele frame is nog wel vlak, maw: ik kan het vlak op de grond leggen zonder dat een van de longerons omhoog steekt.
Groet Niels
Re: subframe transplant
voorlopigniels schreef:Heeft dit te maken met de ronde torsiestang achter (is dit uberhaupt een torsie stang)
Je bedoelt de buis die van links naar rechts loop achter? Nee dat is geen torsie stang. Het is het achterste subframe. De longuerons verbinden dit met het voorste subframe (“juk”)
De subrames zorgen ervoor dat de wielophangingen nauwkeurig gedefinieerde wielgeleiding kunnen waarborgen in camber en toe.
Terwijl de longuerons de subframes tov elkaar positioneren. Als bonus zijn ze naar voor en achter doorgetrokken als crashzone.
Volgens mij hoor je de combinatie van subframes en longuerons in een groot juk vast te houden omdat de vormstijfheid zonder carosserie te wensen overlaat; ze zakken in door hun eigen gewicht. Hierbij loop je het risico dat er dunne plaatdelen uitknikken.
Dus ik vraag met af wat voor conclusies je kunt trekken uit de vorm (rechtheid) van individuele delen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Beste Eviltwin,
Dank voor je uitgebreide reactie. Als je de carrosserie van de auto aftilt en daarbij het subframe op de grond laat staan blijft het geheel van voor- achterdeel en longerons netjes staan. Het zakt dus niet in zoals je aangeeft. Het is wel handig als het blok er al uit is, het gewicht van het blok drukt het subframe aan de voorzijde naar beneden. Al met al blijft er dan een redelijk stevige maar wat zwabberige constructie staan.
groet Niels
zelfs met blok erin houden ze t nog wel, moet je alleen niet teveel mee morrelen dan .... of ondersteunen.
om wat voor subframe gaat het?
CX GTi Turbo 2 - All Black