1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

BREAK: Rare dingen in de achterklep
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 november 2008 01:00 AM

Als ik bij mijn Break (type 2) de lampen aan heb en de achterklep staat open, dan gaat het waarschuwingslampje dat ik mijn mistachterlicht aan heb branden. De mistachterlichten blijven wel gewoon uit.
Het maakt niet uit of de motor loopt, of uit staat, en of de sleutel op contact staat of niet. Bij motor uit schakelt ze wel vanzelf over op stadslicht.
Hoort dit zo, bij gebrek aan een waarschuwing op het matrixdisplay, of zit er ergens een storing in mijn elektrische systeem?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4871

- Xsara Scootertje.
Gepost: 07 november 2008 04:32 PM
  [ # 1 ]

Bijna 100% zeker dat je een kabelbreuk hebt in het stukje harmonikaruber dat je kunt zien als je de klep open hebt staan aan de rechter kant, daar loopt alle elektra doorheen.
Je kunt het rubber voorzichtig los halen dan komt de kabelboom van zelf in zicht, door het hard worden van de kabels aldaar en het open en dicht doen breekt uiteindelijk daar de kabelboom en krijg je idd rare dingen.

Als dat het niet is, kijken we wel weer verder.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 17 november 2008 07:30 PM
  [ # 2 ]

Kan ik het beste het harmonica rubber aan de klep zijde los maken of aan de andere kant?

Nu doet ie ook al raar met klep dicht. Misschien ook de sensor voor klep open/dicht controleren, waar zit die?

Kan één van de rare dingen zijn dat de achterruitverwarming het niet meer doet? Het lampje in het knopje op het dash brandt ook niet meer.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 17 november 2008 07:42 PM
  [ # 3 ]

Ze doet nog gekker:
Met motor aan, doet de kofferbakverlichting het niet, motor uit wel.
Kofferbak verlichting gaat pas aan als de klep 3/4 open is, hoort dat zo, of moet die aan gaan meteen bij openen klep?
Een beetje wiebelen aan de klep laat de kofferbakverlichting knipperen.

Knipperlicht rechtsvoor geeft wat weinig licht, maar dat zal wel niets met de achterklep te maken hebben.

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 17 november 2008 08:02 PM
  [ # 4 ]

Sensor klep open / klep dicht zit verwerkt de sluiting/vergrendeling onder in de achterbalk.

Bij wiebelen kofferklep knipperende verlichtig, lijkt dus wel degelijk zoals eXpelliarMus al aangaf op een kabelbreuk. remedi meten, loshalen en vervangen.

Dat het knipperlicht rechtsvoor weinig licht geef kan een massa probleempje zijn, een oud lampje of een slechter wordende reflector.
(mijn linker stadslicht is ook minder fel dan mijn rechter, moet nog ff keer een ander lampje proberen)

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xsara Scootertje.
Gepost: 17 november 2008 09:23 PM
  [ # 5 ]
Mark Nijenhuis schreef:

Sensor klep open / klep dicht zit verwerkt de sluiting/vergrendeling onder in de achterbalk.

Bij de XM Break zit dat niet bij het vergrendeloog, ik heb geen idee waar ie wel zit bij de Break!? Bij mij was de kabelboom die door het rubber heen loopt volledig gebroken, had toen geen achterverlichting, achteruitrijverlichting, achterruitverwarming meer. Gek genoeg nog wel mistlampen en kentekenverlichting.

Ik heb het rubber aan de kant van de auto los gehaald. Wink

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 17 november 2008 10:54 PM
  [ # 6 ]
Mark Nijenhuis schreef:

Dat het knipperlicht rechtsvoor weinig licht geef kan een massa probleempje zijn, een oud lampje of een slechter wordende reflector.

Dacht ook al aan massa-probleempje, of eigenlijk dacht de garage er aan, bij de veiligheidscheck van afgelopen zaterdag. Zelf zie ik mijn knipperlichten eigenlijk nooit, was me dus ook nog niet opgevallen. Waar zit het knipperlicht aan massa?

eXpelliarMus schreef:
Mark Nijenhuis schreef:

Bij de XM Break zit dat niet bij het vergrendeloog, ik heb geen idee waar ie wel zit bij de Break!? Bij mij was de kabelboom die door het rubber heen loopt volledig gebroken, had toen geen achterverlichting, achteruitrijverlichting, achterruitverwarming meer. Gek genoeg nog wel mistlampen en kentekenverlichting.

@ eXpelliarMus, Gaat bij jou de verlichting aan zodra de klep al een beetje open is , of ook als die pas vrij ver open is? Zou er in de klep een mechaniekje zitten dat de kanteling van de klep meet, en zo open/dicht schakelt?
Zit in het linker harmonikarubber (alleen maar) de leiding voor de ruitensproeier? Of ook de draden voor mistlampen en kentekenverlichting?

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 17 november 2008 11:01 PM
  [ # 7 ]
Brian schreef:
Mark Nijenhuis schreef:

Dacht ook al aan massa-probleempje, of eigenlijk dacht de garage er aan, bij de veiligheidscheck van afgelopen zaterdag. Zelf zie ik mijn knipperlichten eigenlijk nooit, was me dus ook nog niet opgevallen. Waar zit het knipperlicht aan massa?

Aan het schutbord links of rechts, heb het nooit uitgemeten maar meteen beide kanten aangepakt.

Klemmenblok eraf, kabels gestript, oogjes eraangeknepen vertint en met een kartelring + zelfborgende moer op het M6 boutje vastgezet daarna flink met zuurvrije vaseline ingespoten.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 17 november 2008 11:23 PM
  [ # 8 ]
Mark Nijenhuis schreef:
Brian schreef:
Mark Nijenhuis schreef:

Aan het schutbord links of rechts, heb het nooit uitgemeten maar meteen beide kanten aangepakt.

Op het schutbord zit dus aan beide zijden een massapunt en 1 daarvan moet ik dus hebben, waar op het schutbord precies? Ik ben nog niet zo heel erg thuis onder de motorkap van de XM.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 17 november 2008 11:26 PM
  [ # 9 ]
eXpelliarMus schreef:

Ik nu ook en als ik er aan frunnik, doet alles het opeens weer, en dan weer niet en dan weer wel enz. Het lijkt alsof de breuk aan het begin (vanuit de auto gezien) van het rubber zit.
Ik weet nu dus waar het zit, maar hoe kom ik er bij? Het zit allemaal behoorlijk ingepakt in het rubber en kabelboomtape.

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten

- Xsara Scootertje.
Gepost: 17 november 2008 11:50 PM
  [ # 10 ]
Brian schreef:
eXpelliarMus schreef:

Ik nu ook en als ik er aan frunnik, doet alles het opeens weer, en dan weer niet en dan weer wel enz. Het lijkt alsof de breuk aan het begin (vanuit de auto gezien) van het rubber zit.
Ik weet nu dus waar het zit, maar hoe kom ik er bij? Het zit allemaal behoorlijk ingepakt in het rubber en kabelboomtape.

Voorzichtig los halen met een klein schaartje en naderhand weer aftepen.

Brian schreef:

@ eXpelliarMus, Gaat bij jou de verlichting aan zodra de klep al een beetje open is , of ook als die pas vrij ver open is? Zou er in de klep een mechaniekje zitten dat de kanteling van de klep meet, en zo open/dicht schakelt?

Nee, ik moet hem zeker tot de helft optillen voor dat de lampjes gaan branden, dat kantelmechaniekje daar ga ik ook van uit, alleen waar ie zit . huh

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 18 november 2008 01:25 AM
  [ # 11 ]
Brian schreef:

Op het schutbord zit dus aan beide zijden een massapunt en 1 daarvan moet ik dus hebben, waar op het schutbord precies? Ik ben nog niet zo heel erg thuis onder de motorkap van de XM.

links net voor de computerbak, (die heb ik er wel uitgehaald, beetje meer werkruimte) en aan de andere zijde op de zelfde lijn als die aan de computerbak zijde.

Tip, pak gelijk alle massapunten, stekkerblokkie deraf, alle draadjes nieuw oogje aan, vertinnen en weer vastzetten op het M6 draadeindje.
Ongeveer 20 minuten werk per kant.

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 18 november 2008 11:14 AM
  [ # 12 ]

Euhm gaan er niet dingen door elkaar?

We hebben het over een storing in de achter de achterklep, over een plaatsing van een massablok, over een massablok welk onder de motorkap zou zitten en over de schakellaar voor het licht in de kofferbak.

Als de storing puur optreed tijdens opendoen van de klep en als je over bijvoorbeeld veerkeersdrempel rijd, is het een kwaal die meer voorkomt en idd een breuk ergens in een kabelboom.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 18 november 2008 11:50 AM
  [ # 13 ]
GoodOldDiesel schreef:

Ja

We hebben het ... over een plaatsing van een massablok, over een massablok welk onder de motorkap zou zitten

Heeft niets met de rest temaken en is voorlopig (tot ik er a.s. zondag aan begin) duidelijk.

We hebben het over een storing in ... de achterklep ... en over de schakellaar voor het licht in de kofferbak.

Zouden met elkaar te maken kunnen hebben, want het licht in de kofferbak doet het alleen als ik mijn koplampen uit heb, en dat lijkt weer met de gare kabelboom te maken te hebben.

Als de storing puur optreed tijdens opendoen van de klep en als je over bijvoorbeeld veerkeersdrempel rijd, is het een kwaal die meer voorkomt en idd een breuk ergens in een kabelboom.

Zondag eerst maar eens de kabelboom gaan inspecteren.

eXpelliarMus schreef:

Voorzichtig los halen met een klein schaartje en naderhand weer aftepen.

Wat voor tape kan ik het best gebruiken, en waar kan ik dat kopen?

Gisteravond deed op een gegeven moment helemaal niets in de klep het meer, ook de kentekenplaatverlichting niet. Net zo lang blijven frunniken en klep open-dicht gedaan tot bijna alles het weer deed, alleen de achterruitverwarming blijft weigeren iets te doen. Tot zondag de klep dus maar dicht houden, zodat de kabelboom lekker blijft zitten zoals die nu zit.

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 18 november 2008 01:32 PM
  [ # 14 ]
GoodOldDiesel schreef:

Als je de moeite neemt om het topic door te lezen GoodOldDiesel zie je dat ik antwoord op de vraag die gesteld wordt…....of ben ik nou gek Rolling Eyes

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 18 november 2008 01:51 PM
  [ # 15 ]
Mark Nijenhuis schreef:
GoodOldDiesel schreef:

Als je de moeite neemt om het topic door te lezen GoodOldDiesel zie je dat ik antwoord op de vraag die gesteld wordt…....of ben ik nou gek Rolling Eyes

Nee, en bedankt voor je antwoord op de vraag die ik er ten onrechte bij gesleept heb.

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook