2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

BREAK: Rare dingen in de achterklep
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 november 2008 02:04 PM
  [ # 16 ]
eXpelliarMus schreef:

Bij mij was de kabelboom die door het rubber heen loopt volledig gebroken, had toen geen achterverlichting, achteruitrijverlichting, achterruitverwarming meer. Gek genoeg nog wel mistlampen en kentekenverlichting.

Hoe heb je de boel weer aan elkaar geknoopt? Het lijkt me dat stekkertjes er aan zetten en daar het rubber overheen schuiven niet echt een optie is, omdat je dan de flexibiliteit kwijt bent. En volgens mij heeft de kabelboom ook niet zoveel reserve lengte dat ik hem een stukje door kan schuiven.
Ik zit te denken aan een stukje er tussen te zetten en de stekkertjes dan in de klep en in het frame te schuiven. Heeft dat kans van slagen?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4871

- Xsara Scootertje.
Gepost: 18 november 2008 02:47 PM
  [ # 17 ]

Het probleem in mijn achterklep speelde al bij de vorige eigenaar, Toen ik de XM kocht heb ik er niet zo op gelet wat er allemaal speelde aan problemen in de achterklep, tot dat ie niet meer sloot, heb dat toen gefixt,(de hele geschrijving staat in de tip lijst boven aan in het XM hooftstuk) toen bleek dat ik geen achterverlichting meer had als de kep dicht was maar als ie open stond wel, heb de XM naar de garage gebracht (niet wetende wat ik nu wel weet, dat het meestal een kabelbreuk is, juist daar onder dat rubber) en die hebben het toen gerepareerd door middel van een doorverbinding van de linkerlicht unit naar de rechter unit te leggen en alles werkte weer, maar ze hebben toen dus niks aan die kabelbreuk gedaan, misschien wisten zij toen ook niet dat die kabelbreuk daar zat!?

Ik heb samen met Lucas Unger uit eindelijk de kabelbreuk kunnen fixen provisories wel is waar, (Moet nog wel een paar goede draden trekken) door de draden een stukje bloot te trekken en er stukje tussen te zetten wat je samen knijpt en zo weer een verbinding maakt dat het weer werkt, daarna rolje er voorzichtig een stukje tape omheen, hoe die tape precies heet weet ik niet, (Hobbytape?) bij de autoonderdelen/elektronika winkels hebben ze het ook wel.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 november 2008 02:55 PM
  [ # 18 ]

Inderdaad moet je hier de verharde en evt. gebroken kabels zover mogelijk uit de auto trekken en dan een vers stuk ertussen solderen. Zodanig dat als je de boel weer op de plek hebt, je een vers stuk kabel hebt wat weer een paar jaar tegen het scharnieren van het kofferdeksel kan. Vrij eenvoudige klus en bekend XM-probleempje….....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 18 november 2008 03:38 PM
  [ # 19 ]
Mark Nijenhuis schreef:
GoodOldDiesel schreef:

Euhm gaan er niet dingen door elkaar?

Als je de moeite neemt om het topic door te lezen GoodOldDiesel zie je dat ik antwoord op de vraag die gesteld wordt…....of ben ik nou gek Rolling Eyes

Ik heb het juist goed doorgelezen en daarom viel mij het ook op
Het word zeer verwarrend zoals ik voorzichtig aan probeer te geven. Er komt op een gegeven moment een antwoord voorbij over de plaats van het massablok onder de motorkap. Dit terwijl wij het over de achterkant hebben…

Dit terzijde trouwens

Je moet idd een kabelboom zover mogelijk proberen te vernieuwen. Probeer extra stekkers, kabelschoentjes of andere verbindings perikellen te vermijden. Solderen is verre het beste en dan met een stukje krimpkous. Overigens trapgewijs solderen zodat je niet alle verbindingspunten naast elkaar hebt liggen. Anders krijg je een dikke prop en past het straks niet meer.
Bezuinig niet op draad en koop allemaal verschillende kleuren. Dat maakt het uitzoeken een stuk makkelijker.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 november 2008 05:41 PM
  [ # 20 ]
GoodOldDiesel schreef:

Je moet idd een kabelboom zover mogelijk proberen te vernieuwen. Probeer extra stekkers, kabelschoentjes of andere verbindings perikellen te vermijden. Solderen is verre het beste en dan met een stukje krimpkous. Overigens trapgewijs solderen zodat je niet alle verbindingspunten naast elkaar hebt liggen. Anders krijg je een dikke prop en past het straks niet meer.
Bezuinig niet op draad en koop allemaal verschillende kleuren. Dat maakt het uitzoeken een stuk makkelijker.

Bedankt voor de tips.
Krimpkous en draad in diverse kleuren zijn zeker het best te halen bij een elektronicazaak?

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xsara Scootertje.
Gepost: 18 november 2008 07:22 PM
  [ # 21 ]

Yeb, tape ook. Wink

Maak er ook foto’s van + uitleg, dan kan het misschien in de tip lijst.  Cool

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 18 november 2008 07:28 PM
  [ # 22 ]

Ik ga mijn best doen. Donderdagmiddag vrij genomen.
Maar het zal al een uitdaging worden zonder verslaglegging: een beetje solderen bij garage ‘t Stoepje, in de regen en dat voor de eerste keer

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 18 november 2008 09:17 PM
  [ # 23 ]

Oh ja natuurlijk ook tape om de boom opnieuw in te tapen.

Ps mocht je de kans zien om de oude kabelboom wel van zijn tape te ontdoen, dan kan je de nieuwe draad eerst even vast solderen aan de oude. Vervolgens de oude voorzichtig eruit trekken.

Zo trek je stuk voor stuk de nieuwe draden naar hun plaats.

Overigens draad doorknippen, krimpkousje erom dan strippen

Solderen doe je bij voorkeur met vers gestript draad, ongetwist. zo kun je ze recht tegenoverelkaar inelkaar steken.

Maak een hulpstuk van 2 wasknijpers onderling verbonden met een houtje of een stukje metaal, zelf heb ik een oude klemzadel van elektrabuis gebruikt.

In de bekken van de wasknijpers kun je de draden tegenoverelkaar klemmen. Dat maakt solderen stuk gemakkelijker.

Door het goed te verhitten vloeit het soldeer vanzelf naar alle punten toe.
Verwarm de ene kant van het solderen draad en houd de tin tegen de andere kant aan. Als het geheel nl op goede temperatuur is zal de tin aan die kant gaan smelten en vloeien. Zo voorkom je onnodig dikke klodders en geknoei door te gaan werken met een te lage temparatuur.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 20 november 2008 07:53 PM
  [ # 24 ]

Vandaag bezig geweest met de kabelboom:
De breuken (5 v/d 13 kabels helemaal door, 2 gaar, 6 in goede staat) zaten uiteindelijk aan de kant van de klep, een rotplek, want aan die kant heb je dus geen extra stuk kabelboom. Aan de andere kant wel: in de ruimte achter de achterlichten zit zeker 30cm extra boom.
Mijn soldeerbout kreeg het allemaal niet warm genoeg in de koude wind buiten en de fohn kreeg de krimpkous ook niet gekrompen.
Dus maar even alle raad van jullie in de wind geslagen en met connectors de kapotte en gare kabels weer aan elkaar gemaakt.
Alle rare dingen zijn nu verdwenen, maar de achterruitverwarming doet het nog steeds niet, zal dus wel het relais of de schakelaar zijn. Maar welke? En waar zit het relais?

@eXpelliarMus: De open/dicht sensor zit in de achterklep bij het rechterachterlicht. Als je het luikje openmaakt zie op de rand een bruine aarde-draad zitten, daar zit ook de sensor. Volgens mij geen mechanische sensor, maar ik denk eerder zoiets als in ouderwetse kamerthermostaten met kwik o.i.d.

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten

- Xsara Scootertje.
Gepost: 20 november 2008 08:20 PM
  [ # 25 ]

Ik zal het tzt ook eens bij mij bekijken hoe het zit, Maar de verlichting werkt wel weer?

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 20 november 2008 08:56 PM
  [ # 26 ]
eXpelliarMus schreef:

Ik zal het tzt ook eens bij mij bekijken hoe het zit, Maar de verlichting werkt wel weer?

Ja alles, behalve de achterruitverwarming.
(En de achterruitenwisser keert niet terug in ruststand na uitzetten, maar stopt meteen, maar dat is al een oud probleem)

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten

- Xsara Scootertje.
Gepost: 20 november 2008 08:59 PM
  [ # 27 ]
Brian schreef:
eXpelliarMus schreef:

(En de achterruitenwisser keert niet terug in ruststand na uitzetten, maar stopt meteen, maar dat is al een oud probleem)

Oké, dat met de achterruitwisser heb ik ook!? zal wel een break ding zijn?

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 20 november 2008 09:19 PM
  [ # 28 ]
eXpelliarMus schreef:
Brian schreef:
eXpelliarMus schreef:

Weet jij waar dat relais zit?

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten

- Xsara Scootertje.
Gepost: 20 november 2008 09:24 PM
  [ # 29 ]
Brian schreef:
eXpelliarMus schreef:
Brian schreef:
eXpelliarMus schreef:

Weet jij waar dat relais zit?

Ik dacht dat er een relais bij ruitenwissermotor hing, moet je even de bekleding weg halen dan word alles duidelijk.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 21 november 2008 12:41 AM
  [ # 30 ]

Een korte werkbeschrijving en een paar foto’s:

1.Het harmonika rubber losgehaald.

2. Binnenbekleding losgehaald. Eerst de plastic kap achteraan de hemelbekleding. Kan je gewoon lostrekken, zit vastgeklikt.

3. Plastic boven- en achterlangs zijruit erafgehaald: 1 schroefje, verder geklikt.

4. Opbergvak verwijderd, hierachter zit heel veel extra kabelboom. Dit kan je voorzichtig naar boven doortrekken.

5. Hierdoor kan er een stuk beter gewerkt worden aan de kabelboom. Tape verwijderen en harmonika op schuiven.

6. De boosdoeners.

Draadjes doorgeknipt en weer aan elkaar gemaakt met kabelverbinders. Er zitten vrij grote gaten voor de kabelboom doorvoering dus dat lukt wel met die verbinders, maar ze moeten helemaal het bochtje om, en in de klep zit niet veel plek. De kabelboom langs de zijkant van de achterruit zit daar dus wat krap.

Alles getest (alles werkt!) en weer dichtgemaakt.

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook