Mijn TD2 rookt blauw en heeft een hoge carterdruk, om dit te verhelpen ga ik hem (gedeeltelijk) reviseren. Het plan is om de cilinders te honen en nieuwe segmenten om de zuigers te doen. Ik heb geen ervaring met dit soort werkzaamheden, en ik heb enkele vragen:
*Volstaat het om enkel de cilinderkop te demonteren? Of moet het ganse cilinderblok eraf?
*Aansluitend bij de vorige vraag: Kan ik de zuigerstangen losmaken langs onder, via het carterdeksel? Dan hoeft het cilinderblok er niet af, en kan ik de zuigers er van onder naar boven uitduwen.
thx.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het complete blok moet gedemonteerd worden, en kaal gemaakt worden.
Honen kun je NIET zelf: het blok moet je laten honen door een specialist, en er dienen dan overmaat zuigerveren gemonteerd te worden. (segmeten).
Ga je met een flex-hoon op je boormachine aan de gang dan verpest je de cilinderwanden grondig en voorgoed. Niet doen dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heel interessant, thx. Wat bedoel je juist met ‘stootrand van de bovenste zuigerveer’ ?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zuigers gaan op en neer in een motor (tenzij je een Wankel hebt uiteraard…).
Wanneer de arbeidsslag gemaakt wordt, perst de explosie de (bovenste) zuigerveer tegen de cylinderwand en zal deze gaan aanliggen.
Omdat de zuiger altijd tegen een zijde van de cylinder wordt gedrukt in deze arbeidsslag, zal op den duur (ondanks smering) een bel-/ klokvormig patroon worden uitgeslepen uit de van oorsprong cylindrische cylinderbus.
Hierdoor ontstaat ook een zgn. ‘stootrand’, omdat de bovenste zuigerveer op hetzelfde punt stilstaat en ook zijn slijpende werking begint.
Die is goed voelbaar zodra je de versleten cylinder onderzoekt.
‘Spirit of avant-garde’
Vandaag kop eraf gehaald. Beetje letterlijk en figuurlijk begin ik te vrezen. Hier de fotos.
Zoals je kan zien zitten er barsten in de brugjes tussen de twee kleppen. Ook zijn er 2 cilinders ernstig beschadigd.
Zijn die barsten tussen de kleppen ernstig?
Evert



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat ziet er niet tof uit. Het makkelijkst zou zijn een ‘nieuw’ blok te vinden. Waarschijnlijk ook het goedkoopste. Die kop kan zo al naar de oud metaalboer met die scheurtjes erin.
shit voor je zeg.
die kop is echt afgeschreven, en met je blok zou ik ook niet verder gaan.
hij zal vast nog wel lopen, maar die vreetsporen zeggen eigenlijk al wel genoeg.
heb je enig idee wat er gebeurd is?
als ik een gok moet wagen zou ik zeggen te heet geweest.
succes in elk geval
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Gn idee, heb hem nog maar net. Hij heeft natuurlijk ook al 360d km gelopen. En als hij dan niet altijd even zachtaardig behandeld is dan ... krijg je dit?
Ik bekijk nog wat ik er mee ga doen, maar als iemand nog een td2 blok te koop weet, dan toon ik interesse . Ik heb al een tip gekregen trouwens.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
rudi2cv schreef:mwa..die kop is te lassen, da’s geen punt…..
Ik kan niet inschatten hoe diep die putjes in de cilinders zijn, maar wellicht dat overmaat mogelijk is. En anders laten verbussen….
Ofwel opboren en stalen bussen inpersen. Die dan weer op maat uitkotteren en honen.deze motor is dus zeker te reviseren, maar het zal wel geld gaan kosten…..
heb zelf een revisie van eeen TRDT2 gedaan en ik zou niet aan die kop beginnen lassen leg er een goede cillinderkop van een turbo 1 op deze kan er perfect op…. over honen… ga naar de revisiespecialist en vraag wat hij ervan denkt… feit is wel dat een T1 cillinderkop minder rap scheurt dan een T2… reden…. ik moet het eens opzoeken maar er is er een hoor…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die cilinderkoppen zijn toch gewoon hetzelfde?
De kop is inderdaad hetzelfde als TD1 of een platte diesel. Ik heb kort geleden dezelfde operatie doorgevoerd. Zo’n barstje ziet er dramatisch uit maar zit soms vrij oppervlakkig. Laat het eens beoordelen door een koppenvlakkende specialist.
Bij mijn vervangende kop zaten ook vage barstjes. Na het vlakken waen ze weg Zie: http://www.flickr.com/photos/8581503@N05/2768381813/
Gr F
die koppen zijn niet hetzelfde, maar je kunt ze wel zonder problemen door elkaar gebruiken.
het verschil zit hem in de combinatie van materialen, in een td2 is een iets andere legering gebruikt.
waarschijnlijk is dat gedaan vanwege de hogere belasting in die motor.
het is alleen tegen gaan werken.
td2 koppen zijn dan ook bijna niet meer te vinden.
die scheuren dichtlassen kan ik niet over oordelen, maar mijn onderbuik zegt niet doen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb jarenlang alle koppen door elkaar heen gebruikt, en dat gaat echt prima. Lassen van koppen vind ik minder: bij een gewone diesel gaat het wel goed, maar een gelaste kop op een T2diesel gaat eigenlijk altijd weer stuk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je zit dan met twee verschillende materialen die beiden anders reageren op temperatuurverschil. Dan zal het onherroepelijk weer gaan scheuren ja.