Als ik rustig rij met de xm is er niet aan de hand. Gaat het gas erop en ik kom boven de 3000 toeren (dus boven de 140 of vlot invoegen) dan gaat ie roken. Iets minder gas en het is weg. Motor loopt en start verder perfect, geen olieverbruik. Nieuw luchtfilter. Heb het idee dat ie dan teveel diesel krijgt. Weet iemand hoe ik de opbrengst van de bosch pomp iets kan verlagen?
Ik doe ook wel eens de turbocompensatieregeling eraf…dan rookt ie niet meer, maar is ie ook niet vooruit te branden.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Als jeje turbo compensatie eraf haalt, dan spuit hij geen diesel bij als er meer lucht in wordt gepompt. En dat is de hele essentie van een turbo hehe.
Roken sja.. Je hebt wel een schroef en/of kegel voor je turbodruk compensatie die je kan aanpassen.
Anderzijds denk ik, niet gaan schroeven maar de oorzaak aanpakken. Misschien zijn je verstuivers wat smerig. Of je uitlaat zit vol roet. Ik heb het ook en als ik langere tijd wat meer toeren draai of sneller ga rijden blaast de pijp wel leeg.
Ouwe mopperkont









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Huizing,
Als de motor lekker loopt, geen olie verbruikt etc. waar maak je jezelf dan druk om? Diesels roeten nou eenmaal. Misschien biedt een roetfilter uitkomst? Mag je gelijk Amsterdam weer in
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Die van mij roet ook als het Ruhrgebied, ik denk dat ik het gas er ook maar weer eens op moet zetten eerdaags. Ik had ook het idee dat je hem een beetje kunt ontroeten door de boel even schoon te blazen.
Nu C5 tijger…
Nou, het helpt al een hoop als je een keertje of wat (uiteraard met warme motor!!!) doortrekt in zn 2, 3 en 4, tot flink wat toeren. Dat blaast alle rotzooi eruit.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
voor de turbodruk heb je toch je turbodruk compensatie? dus als ie lager wordt die druk, dan compenseert ie ook minder.
Ouwe mopperkont
Het idee is leuk maar toch gaat de roestop niet anders staan uit zichzelf.
Reken maar dat er ergens slijtage is opgetreden.
Ik zou eens gaan kijken hoe je verstuivers eruit zien.
Dus op de testbank.
Als die namelijk niet helemaal fris meer zijn dan verstuiven ze niet helemaal goed meer. De menging met de zuurstof wordt dan minder en dus wordt niet alles verbrand. Dat geeft dus roet.
Dit merk je over het algemeen bij vollast.
Of je kan de timing van de pomp eens controleren.
Je kan het ook proberen op te lossen door de roetstop aan te passen.
Zal wel gaan werken. Maar het is natuurlijk niet echt zoals het hoort.
Dat is hetzelfde als dweilen zonder het lek te repareren.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Precies zoals ik erover denk!
Ouwe mopperkont
heb precies hetzelfde
moet volgend jaar september pas weer voor de roetmeting .Maar mijn Xm produceerd zoveel roet bij een stoplichtsprint dat ik de auto,s achter mij niet meer ziet door de mistwolken van roet.De Xm is wel ontzettend snel,doe dit echter sporadisch
zytra taky den

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Mijn ervaring: Laat je verstuivers eens afpersen. Grote kans dat die niet meer lekker zijn en kun je ze laten reviseren. Doe dit in combinatie met je pomp afstellen.
In eerste instantie lijktt het niets opgelost te hebben. Dit komt omdat je systeem nog vol zooi zit. Maar na een goed maand roet die bijna niet meer.
Overigens als je zeer vlot optrekt, plank gas naar de 3000 3500 toeren. Schakellen, dan weer plank gas naar 3000 3500 toeren dan zal een ouwe diesel altijd wel roeten. Dit heeft idd met een turbo je maken.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
egr klep!
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
EGR staat dicht bij volgas.
Wat wel zou kunnen is dat inlaat spruitstuk vervuild is door wat rotzooi door de egr klep.
Maar de verstuivers zijn ook een hele goeie optie!
Als deze niet een fijn vernevel beeld hebben bind het niet goed met zuurstof en voila een dik zwart rookgordijn.
Mocht je je verstuivers willen reviseren moet je maar even een persoonlijk bericht of e-mailtje sturen naar mij sturen.
Doe dit zelf en kan voordelig de beste kwaliteit leveren.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Kan ook een afstelling van de pomp zijn, mocht het niet in de verstuivers zitten.